Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у лютому 2015 року прийняла рішення щодо поступової ліквідації перехресного субсидіювання населення за рахунок інших споживачів.
На виконання пункту 2. Поетапна ліквідація перехресного субсидіювання цін на природний газ та електричну енергію розділу XII Коаліційної угоди, укладеної учасниками коаліції депутатських фракцій Верховної Ради України VII скликання, з метою ліквідації перехресного субсидіювання населення за рахунок інших споживачів Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийняла рішення щодо поетапного підвищення тарифів на електроенергію, яка відпускається населенню (постанова від 26.02.2015 № 220, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 02.03.2015 за № 231/26676).
Зазначене рішення передбачає підвищення тарифів на електроенергію для населення в п’ять етапів протягом двох років.
З 1 березня 2017 року відбувається п’ятий етап підвищення тарифів на електричну енергію для населення.
П’ятий етап підвищення тарифів на електричну енергію для населення передбачає наступне.
Для міського та сільського населення встановлено єдиний обсяг споживання електроенергії, за яким диференціюється рівень тарифу на електроенергію, наступним чином:
- тариф І блоку – за обсяги від 0 до 100 кВт·год електроенергії на місяць (включно), у тому числі для населення, яке проживає в житлових будинках, обладнаних кухонними електроплитами (у тому числі в сільській місцевості);
- тариф ІІ блоку – за обсяги понад 100 кВт·год на місяць, у тому числі для населення, яке проживає в будинках, обладнаних кухонними електроплитами (у тому числі в сільській місцевості).
Населенню, яке проживає в житлових будинках (у тому числі в житлових будинках готельного типу, квартирах та гуртожитках), обладнаних у встановленому порядку електроопалювальними установками (у тому числі в сільській місцевості) у період з 1 жовтня по 30 квітня (включно) встановлено:
- тариф І блоку - за обсяг, спожитий до 3000 кВт∙год електроенергії на місяць (включно) (було до 3600 кВт∙год (включно) на місяць);
- тариф ІI блоку - за обсяг, спожитий понад 3000 кВт∙год електроенергії на місяць (було понад 3600 кВт∙год електроенергії на місяць).
Таким чином, з 1 березня 2017 року діятимуть такі тарифи:
коп. за 1 кВт·год з ПДВ
Тариф 1 блоку (для населення, яке споживає до 100 кВт·год електроенергії на місяць (у тому числі яке проживає в житлових будинках, обладнаних кухонними електроплитами) (у тому числі в сільській місцевості) | 90 |
Тариф 2 блоку (для населення, яке споживає понад 100 кВт·год електроенергії на місяць) | 168 |
Тариф для багатодітних, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу незалежно від обсягів споживання електроенергії | 90 |
Отже, на п’ятому етапі вартість електричної енергії для населення збільшується, порівняно з чинними тарифами на електроенергію для побутових споживачів, в середньому за умови споживання на місяць:
- 50 кВт·год – на 9,3 грн;
- 100 кВт·год – на 18,6 грн;
- 150 кВт·год – на 38,10 грн.
Для зменшення плати за спожиту електричну енергію НКРЕКП рекомендує населенню встановлювати прилад зонного обліку, який дозволяє споживати електричну енергію вночі зі знижкою в 50 %.
За ініціативи НКРЕКП та за рішенням Уряду (постанова № 591) у серпні 2016 року було спрощено процедуру встановлення зонних лічильників електроенергії:
- надано можливість купувати лічильник самостійно, а не лише в обленерго;
- установлено чіткі терміни параметризації лічильника.
Встановлення зонних приладів обліку електричної енергії дає можливість:
- споживачам заощаджувати кошти;
- енергосистемі оптимізувати навантаження;
- країні зменшувати викиди вуглекислого газу.
Після спрощення цієї процедури темпи встановлення зонних лічильників зросли на 65 % - з 10,5 тис./місяць (за перші 8 місяців 2016 року) до 17,3 тис./місяць (у вересні-грудні).
Так, протягом 2016 року 153 тисячі побутових абонентів встановили зонні прилади обліку електричної енергії, що відповідає зростанню на 60 % порівняно з 2015 роком. При цьому станом на 1 січня 2017 року більше 400 тис. побутових споживачів користуються зонним обліком електричної енергії.
Крім того, з січня поточного року споживачі мають можливість отримувати компенсацію за неякісні послуги з електропостачання.
Порядок забезпечення стандартів якості послуг з електропостачання (постанова НКРЕКП від 18.10.2016 № 1841) був розроблений НКРЕКП з метою захисту прав споживачів, яким надаються послуги з електропостачання неналежної якості, стимулювання ліцензіатів до підвищення рівня якості послуг та відповідає практиці європейських країн.
Порядок запроваджує загальні та гарантовані стандарти якості надання послуг, встановлює процедуру надання та розміри компенсацій споживачам за недотримання гарантованих стандартів.