Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Недопущення зловживань на оптовому енергетичному ринку та забезпечення його прозорості
Опубліковано 15 липня 2024 року о 18:33

1. Деякі положення виконання Регламенту Європейського Союзу №1227/2011 про доброчесність та прозорість на оптовому енергетичному ринку (далі – REMIT) щодо відновлювальних джерел енергії (далі – ВДЕ) досить чіткі – наприклад, реєстрація учасником Оптового ринку електроенергії (далі – ОРЕ) чи публікація щодо недоступності установок на 50+ МВт. Та питання «зловживань на ринку» досить складне регуляторно.

Чи є правильним твердження: продаж електроенергії за «зеленим» тарифом гарантованому покупцю відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП, Регулятор) від 26.04.2019 №641 «Про затвердження нормативно-правових актів, що регулюють діяльність гарантованого покупця та купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом, придбання послуги за механізмом ринкової премії» означає, що не існує ризику зловживань для такого виробника електроенергії з ВДЕ. Якщо ні, які практики та поведінка будуть вважатися такими, що містять ознаки зловживань?

Ринкові відносини між учасниками ринку електричної енергії, у тому числі щодо оптових енергетичних продуктів, врегульовуються Законом України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон), Правилами ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (далі – Правила ринку), Правилами ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 308 (далі – Правила РДН/ВДР), Порядком купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 (далі – Порядок купівлі), Ліцензійними умовами зі здійснення функцій гарантованого покупця, затвердженими постановою НКРЕКП № 1471 від 27.12.2017 (далі – Ліцензійні умови).

Обов’язок щодо купівлі всієї виробленої на об'єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії та відпущеної суб'єктами господарювання електричної енергії, що входять до балансуючої групи гарантованого покупця, визначено частиною другою статті 65 Закону.

Відповідно до умов Договору купівлі-продажу виробник за «зеленим» тарифом (продавець) зобов'язується продавати, а гарантований покупець зобов'язується купувати всю відпущену електричну енергію в точках комерційного обліку електричної енергії генеруючих одиниць продавця за встановленим йому «зеленим» тарифом з урахуванням надбавки до тарифу.

Відповідно до вимог Порядку купівлі для здійснення купівлі-продажу електричної енергії виробник за «зеленим» тарифом повинен стати учасником ринку електричної енергії, укласти Договір купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом з гарантованим покупцем та відповідно до Договору про участь у балансуючій групі гарантованого покупця вступити до його балансуючої групи.

Виробник електричної енергії, що входить до балансуючої групи гарантованого покупця, передає гарантованому покупцю фінансову відповідальність за небаланси лише в частині небалансу генеруючих одиниць, для яких встановлено «зелений» тариф.

Купівля-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом з урахуванням надбавки до нього здійснюється на підставі двостороннього договору між виробником, якому встановлено «зелений» тариф, та гарантованим покупцем. Типові договори купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом (далі – Договір купівлі-продажу) та про участь у балансуючій групі гарантованого покупця затверджені постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641.

Договір купівлі-продажу укладається між гарантованим покупцем та виробником, який виробляє електричну енергію з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), на весь строк дії «зеленого» тарифу.

Відповідно до умов Договору купівлі-продажу виробник за «зеленим» тарифом (продавець) зобов'язується продавати, а гарантований покупець зобов'язується купувати всю відпущену електричну енергію в точках комерційного обліку електричної енергії генеруючих одиниць продавця за встановленим йому «зеленим» тарифом з урахуванням надбавки до тарифу.

При цьому, передбачено що гарантований покупець зобов’язаний продавати електричну енергію, у тому числі куплену у виробників за «зеленим» тарифом на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку, балансуючому ринку та за двосторонніми договорами.

Разом з цим, Порядок купівлі визначає вимоги щодо купівлі-продажу гарантованим покупцем електричної енергії на РДН та ВДР, відповідно до якого обов’язок прогнозування обсягів відпуску та споживання електричної енергії генеруючими одиницями виробників за «зеленим» тарифом та подальший обсяг пропозиції (заявок) продажу електричної енергії на РДН та ВДР здійснює напряму Гарантований покупець.

Відповідно до вимог Правил ринку обов'язковою умовою участі на ринку електричної енергії є укладення договору про врегулювання небалансів електричної енергії. Водночас предметом договору про участь у балансуючій групі Гарантованого покупця є врегулювання небалансів електричної енергії та фінансова відповідальність Гарантованого покупця перед ОСП лише в межах генеруючих одиниць.

Відповідно до Правил РДН/ВДР учасниками ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку можуть бути виробники, електропостачальники, трейдери, ОСП, ОСР, гарантований покупець, ОУЗЕ та споживачі, які уклали з оператором ринку договір про участь у РДН та ВДР.

Отже, операції на ринку електричної енергії (РДН, ВДР, БР, РДД) здійснює безпосередньо Гарантований покупець шляхом продажу електричної енергії (або подання заявки/пропозиції на продаж), виробленої виробниками за «зеленим» тарифом, який відповідно до вимог стаття 21 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» є учасником оптового енергетичного ринку.

Водночас, відповідно до вимог статті 81 Закону, Порядком реєстрації учасників оптового енергетичного ринку, затвердженого постановою НКРЕКП від 04.10.2023 № 1812, виробники електричної енергії, у тому числі яким встановлено «зелений» тариф, зобов’язані зареєструватися як учасник оптового енергетичного ринку.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 21 Закону про НКРЕКП здійснення операцій з оптовими енергетичними продуктами без реєстрації як учасника оптового енергетичного ринку є зловживанням на оптовому енергетичному ринку.

У разі виявлення зазначених подій на оптовому енергетичному ринку НКРЕКП відповідно до Порядку розслідування зловживань на оптовому енергетичному ринку, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.09.2023 № 1756 (далі – Порядок), щодо такого учасника буде розпочато розслідування щодо зловживань на оптовому енергетичному ринку.

 

2. Які саме дії виробників електроенергії з ВДЕ за «зеленим» тарифом НКРЕКП вважає найбільш критичними з точки зору потенційного негативного впливу на конкуренцію (окрім очевидних, як наприклад, реєстрація учасником ОРЕ, публікація щодо недоступності установок на 50+ МВт)?

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках» містить визначення маніпулювання та спроб маніпулювання на ринку електричної енергії. Разом з цим, з метою сприяння прозорості оптового енергетичного ринку, розвитку добросовісної конкуренції на ньому НКРЕКП прийнято постанову від 27.03.2024 № 614 «Про затвердження Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку» (далі – Вимоги доброчесності та прозорості), відповідно до якої визначено невичерпний перелік практик, які можуть бути маніпулюванням чи спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку .

З метою уникнення негативного впливу на оптовий енергетичний ринок, зокрема на ринок електричної енергії, учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані дотримуватись вимог законодавства щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках, зокрема в частині:

  • дотримання суб’єктами господарювання, що здійснюють або мають намір здійснювати таку діяльність відповідно до оптового енергетичного продукту, вимог статті 81 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов’язку реєстрації як учасник оптового енергетичного ринку у порядку, затвердженому постановою НКРЕКП від 04.10.2023 № 1812 «Про затвердження Порядку реєстрації учасників оптового енергетичного ринку»;
  • запобігання щодо здійснення маніпулювань та спроб маніпулювання на ринку електричної енергії відповідно до вимог статті 112 Закону України «Про ринок електричної енергії» та глави 2 Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 27.03.2024 № 614 (далі – Вимоги щодо доброчесності та прозорості);
  • дотримання обмежень щодо поводження з інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку, визначених статтею 111 Закону України «Про ринок електричної енергії», що презюмується з главою 3 Вимог доброчесності та прозорості;
  • оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації учасниками оптового енергетичного ринку відповідно до вимог частини четвертої статті 111 Закону в порядку, визначеному главою 4 Вимог щодо доброчесності та прозорості;
  • надання інформації щодо господарсько-торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку, які стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи пропозиції (заявки) відповідно до вимог частини п’ятої статті 73 Закону України «Про ринок електричної енергії», а також Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами», затвердженого постановою НКРЕКП від 27.03.2024 № 618.

Водночас зазначаємо, що законодавство щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках є обов’язковим до виконання та стосується всіх суб’єктів, що здійснюють або мають намір здійснювати діяльність на оптовому енергетичному ринку відповідно до оптових енергетичних продуктів.

 

3. Деякі учасники, що тимчасово призупинили продажі за «зеленим» тарифом, здійснюють продажі самостійно. Яких саме дій необхідно уникати виробникам ВДЕ, аби уникнути ризику зловживання?

Відповідно до частини першої статті 21 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі – Закону про НКРЕКП) зловживання на оптовому енергетичному ринку – порушення встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації, маніпулювання та спроби маніпулювання на ринку електричної енергії та/або природного газу, нерозкриття або розкриття інсайдерської інформації з порушенням вимог, встановлених для розкриття такої інформації, здійснення операцій з оптовими енергетичними продуктами без реєстрації як учасника оптового енергетичного ринку.

Виробники електричної енергії ВДЕ, які тимчасово призупинили продажі ДП «Гарантований покупець» та здійснюють операції відповідно до оптового енергетичного продукту самостійно, відповідно до положень пункту 3 частини першої статті 21 Закону про НКРЕКП є учасниками оптового енергетичного ринку та відповідно до вимог статті 81 Закону України «Про ринок електричної енергії» та Порядку реєстрації учасників оптового енергетичного ринку, затвердженого постановою НКРЕКП від 04.10.2023 № 1812, зобов’язані зареєструватися як учасники оптового енергетичного ринку.

Виробники електричної енергії ВДЕ у відповідності до вимог постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами» (далі – Порядок № 618), повинні надавати НКРЕКП інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції на оптовому енергетичному ринку, що стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи виконані і невиконані пропозиції (заявки) відповідно до визначених строків та додатків 1 – 9.

Також, на виконання вимог Закону України «Про ринок електричної енергії» та Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 27.03.2024 № 614, виробники електричної енергії ВДЕ повинні оприлюднювати інсайдерську інформацію на ринку електричної енергії відповідно до вимог Порядку функціонування платформ інсайдерської інформації, затвердженого постановою НКРЕКП від 16.01.2024 року № 137.

З метою уникнення ризику зловживання учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані дотримуватися вимог законодавства.

Водночас зазначаємо, що частиною другою статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» до правопорушень на ринку електричної енергії належить порушення встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації; маніпулювання та спроби маніпулювання на ринку електричної енергії; нерозкриття або розкриття інсайдерської інформації з порушенням встановлених для розкриття такої інформації вимог; здійснення операцій відповідно до оптових енергетичних продуктів без реєстрації як учасника оптового енергетичного ринку. Заборона щодо зловживання на ринку електричної енергії поширюється на учасників ринку, що здійснюють або мають намір здійснювати операції з оптовими енергетичними продуктами, та у разі порушення цієї заборони нестимуть відповідальність визначену законом.


4. Ряд положень вторинного законодавства щодо RЕМІТ залежать від їх інтерпретації учасниками та Регулятором. Чи планує Регулятор консолідувати позиції та практику застосування REMIT, аби учасники могли своєчасно відслідковувати тренди у правозастосування та тлумаченні норм?

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, надає роз’яснення з питань застосування нормативно-правових актів Регулятора.

Наразі НКРЕКП на запити учасників ринків та інших здійснює надання письмових роз’яснень щодо практичного впровадження вимог REMIT.

НКРЕКП на власному вебсайті створила розділ REMIT. В даному розділі всі зацікавлені сторони можуть ознайомитися із:

  • порядком та процедурою реєстрації учасників оптового енергетичного ринку;
  • порядком отримання набуття статус адміністратора передачі даних та адміністратора платформи інсайдерської інформації;
  • переліком стандартних договорів купівлі-продажу електричної енергії або природного газу;
  • реєстром адміністраторів платформ інсайдерської інформації;
  • реєстром учасників оптового енергетичного ринку.

Варто зазначити, що НКРЕКП створено рубрику «Питання, які часто ставляться (Frequently Asked Questions)», яка у подальшому буде наповнюватись в залежності від запитів учасників ринку.


5. Імплементаційний Регламент Європейської Комісії № 1348/2014 від 17 грудня 2014 р. дозволяє одній стороні договору подавати звітність про позабіржові операції (Over the CounterOTC) від свого імені та від імені контрагента. Чи дозволяється подання звітності від імені контрагента згідно з постановою НКРЕКП від 27.03.2024 р. № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами» (далі – Постанова № 618)?

Ні. Відповідно до пункту 5.3 Постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами» інформація подається обома сторонами господарсько-торговельної операції (продавцем та покупцем), у тому числі у випадку, якщо АПД по звітуванню за даною операцією є одна і та ж особа.


6. Відповідно до п. 5.3 Постанови № 618, учасники оптових енергетичних ринків повинні надавати інформацію про операції з продуктами на оптових енергетичних ринках через адміністратора передачі даних (далі – АПД) на підставі договору про передачу даних. АПД передає цю інформацію до НКРЕКП. Постановою НКРЕКП від 27.12.2023 р. № 2613 «Про затвердження Порядку набуття, призупинення та припинення статусу Адміністратора передачі даних» (далі – Постанова № 2613) перелічено критерії і порядок для набуття статусу АПД. Пунктом 1.4. Постанови № 2613 передбачено, що НКРЕКП створює та веде Реєстр, інформація з якого оприлюднюється на вебсайті НКРЕКП із зазначенням, зокрема, назви АПД, ЄДРПОУ/РНОКПП, юридичної адреси АПД, вебсайту АПД, дати набуття статусу АПД, дати призупинення статусу АПД, дати припинення статусу АПД. 

З реєстром адміністраторів передачі даних можна ознайомитись за посиланням https://www.nerc.gov.ua/dobrochesnist-ta-prozorist-remit/reyestr-administratoriv-peredachi-danih.


7. Щодо платформи АПД необхідне уточнення стосовно остаточного варіанту стандартних та нестандартних договорів з чітким розмежуванням, за яким договором, що саме розкривати. Остаточний варіант стандартних та нестандартних договорів з чітким розмежуванням за яким договором та яку саме інформацію розкривати на платформі АПД.

Відповідно до пункту 2.6 Постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами» (далі – Порядок № 618) особи, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами зобов’язані надати НКРЕКП перелік всіх оптових енергетичних продуктів, які допущені до торгівлі на своїх системах.

НКРЕКП оприлюднює та оновлює перелік стандартних договорів, які допущені до торгівлі особами, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами на своєму офіційному вебсайті.

Із актуальним переліком стандартних договорів можна ознайомитися за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/dobrochesnist-ta-prozorist-remit/perelik-standartnih-dogovoriv-kupivli-prodazhu-elektrichnoyi-energiyi-abo-prirodnogo-gazu.

Інформація щодо стандартних договорів подається за формою, визначеною додатком 1 Порядку № 618, а щодо нестандартних – за формою, визначеною Додатком 2.


8. Додаткова інформація щодо вертикально інтегрованого холдингу, де в одній балансуючій групі/або в різних знаходять пов'язані особи.

Внутрішньогрупові договори (укладені з контрагентами, активи, зобов'язання, доходи та витрати яких на повній основі відображаються в консолідованій фінансовій звітності юридичної особи, що може здійснювати вирішальний вплив на управління або господарську діяльність учасника оптового енергетичного ринку безпосередньо або через інших осіб), укладені поза межами систем осіб, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами, є нестандартними договорами та відповідно подаються за формою, визначеною Додатком 2 до постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами».


9. Враховуючи значний обсяг інформації, що передається та її дискретність, чи є у планах створення прикладного програмного інтерфейсу (API) для обміну даних на платформах АТ «Оператор ринку» (далі – Оператор ринку) та АПД. 

Питання щодо налаштування інструменту API для обміну даними між АТ «Оператор ринку» або будь-якою іншою особою, яка професійно організовує операції з оптовими енергетичними продуктами та відповідним АПД учасника оптового енергетичного ринку має вирішуватися на рівні відповідної особою, яка професійно організовує операції з оптовими енергетичними продуктами, учасника оптового енергетичного ринку та АПД.

Звертаємо увагу, що Законом зобов’язання щодо звітування за господарсько-торгівельними операціями покладається на учасників оптового енергетичного ринку. Тому і відповідальність за достовірність, повноту та вчасність несуть саме учасники ринку.

Звітування до НКРЕКП здійснюється через АПД. Технічні та організаційні вимоги, яким повинен відповідати АПД, визначено розділом ІІІ Порядку набуття, призупинення і припинення статусу адміністратора передачі даних (постанова НКРЕКП від 27.12.2023 № 2613).


10. Який обсяг та зміст інсайдерської інформації повинен розкривати учасник ринку з функціональною роллю «сторона відповідальна за баланс» платформі Оператора ринку – «Інсайдерська інформація»?

Вимоги до оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації учасниками оптового енергетичного ринку визначені розділом 4 Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, затверджених постановою НКРЕКП 27.03.2024 № 614 (далі – Вимоги щодо доброчесності та прозорості).

Для оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації учасник оптового енергетичного ринку надає адміністратору платформи термінове ринкове повідомлення за формою згідно з додатком 2 до Порядку функціонування платформ інсайдерської інформації, затвердженого постановою НКРЕКП від 16.01.2024 № 137 (далі – Порядок).

Для учасників ринку – сторін, відповідальних за баланс, не передбачено окремої форми термінового ринкового повідомлення.

Пунктом 4.1 глави 4 Вимог щодо доброчесності та прозорості, визначено, що учасник оптового енергетичного ринку, який володіє інсайдерською інформацією про господарську діяльність чи об’єкти, що належать чи підконтрольні цьому учаснику, або його материнській компанії чи пов’язаному з ним суб’єкту господарювання, або про об’єкти, за операційну діяльність яких повністю чи частково відповідає такий учасник оптового енергетичного ринку чи суб’єкт господарювання, зобов’язаний оприлюднювати (розкривати) її відповідно до вимог Порядку.

Кожен учасник оптового енергетичного ринку самостійно оприлюднює (розкиває) свою інсайдерську інформацію.


11. Чи є правильним твердження: якщо до складу електростанції входить 5 і більше електроустановок, потужністю менше 50 МВт кожна, то інформація щодо виробництва електричної енергії, включно з інформацією щодо планової та позапланової недоступності таких електроустановок (кожної окремо), відноситься до пп.7 п.4.3. глави 4 Вимог, затверджених постановою НКРЕКП від 27.03.2024 р. № 614 «Про затвердження Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку» (далі - Постанова № 614) належність її до інсайдерської інформації визначається учасником оптового енергетичного ринку самостійно? Інакше кажучи, чи є правильним твердження: що у будь-якому разі необхідно розкривати дані про сукупну недоступність установок встановленою потужністю 50 МВт і вище?

Відповідно до статті 111 Закону України «Про ринок електричної енергії» та пункту 4.1 глави 4 Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, затверджених постановою НКРЕКП 27.03.2024 № 614 (далі – Вимоги щодо доброчесності та прозорості), учасник оптового енергетичного ринку, який володіє інсайдерською інформацією про господарську діяльність чи об’єкти, що належать чи підконтрольні цьому учаснику, або його материнській компанії чи пов’язаному з ним суб’єкту господарювання, або про об’єкти, за операційну діяльність яких повністю чи частково відповідає такий учасник оптового енергетичного ринку чи суб’єкт господарювання, зобов’язаний оприлюднювати (розкривати) її відповідно до вимог Порядку функціонування платформ інсайдерської інформації, що затверджений постановою НКРЕКП від 16.01.2024 № 137 (далі – Порядок ПІІ), який, зокрема, визначає вимоги до адміністраторів платформ інсайдерської інформації.

Відповідно до положень Вимог щодо доброчесності та прозорості та додатку 2 до Порядку ПІІ учасник оптового енергетичного ринку повідомляє інформацію про потужність та використання установок (електроустановок), включаючи їх планову та позапланову недоступність із зазначенням EIC коду об'єкта чи установки, що зазнали впливу (зазначається код EIC W, T або Z).

 

12. Експерти компаній-членів Палати прийшли до висновку, що зниження відпуску електричної енергії електроустановок внаслідок:

  • команди оператора системи передачі на балансувальному ринку;
  • команди оператора системи передачі із забезпечення безпеки постачання;
  • аварійної ситуації в системі передачі;
  • аварійної ситуації в системі розподілу

не є інсайдерською інформацію володільцем якої є учасник оптового енергетичного ринку, який є виробником електричної енергії. Чи є у НКРЕКП будь-які заперечення щодо цього тлумачення?

Так, дійсно учасники оптового енергетичного ринку (виробники) не є власниками інсайдерської інформації про об’єкти ОСП, ОСР, проте у разі виникнення ситуацій з об’єктами ОСП, ОСР або надання команд ОСП, що вливають на виробництво електричної енергії виробниками (у тому числі щодо неможливості або зменшення відпуску у мережі ОСП, ОСР), такий виробник подає термінове ринкове повідомлення щодо власних об’єктів із зазначенням причини зниження відпуску або недоступності (команди ОСП або недоступність мереж).


13. Відповідно до п.п. 8 п. 4.3 глави 4 Вимог, затверджених Постановою № 614, до інсайдерської інформації віднесено іншу інформацію, в тому числі інформацію про зміну або відсутність ресурсу для виробництва електричної енергії. Просимо НКРЕКП роз’яснити, яка це може бути інформація для виробників з відновлювальних джерел енергії, а саме енергії сонячної та вітрової. 

Відповідно до постанови НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 «Про затвердження нормативно-правових актів, що регулюють діяльність гарантованого покупця та купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом, придбання послуги за механізмом ринкової премії» продавці за «зеленим» тарифом до 9:00 за день до торгового дня надають гарантованому покупцю погодинні добові графіки відпуску, відбору електричної енергії та інформацію про доступну потужність генеруючих одиниць з розбивкою по технологіях, тарифах/видах генерації/за видом альтернативного джерела та по географічних регіонах.

На зазначені обсяги виробництва з ВДЕ можуть впливають, у тому числи, погодні умови. У разі дефіциту електричної енергії в ОЕС зазначена інформація може бути цінна на ринку електричної енергії. При цьому, слід звернути увагу, що відповідно до пункту 4.5 глави 4 Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, затверджених постановою НКРЕКП 27.03.2024 № 614, при визначенні, чи є інформація інсайдерською, учасник оптового енергетичного ринку повинен оцінити її за такими критеріями:

  • така інформація є точного характеру, а саме визначає набір обставин, які існують або існування яких можна обґрунтовано очікувати, або подію, яка настала або настання якої можна обґрунтовано очікувати, та є достатньо конкретною, щоб давати змогу робити висновки про можливий вплив такого набору обставин або події на ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів;
  • така інформація не була оприлюднена раніше;
  • така інформація прямо чи опосередковано стосується одного або декількох оптових енергетичних продуктів. При цьому інформація, яка може мати вплив на попит, пропозицію та/або ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів або на очікування попиту, пропозиції та/або цін відповідно до оптових енергетичних продуктів, вважається такою, що прямо чи опосередковано стосується оптових енергетичних продуктів;
  • така інформація може значно вплинути на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів.


14. Відповідно до пп.1 п. 4.3. глави 4 Вимог, затверджених Постановою № 614, до інсайдерської інформації віднесено інформацію, яка має бути оприлюднена відповідно до вимог законодавства, що передбачено пунктом 1 частини першої статті 111 Закону України № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон).

Просимо НКРЕКП роз’яснити, чи правильним є розуміння, що в разі, якщо інформація передбачена цим пунктом була оприлюднена відповідно до вимог Закону або інших нормативно-правових актів, така інформація не підлягає публікації на платформі інсайдерської інформації, а публікація на платформі інсайдерської інформації має відбуватись лише в разі відхилення від вимог оприлюднення передбачених Законом або іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до вимог законодавства учасники оптового енергетичного ринку повинні оприлюднювати (розкривати) інсайдерську інформацією, яка зокрема є:

  1. інформація, яка має бути оприлюднена відповідно до вимог законодавства, зокрема кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, правил ринку, правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, інших нормативно-правових актів та згідно з умовами договорів на оптовому енергетичному ринку, оскільки вона може справляти вплив на ринкові ціни;
  2. інформація про потужності та використання потужностей установок з виробництва, зберігання, споживання, передачі або розподілу електричної енергії, включаючи планову або позапланову недоступність цих об’єктів;
  3. інша інформація, що може бути використана учасниками ринку електричної енергії для прийняття рішень щодо вчинення правочинів або подання пропозиції про вчинення правочинів, пов’язаних з оптовими енергетичними продуктами на ринку електричної енергії (повідомлення про корпоративні або ринкові події, такі як злиття, поглинання, банкрутство, ліквідація, зміна структури власності; виведення з експлуатації чи введення в експлуатацію генеруючої одиниці або одиниці зберігання енергії; можлива значна зміна потужності електроустановки через ускладнення погодних умов; зміна або відсутність ресурсу для виробництва електричної енергії, реконструкція (модернізація) діючої генеруючої одиниці або його обладнання за результатом якої збільшено встановлену потужність генеруючої одиниці; повідомлення про виникнення позаштатної ситуації, пов’язаної із технічними проблемами в роботі організованих торговельних майданчиків, товарних бірж, електронних аукціонів, торгових платформ, повідомлення щодо операційних помилок при здійсненні операцій з оптовими енергетичними продуктами, рішення компетентних органів щодо об’єктів генерації, які можуть впливати на зміну потужності та/або для забезпечення безпеки постачання, страйки тощо).

Враховуючи воєнний стан та території України, 26.03.2022 НКРЕКП було прийнято постанову № 349 «Щодо захисту інформації, яка в умовах воєнного стану може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом, у тому числі щодо об’єктів критичної інфраструктури», яка, зокрема, зобов’язує виробників електричної енергії на власних вебсайтах закрити доступ до інформації, яка в умовах воєнного стану може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом, у тому числі щодо об’єктів критичної інфраструктури (у тому числі оприлюднення інформації на виконання вимог законодавства). Проте з 02.07.2024, зокрема виробникам електричної енергії,  необхідно оприлюднювати (розкривати) інсайдерську інформацію про потужності та використання потужностей установок з виробництва (включаючи планову або позапланову недоступність цих об’єктів), та іншу ринкову інформацію виключно на платформах інсайдерської інформації. 

15. Відповідно до п.п. 8 п. 4.3 глави 4 Вимог, затверджених Постановою № 614, до інсайдерської інформації віднесено іншу інформацію, в тому числі повідомлення про корпоративні або ринкові події, такі як злиття, поглинання, банкрутство, ліквідація, зміна структури власності. Просимо роз’яснити, який саме момент в зазначених процесах є фактом виникнення інсайдерської інформації, адже це багатоетапний процес.

Відповідне рішення засновників/уповноважених осіб про початок процедур банкрутства, ліквідації (звернення із відповідною заявою до суду та/або рішення суду), поглинання, злиття.


16. Відповідно до п.п. 8 п. 4.3 глави 4 Вимог, затверджених Постановою № 614, до інсайдерської інформації віднесено іншу інформацію, в тому числі рішення компетентних органів щодо об’єктів генерації, які можуть впливати на зміну потужності та/або для забезпечення безпеки постачання.

Просимо навести орієнтовний перелік таких компетентних органів та приклади їх рішень, про які згадується у вказаному пункті.

Рішення компетентних органів щодо об’єктів генерації для забезпечення безпеки постачання (постанови КМУ, рішення РНБОУ, військових адміністрацій, накази Міненерго тощо).


17. Відповідно до п. 4.9. Вимог, затверджених Постановою № 614, інсайдерська інформація повинна оприлюднюватися учасником ОЕР негайно, але не пізніше ніж через одну годину після настання події або факту, якого стосується така інсайдерська інформація, якщо інше не передбачено законодавством. При цьому настанню планових подій може передувати декілька етапів документального оформлення таких подій та отримання погоджень (затверджень) з боку оператора системи передачі або органів державної влади, тож чи правильним є розуміння, що, враховуючи можливість непогодження (незатвердження) на певному з етапів, моментом виникнення інсайдерської інформації, яка має декілька етапів оформлення або затвердження (погодження), є затвердження плану, а не інші етапи його підготовки?

Після остаточного затвердження графіків планових ремонтів електростанцій учаснику оптового енергетичного ринку протягом години необхідно подати термінове ринкове повідомлення. Однак при будь-яких змінах, пов’язаних з плановою недоступністю установок для виробництва електричної енергії, учасник оптового енергетичного ринку протягом години подає коригування до раніше поданого термінового ринкового повідомлення.

 

18. Відповідно до п. 4.9. Вимог, затверджених Постановою № 614, інсайдерська інформація повинна оприлюднюватися учасником оптового енергетичного ринку негайно, але не пізніше ніж через одну годину після настання події або факту, якого стосується така інсайдерська інформація, якщо інше не передбачено законодавством.

В той же час, враховуючи триваючу збройну агресію проти України та систематичні обстріли ворогом енергетичної інфраструктури, зокрема об’єктів генерації, учасники ОПР будуть об’єктивно обмежені в можливості вчасно виконати умови оприлюднення інсайдерської інформації у випадках, коли такі події будуть виникати або під час повітряних тривог, або при безпосередніх обстрілах потужностей підприємств, з тієї причини, що всі співробітники підприємств будуть знаходитись в укриттях.

У випадках повітряних тривог, які закінчуються без безпосереднього обстрілу потужностей учасника ринку, термін виконання п. 4.9 Вимог, затверджених Постановою № 614, залежить від тривалості повітряної тривоги. В разі ж, коли підприємство зазнає руйнувань в результаті обстрілів, можливість виконання п. 4.9 Вимог, затверджених Постановою № 614, настане, принаймні після первинної оцінки наслідків ворожої атаки.

Враховуючи зазначене, просимо Регулятора пояснити порядок дій учасників оптового енергетичного ринку за вказаних вище або аналогічних обставинах.

Враховуючи вимоги законодавства учаснику оптового енергетичного ринку необхідно оприлюднити повідомлення про недоступності установок виробництва електричної енергії протягом години після настання події або факту не залежно від будь-яких умов (повітряна тривога та/або обстріли генеруючих установок для виробництва електричної енергії). Разом з цим, у разі неможливості встановлення остаточного факту закінчення події, яка спричинила недоступність об’єктів, учасник оптового енергетичного ринку подає коригування до раніше поданого термінового ринкового повідомлення.

Варто зазначити, що постановою НКРЕКП від 28.06.2024 № 1238 «Про внесення зміни до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 27 березня 2024 року № 614» внесено зміни, якими упродовж 60 днів з дня початку функціонування платформ інсайдерської інформації розкриття (оприлюднення) учасниками оптового енергетичного ринку на платформах інсайдерської інформації здійснюється у тестовому режимі та штрафні санкції за невиконання глави 4 Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 27.03.2024 року № 614, не застосовуються.


19. Пунктом 4.3 Вимог, затверджених Постановою № 614, встановлено невиключний перелік інсайдерської інформації. Пунктом 4.4 Вимог, затверджених Постановою № 614, передбачається, що учасник оптового енергетичного ринку самостійно визначає, чи відноситься наявна в нього інформація до інсайдерської. Відповідно до законодавства, одним із основних критеріїв відношення інформації до інсайдерської є її можливість значно вплинути на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів.

Враховуючи зазначене, просимо Регулятор роз’яснити:

  • як саме оцінювати критерій значного впливу на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів;
  • чи не призведе перманентна кризова ситуація у енергетичному секторі, обумовлена суттєвим дефіцитом в енергосистемі через систематичні ворожі обстріли та втрати генеруючих потужностей через окупацію, до фактичного нівелювання підходу щодо самостійної ідентифікації учасниками ринку певної інформація як інсайдерської згідно п. 4.5. Вимог, затверджених Постановою № 614, з огляду на можливість значного впливу фактично будь- якої події на ринкові ціни у наведених умовах?
  • як у наведених обставинах Регулятор буде оцінювати коректність самостійної ідентифікації учасниками ринку інсайдерської інформації та, відповідно її оприлюднення/не оприлюднення з боку учасників ринку?

Відповідно до вимог законодавства до зловживань на оптовому енергетичному ринку, зокрема, належить порушення встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації, нерозкриття або розкриття інсайдерської інформації з порушенням вимог, встановлених для розкриття такої інформації.

Підпункти 2–6 пункту 4.3 Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 27.03.2024 року № 614 (далі – Вимоги щодо доброчесності та прозорості), визначають інформацію щодо потужності та використання установок (електроустановок) з виробництва, зберігання, споживання, передачі електричної енергії, включаючи планову або позапланову недоступність (для установок з встановленою потужністю 50 МВт та більше), як інсайдерську інформацію та оприлюднення (розкриття) якої підлягає на платформах інсайдесркьої інформації.

Учасник оптового енергетичного ринку самостійно визначає чи належить наявна у нього інформація, зазначена лише у підпунктах 1, 7 та 8 пункту 4.3 та підпунктах 1, 7 та 8 пункту 4.4 Вимог щодо доброчесності та прозорості, до інсайдерської та чи поширюються на неї вимоги щодо оприлюднення, а саме:

  • інформація, яка має бути оприлюднена відповідно до вимог законодавства;
  • інформація, визначена учасником оптового енергетичного ринку щодо потужності та використання установок (електроустановок) з виробництва, зберігання, споживання, передачі електричної енергії, включаючи планову або позапланову недоступність (для установок з встановленою потужністю менше 50 МВт);
  • інша ринкова інформація.

При визначенні, чи є інформація інсайдерською, учасник оптового енергетичного ринку повинен оцінити її за такими критеріями:

  • така інформація є точного характеру, а саме визначає набір обставин, які існують або існування яких можна обґрунтовано очікувати, або подію, яка настала або настання якої можна обґрунтовано очікувати, та є достатньо конкретною, щоб давати змогу робити висновки про можливий вплив такого набору обставин або події на ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів;
  • така інформація не була оприлюднена раніше;
  • така інформація прямо чи опосередковано стосується одного або декількох оптових енергетичних продуктів. При цьому інформація, яка може мати вплив на попит, пропозицію та/або ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів або на очікування попиту, пропозиції та/або цін відповідно до оптових енергетичних продуктів, вважається такою, що прямо чи опосередковано стосується оптових енергетичних продуктів;
  • така інформація може значно вплинути на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів.

Критерії, за якими НКРЕКП буде оцінювати питання щодо оприлюднення (розкриття) учасниками оптового енергетичного ринку, є внутрішніми для користування виключно НКРЕКП та не підлягають розголошенню.


20. Стаття 571 Закону України № 329-VIII «Про ринок природного газу» передбачає, що вимоги щодо оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації визначаються Регулятором. Чи вважатимуться публікації на платформах внутрішньої інформації, визнаних Агентством по співпраці органів регулювання енергетики (далі - ACER) відповідно до REMIT достатніми для виконання вимог українського законодавства щодо розкриття інсайдерської інформації, чи нам також потрібно публікувати внутрішню інформацію на українській платформі?

Враховуючи, що Україна не є державою-членом ЄС та має внутрішнє законодавство, учасникам оптового енергетичного ринку, що здійснюють операції з оптовими енергетичними продуктами, необхідно оприлюднювати (розкривати) свою інсайдерську інформацію виключно на платформах інсайдерської інформацій, які містяться в Реєстрі адміністраторів платформ інсайдерської інформації на сайті НКРЕКП.


21. Відповідно до REMIT, внутрішньогрупові операції (тобто такі, що укладаються між компаніями в межах однієї корпоративної групи) не підлягають регулярному звітуванню, а лише на вимогу. Чи дотримується НКРЕКП такого ж підходу? 

Звітування за внутрішньогруповими договорами в рамках постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами» (далі – Порядок № 618) здійснюється на регулярній основі і в залежності від типу договору. Якщо договір є стандартним – звітування здійснюється не пізніше наступного робочого дня з дня вчинення такої операції , якщо нестандартним – не пізніше ніж через один місяць після дня вчинення такої операції.

Пунктом 2.3 Порядку № 618 визначено такий перелік договорів, звітування по яких здійснюється за запитом НКРЕКП:

1) укладені поза межами систем осіб, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами:

  • договори купівлі-продажу електричної енергії, виробленої одиницею або одиницями виробництва, потужність якої(-их) дорівнює або менша 10 МВт;
  • договори купівлі-продажу природного газу, видобутого (виробленого) одним газовидобувним підприємством із виробничою потужністю, що дорівнює або менша 1880 куб.м/год (20 МВт;
  • договори про надання послуг балансування оператору газотранспортної системи;

2) договори про надання допоміжних послуг на ринку електричної енергії;

3) договори про участь у балансуючому ринку;

4) договори про врегулювання небалансів електричної енергії;

5) операції з енергетичними продуктами, які є предметом врегулювання добового небалансу на підставі договору транспортування природного газу, укладеного з ОГТС;

6) договори про надання послуги із зменшення навантаження;

7) договори про надання послуг з розподілу електричної енергії та/або природного газу кінцевим споживачам з сумарною номінальною потужністю споживання установок споживача, що забезпечує технічну спроможність споживання електричної енергії або газу, в обсязі 600 ГВт•год на рік та вище.


22. Чи існує обов'язок звітування про операції на кордоні, при отриманні газу природного з України на територію країни Європейського Союзу? 

Так.

Звітування про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами, має здійснюватися як по договорах купівлі-продажу природного газу, так і по договорах транспортування природного газу, у частині розподілу потужності на міждержавних з’єднаннях ОГТС, в тому числі передачі права доступу до розподіленої потужності іншому замовнику.


23. Які саме виключення із REMIT діють під час воєнного стану?

Постановляючою частиною постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 614 «Про затвердження Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку» установлено, що на період дії воєнного стану на території України:

1) оприлюднення інсайдерської інформації на вебсайтах учасників оптового енергетичного ринку здійснюється з урахуванням вимог постанови НКРЕКП від 26.03.2022 № 349 »Щодо захисту інформації, яка в умовах воєнного стану може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом, у тому числі щодо об’єктів критичної інфраструктури»;

2) не застосовуються положення, що адміністратор платформи забезпечує невідкладне автоматичне оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації учасника оптового енергетичного ринку (абзац перший пункту 3.1 глави 3 Порядку функціонування платформ інсайдерської інформації, затвердженого постановою НКРЕКП від 16.01.2024 № 137);

3) адміністраторам платформ інсайдерської інформації:

  • закрити загальний доступ до інформації, поданої учасниками оптового енергетичного ринку на платформах інсайдерської інформації;
  • забезпечити безперервний доступ НКРЕКП до даних, розкритих учасниками оптового енергетичного ринку на платформах інсайдерської інформації;

4) зобов’язання щодо оприлюднення інсайдерської інформації вважається виконаними учасниками оптового енергетичного ринку з моменту розміщення (розкриття) такої інформації на платформах інсайдерської інформації;

5) протягом 30 днів після припинення чи скасування в Україні воєнного стану адміністраторам платформ інсайдерської інформації забезпечити доступ до розкритої на платформах інсайдерської інформації.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux