Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами
Опубліковано 14 жовтня 2024 року о 10:07

Дата оновлення 04.04.2025

1. Просимо роз’яснити, за якими критеріями потрібно надавати інформацію про невиконані господарсько-торговельні операції за договорами купівлі-продажу або постачання, згідно з пунктом 2 постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами» (далі – Постанова № 618). Чи слід враховувати невиконане постачання, нездійснені розрахунки або незакінчений термін дії договору?

Інформація про здійснені господарсько-торговельні операції, яку учасники оптового енергетичного ринку подають згідно з пунктом 2.2 глави 2 Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами, затвердженого постановою НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 (далі – Порядок), включає детальну інформацію про стандартні договори купівлі-продажу електричної енергії або природного газу та деривативні контракти, базовим активом яких є електрична енергія або природний газ, відповідно до додатка 1 до Порядку та детальну інформацію про нестандартні договори купівлі-продажу електричної енергії або природного газу та деривативні контракти, базовим активом яких є електрична енергія або природний газ, відповідно до додатка 2 до Порядку.

Враховуючи наведене, учасники оптового енергетичного ринку відповідно до пункту 2 Постанови № 618 мають надавати до НКРЕКП інформацію щодо господарсько-торговельних операцій (договорів з купівлі-продажу природного газу або електричної енергії та будь-яких змін та додаткових угод до них), здійснених до 02 липня 2023 року та невиконаних станом на 02 липня 2023 року.

Невиконані господарсько-торговельні операції – це господарсько-торговельні операції, угоди, які є незавершеними в частині постачання/передачі обсягів природного газу та/або електричної енергії. При цьому, якщо сторони уклали рамкову угоду та щомісячно документально фіксують параметри оптового енергетичного продукту (у тому числі обсяги, ціни тощо) шляхом підписання актів купівлі-продажу (приймання-передачі), то обов'язок щодо звітування не розповсюджується на акти купівлі-продажу (приймання-передачі), які були підписані до 02 липня 2023 року.

2. Чи відноситься до стандартних договорів двосторонній договір купівлі-продажу електричної енергії, за яким електропостачальник купує електричну енергію у трейдера? Яким чином визначити, чи відноситься двосторонній договір купівлі-продажу електричної енергії до стандартних договорів?

 Відповідно до положень пункту 1.3 Порядку стандартний договір – це оптовий енергетичний продукт, який допущений до торгівлі на організованих торговельних майданчиках, товарних біржах, електронних аукціонах, торгових платформах та інших системах осіб, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами (далі – ОПООП), незалежно від того, чи операція фактично здійснюється на них. До стандартних договорів також належать договори, укладені поза межами систем ОПООП, з аналогічними характеристиками оптового енергетичного продукту. До стандартних договорів не належать внутрішньогрупові договори з оптовими енергетичними продуктами, укладені поза межами систем ОПООП, а саме договори з оптовими енергетичними продуктами, укладені з контрагентами, активи, зобов'язання, доходи та витрати яких на повній основі відображаються в консолідованій фінансовій звітності юридичної особи, що може здійснювати вирішальний вплив на управління або господарську діяльність учасника оптового енергетичного ринку безпосередньо або через інших осіб.

Водночас, нестандартний договір – оптовий енергетичний продукт, який не є стандартним договором.

Відповідно до пункту 2.7 Порядку учасники оптового енергетичного ринку визначають належність оптового енергетичного продукту, укладеного поза системами ОПООП, до стандартного договору сукупно за такими характеристиками як: вид енергії, тип навантаження (окрім договорів з типом навантаження «ОТ - інше»), зона постачання, що містяться у переліку стандартних договорів.

При цьому, НКРЕКП оприлюднює та оновлює перелік стандартних договорів, які допущені до торгівлі ОПООП, на своєму офіційному вебсайті за посиланням.

Крім того слід зазначити, що до нестандартного договору належить, зокрема, укладений поза систем ОПООП договір, який не містить фіксовану або індексну ціну та/або фіксовані обсяги чи строки виконання зобов’язань за договором (строки передачі/постачання товару).

Відповідно до пункту 2.4 Порядку інформація про виконання нестандартних договорів, яка містить остаточний обсяг та ціну оптового енергетичного продукту, подається відповідно до додатка 1 до Порядку.

3. Чи зобов`язаний учасник оптового енергетичного ринку проходити процедуру набуття статусу адміністратора передачі даних (АПД) відповідно до Порядку набуття, призупинення і припинення статусу адміністратора передачі даних, затвердженого постановою НКРЕКП від 27.12.2023 № 2613, та отримувати технічні специфікації та допуск до програмного забезпечення від НКРЕКП? 

Відповідно до частини п`ятої статті 73 Закону України «Про ринок електричної енергії» та частини третьої статті 17 Закону України «Про ринок природного газу» учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані надавати НКРЕКП інформацію щодо господарсько-торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку, які стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи пропозиції (заявки). Учасник оптового енергетичного ринку надає таку інформацію через АПД та/або самостійно, якщо такий учасник набув статусу АПД у порядку, встановленому НКРЕКП.

Разом з тим відповідно до вимог розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках» від 10.06.2023 №3141, оператор системи передачі (далі – ОСП), оператор ринку (далі – ОР) та оператор газотранспортної системи (далі – ОГТС) зобов’язані забезпечити здійснення функції АПД протягом дванадцяти місяців з дня набрання чинності цим Законом, а саме до 02.07.2024.

Реєстр адміністраторів передачі даних розміщений на вебсайті НКРЕКП в розділі «REMIT» за посиланням.

4. Яким чином учасники оптового енергетичного ринку мають надавати інформацію про стандартні договори, здійснені (укладені) та невиконані до 02.07.2023, та стандартні договори, здійснені з 02.07.2023 по 02.07.2024, якщо такі договори не були включені до переліку всіх оптових енергетичних продуктів, які допущені до торгівлі на системах ОПООП згідно з вимогами Постанови № 618? 

Згідно з пунктами 2.6 та 2.7 глави 2 Порядку НКРЕКП після отримання від ОПООП переліку всіх оптових енергетичних продуктів, які допущені до торгівлі на системах ОПООП, оприлюднює та оновлює на своєму офіційному вебсайті перелік стандартних договорів.

Учасники оптового енергетичного ринку визначають належність оптового енергетичного продукту, укладеного поза системами ОПООП, до стандартного договору сукупно за такими характеристиками як: вид енергії, тип навантаження (окрім договорів з типом навантаження «ОТ - інше»), зона постачання, що містяться у переліку стандартних договорів.

Для звітування за додатком 1 до Порядку про операції, здійснені до виникнення обов’язку звітування згідно з вимогами Порядку, у полі 22 графи «Опис» зазначається «BACKLOADING».

5. Формування та заповнення форм звітності згідно з додатками 1 - 9 до Порядку буде здійснюватися в автоматичному режимі за допомогою засобів програмного забезпечення НКРЕКП чи учасник повинен заповнювати ці дані вручну по кожній операції окремо? 

Після здійснення господарсько-торговельної операції учасник, відповідно до належності договору (стандартного чи нестандартного), заповнює відповідну форму додатка та подає інформацію через АПД, з яким укладено договір, у строки, визначені главою 6 Порядку. Спосіб завантаження даних та формати внесення даних залежать від програмного забезпечення відповідного АПД.

6. Учасник оптового енергетичного ринку отримав ліцензію з постачання електричної енергії споживачу, уклав всі необхідні договори, але жодної торговельної операції учасником не було виконано. Чи необхідно надавати інформацію про господарсько-торговельні операції у випадку не здійснення ліцензованої діяльності?

Учасники оптового енергетичного ринку, ОПООП та торгові репозиторії зобов’язані надавати НКРЕКП інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції на оптовому енергетичному ринку, що стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи виконані і невиконані пропозиції (заявки).

Якщо учасник не здійснює ліцензовану діяльність, відповідно, він не має інформації для надання.

7. Чи існує можливість коригування наданої відповідно до підпункту 1 пункту 6.1 глави 6 Порядку інформації про стандартні договори, яка стала некоректною внаслідок коригування обсягів електричної енергії, що підлягають постачанню на підставі двостороннього договору? 

Учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані надавати інформацію про будь-які зміни або розірвання/скасування укладеного договору, розміщеної заявки (пропозиції) або торгів згідно з пунктом 6.3 глави 6 Порядку:

для стандартних договорів – не пізніше одного робочого дня, що настає за зміною або розірванням/скасуванням, що зазначається у полі 58 додатка 1 до Порядку,

для нестандартних договорів – не пізніше одного місяця, що настає за зміною або розірванням/скасуванням, що зазначається у полі 45 додатка 2 до Порядку.

У разі необхідності коригування відповідних даних щодо стандартних договорів, учасник подає інформацію із зазначенням відповідного статусу у додатку 1 до Порядку у полі 58 графи «Тип дії».

8. Просимо роз'яснити, чи будуть оператори систем (ОСП, ОР, ОГТС) адмініструвати як ринок електроенергії, так і ринок природного газу, чи кожен оператор буде відповідати лише за свій ринок? Чи може учасник ринку електроенергії обрати ОГТС як адміністратора передачі даних та платформи інсайдерської інформації, якщо це буде зручніше?

Учасники оптового енергетичного ринку електричної енергії чи природного газу на підставі договору можуть обрати будь-кого з АПД та будь-кого з адміністраторів платформи інсайдерської інформації, які зазначені у відповідних реєстрах НКРЕКП, чиї технічні рішення, умови договору та інтерфейси виявляться більш слушними для виконання відповідних функцій, відповідно до ринку, щодо якого подається відповідна інформація.

9. Чи встановлено з 02.07.2024 по 01.09.2024 перехідний період для налаштування процесу передачі інформації про операції з оптовими енергетичними продуктами, і відповідальність за недотримання строків надання інформації в цей період не буде застосовуватися?

Пунктом 3 Постанови № 618 визначено, що учасникам оптового енергетичного ринку, ОПООП протягом 180 днів з дня набрання чинності цією постановою необхідно розпочати надання інформації щодо операцій, здійснених з дня набрання чинності цією постановою, відповідно до додатків 1 – 9 та глави 3 Порядку у спосіб, визначений главою 5 Порядку.

У разі ненадання інформації протягом 180 днів, учасники оптового енергетичного ринку та ОПООП несуть відповідальність за недодержання строків надання інформації про здійснені операції з оптовими енергетичними продуктами.

10. При заповненні додатків до Порядку вартість договору зазначається з ПДВ чи ні? 

При заповненні додатків до Порядку вартість оптових енергетичних продуктів зазначається без ПДВ.

11. Яким нормативно-правовим актом має керуватися учасник оптового енергетичного ринку для вірного визначення типу договору з метою коректного заповнення графи 23 додатка 1 до Порядку (допустимі значення графи 23: аукціон, безперервний, договір, що має характеристики форвардного контракту, договір, що має характеристики ф’ючерсного контракту, договір, що має ознаки опціону, опціон на форвард, опціон на ф’ючерс, опціон на спред, опціон на своп, спред, опціон на своп, спред, своп, свінг, інший)?

При заповнюванні полів, що стосуються деталей договору, в тому числі щодо типу договору, учасник оптового енергетичного ринку, зокрема, може керуватись умовними значеннями, що надає ОПООП, на електронній торговій системі якого відбулась відповідна господарсько-торговельна операція, інформацією, що наведена в переліку стандартних договорів та враховувати зміст такого договору.

При неможливості визначення типу договору відповідно до вказаних джерел, учасник заповнює зазначене поле таким допустимим значенням: «ОТ = інший».

12. Яким нормативно-правовим актом має керуватися учасник оптового енергетичного ринку для вірного визначення типу навантаження? 

Під час подачі інформації про здійснені господарсько-торговельні операції при заповненні полів 52 додатка 1 до Порядку та полів 44 додатка 2, учасник при визначенні типу навантаження, зокрема, має керуватись умовними значеннями, що надає ОПООП, на електронній торговій системі якого відбулась відповідна господарсько-торговельна операція, та/або переліком стандартних договорів.

При неможливості визначення типу навантаження відповідно до вказаних джерел, учасник заповнює дане поле таким допустимим значенням: «ОТ = інше».

При здійсненні господарсько-торговельних операцій з купівлі-продажу природного газу учасник оптового енергетичного ринку заповнює дане поле значенням: «GD = газова доба».

13. Чи відносяться відповідні договори про імпорт/експорт до договорів, щодо яких потрібно подавати інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції?

Згідно з пунктом 2.2 глави 2 Порядку до оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції, належить, зокрема, двосторонній договір купівлі-продажу електричної енергії.

Експортно-імпортні операції з електроенергією є господарською діяльністю, що пов’язана з купівлею-продажем електричної енергії, та, відповідно, такі операції належать до оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції.

14. Коли подається інформація за формою додатка 1 до Порядку по нестандартному договору про вже фактичні обсяги постачання (виконання) за цим договором, чи необхідно в графі «Ідентифікатор договору» вказувати ідентифікатор? 

При заповнюванні поля 21 додатка 1 до Порядку для операцій, здійснених поза системами ОПООП, здійснених до виникнення обов’язку звітування згідно з Порядком, зазначається значення NA.

У разі надання інформації про нестандартний договір, що містить фіксовані обсяги та ціну (або індексну ціну), за формою Додатку 1 до Порядку, інформація про виконання такого договору надається також за формою Додатку 1 до Порядку. При цьому в полі 58 «Тип дії» графи «Двосторонні договори» вказується значення «М=Зміни», полі 22 – «BILCONTRACT», а поле 31 такого звіту має містити ідентифікатор того документа, інформація щодо якого коригується.

У разі надання інформації про нестандартний договір за формою Додатку 2 до Порядку, інформація про виконання такого договору надається за формою Додатку 1 до Порядку. При цьому в полі 58 «Тип дії» графи «Виконання двосторонніх договорів» вказується значення «N», полі 22 – «EXECUTION», а поле 31 такого звіту має містити ідентифікатор того документа, інформація щодо якого подається. Тобто, якщо інформація про виконання нестандартного договору надається відповідно до укладеного Акту купівлі-продажу (приймання-передачі), поле 31 має містити унікальний ідентифікатор такого Акту.

15. Додаткові угоди про продаж електричної енергії на наступний розрахунковий період із зазначенням погодинного обсягу електричної енергії укладаються щомісяця. Наразі у зв'язку із обстрілами об'єктів виробництва електричної енергії, постачання електричної енергії не є стабільним і, як наслідок, обсяги продажу щоденно можуть змінюватись, у порівнянні із зазначеними у додатковій угоді. Враховуючи щоденні зміни обсягів продажу, яким чином і в які строки в такому випадку вносяться зміни до звіту на платформі ОР (АПД), який було складено за умовами додаткової угоди?

Згідно з пунктом 6.3 глави 6 Порядку учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані подавати інформацію про будь-які зміни або розірвання/скасування укладеного договору, розміщеної заявки (пропозиції) або торгів, що документально оформлені, в тому числі у вигляді додаткових угод, для стандартних договорів – не пізніше одного робочого дня, що настає за зміною або розірванням/скасуванням, для нестандартних – не пізніше одного місяця, що настає за зміною або розірвання/скасуванням.

Зазначена інформація подається окремо по кожній події в порядку та у строки, визначені Порядком.

16. Стосовно якого конкретного строку вживається термін «не пізніше одного місяця» і чи залежить це від кількості календарних днів у розрахунковому місяці? 

Відповідно до частин першої та другої статті 254 Цивільного кодексу України строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку. Строк, що визначений місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку. Строк, що визначений у півмісяця, дорівнює п'ятнадцяти дням. Якщо закінчення строку, визначеного місяцем, припадає на місяць, у якому немає відповідного числа, строк спливає в останній день цього місяця.

17. У разі, якщо договори постачання входять до переліку даних, котрі мають передаватись на платформу, яким чином визначити, чи має включатися договір постачання даного контрагента (кінцевого споживача) до переліку необхідних для публікації договорів, якщо відсутня інформація про річний обсяг споживання конкретного контрагента (оскільки саме обсяг є критерієм для формування списку договорів для публікації на платформі), та що робити, якщо кінцевий споживач відмовляється або ігнорує запит на надання такої інформації? Чи є процедура витребування цієї інформації або передбачене ненадання інформації у звʼязку із відсутністю зазначених даних щодо обсягу контрагента?

Інформація про договори про постачання електричної енергії або природного газу кінцевим споживачам з сумарною номінальною потужністю споживання установок споживача, що забезпечують технічну спроможність споживання електричної енергії або природного газу, в обсязі 600 ГВт∙год на рік та вище, підлягає звітуванню, незалежно від того, чи фактично використовується електрична енергія або природний газ чи ні, відповідно до пункту 2.2 глави 2 Порядку.

Згідно з пунктом 6 частини другої статті 13 Закону України «Про ринок природного газу» одним з обов’язків споживача є надання стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж природного газу, інформації про сумарну номінальну потужність свого газового обладнання, якщо технічна спроможність такого обладнання може забезпечити споживання газу в обсязі 600 ГВт·год на рік та вище.

Відповідно до пункту 21 розділу 2 Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, споживач природного газу зобов’язаний, зокрема, надати постачальнику розмір сумарної номінальної потужності свого газового обладнання, якщо технічна спроможність такого обладнання може забезпечити споживання газу в обсязі 600 ГВт·год (56 391 тис. м-3) на рік та вище.

Враховуючи зазначене, постачальник природного газу може направити запити споживачам про надання інформації щодо сумарної номінальної потужності їх газового обладнання, запити Операторам ГРМ щодо надання технічної потужності в точці приєднання по споживачам даного постачальника, які знаходяться на території ліцензованої діяльності таких операторів, а також перевірити наявність своїх контрагентів в Реєстрі учасників оптового енергетичного ринку. Крім цього один із варіантів вирішення питання - розглянути можливість зазначити в договорах постачання природного газу сумарну номінальну потужність газового обладнання споживача.

Згідно з пунктом 5 частини третьої статті 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» одним із обов’язків споживача є надання стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж електричної енергії, інформації про сумарну номінальну потужність споживання електричної енергії своїх електроустановок, якщо технічна спроможність таких установок може забезпечити споживання в обсязі 600 ГВт·год на рік та вище.

Відповідно до положень Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – Правила), непобутовим споживачам, приєднаним до мереж оператора системи розподілу/оператора системи передачі, разом із заявою-приєднанням до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії надаються паспорти точок розподілу (передачі), оформлені відповідно до цих Правил, при цьому розмір очікуваного споживання електричної енергії визначається та вказується для кожної площадки вимірювання.

Згідно з Правилами споживач електричної енергії, зокрема, зобов’язаний надавати стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж електричної енергії, інформацію про сумарну номінальну потужність споживання електричної енергії своїх електроустановок, якщо технічна спроможність таких установок може забезпечити споживання в обсязі600 ГВт∙год на рік та вище.

Таким чином, у разі порушення або невиконання своїх обов’язків споживач несе відповідальність згідно із законом.

18. Прохання надати перелік учасників, включених до реєстру адміністраторів передачі даних та реєстру адміністраторів платформ інсайдерської інформації.

Реєстр адміністраторів передачі даних та Реєстр адміністраторів платформ інсайдерської інформації, міститься на вебсайті НКРЕКП в розділі «REMIT» за посиланням.

19. Як виправити помилку в наданому звіті?

При виправленні помилки в раніше поданому звіті, потрібно продублювати відповідний звіт, що містить таку помилку, при цьому в полі, якому відповідає назва «Тип дії», заповнюється значення «Е=помилка».

Після визначення такого звіту, як такого, що містить помилку, інформація подається повторно із зазначенням коректних даних, при цьому «Тип дії» обирається такий самий, як в раніше поданому звіті.

20. Пунктом 2.3 Постанови № 618 визначено перелік договорів купівлі-продажу електричної енергії або природного газу, інформація по яким надається за запитом НКРЕКП та відповідно про які не потрібно звітувати. В даному переліку не зазначено договір про участь у балансуючій групі, що є аналогічним договору про врегулювання небалансів електричної енергії. Просимо надати відповідь, чи відноситься договір про участь у балансуючій групі до переліку договорів визначених п.2.3. Постанови № 618 та чи потрібно звітувати по даному договору?

Пунктом 5 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що балансуюча група - об’єднання учасників ринку, що створюється на підставі договору про створення балансуючої групи, у межах якого визначений договором учасник ринку, який входить до такого об’єднання, несе відповідальність за баланс електричної енергії всіх інших учасників ринку, що входять до такого об’єднання.

Порядок створення, реєстрації та припинення функціонування балансуючих груп визначено главою 1.5 Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307.

Предметом договору про участь в балансуючій групі є врегулювання СВБ небалансів електричної енергії, що склалися в результаті діяльності її балансуючої групи.

Враховуючи зазначене, такі операції належать до оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції в порядку визначеному пунктом 2.3 глави 2 Порядку.

21. Чи потрібно звітувати про договір купівлі-продажу електричної енергії за принципом самовиробництва у активного споживача?

Купівля-продаж електричної енергії за принципом самовиробництва у активного споживача є операціями з електроенергією, що пов’язані з купівлею-продажем електричної енергії, та, відповідно, такі операції належать до оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції.

Разом з тим, відповідно до пункту 9 статті 581 розділу XII Закону України «Про ринок електричної енергії», виробництво електричної енергії активними споживачами, третіми особами, що приєднані до електричних мереж активних споживачів, вважається виробництвом електричної енергії для власних потреб та не потребує отримання ліцензії на виробництво електричної енергії, за умови що встановлена потужність таких генеруючих електроустановок на одній площадці вимірювання не перевищує 5 МВт.

Згідно з пунктом 2.3 Порядку учасники оптового енергетичного ринку за запитом НКРЕКП зобов’язані надати інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами, зокрема, договори купівлі-продажу електричної енергії, виробленої однією одиницею виробництва, потужність якої дорівнює або менша 10 МВт, або одиницями виробництва сумарною потужністю, що дорівнює або менша 10 МВт, якщо власник таких одиниць виробництва є стороною такого договору купівлі-продажу.

Враховуючи зазначене, договір купівлі-продажу електричної енергії за принципом самовиробництва у активного споживача надається до НКРЕКП за запитом.

22. Чи зобов’язаний АПД приймати від учасника оптового енергетичного ринку звіти «М» про коригування планового обсягу електричної енергії за укладеним двостороннім договором до 0 МВт*год. (поле 41)?

Відповідно до Порядку, у полі 41 «Загальна умовна кількість за договором» додатка 1 до Порядку вказується «Загальна кількість одиниць оптового енергетичного продукту. Зазначається значення поля 40 або 55 помножене на кількість періодів (відповідно до профілю постачання)». Таким чином, учасник оптового енергетичного ринку має вказати значення, що відмінне від нуля. 

23. Чи зобов’язаний учасник ринку, як резидент та учасник оптового енергетичного ринку, надавати НКРЕКП інформацію про здійснені господарсько-торгівельні операції на оптовому енергетичному ринку за договорами про участь нерезидентів у розподілі пропускної спроможності для кордону Україна-Угорщина та кордону Україна-Словаччина (укладені нерезидентом на платформі JAO) з видом енергетичного товару «електрична енергії»? Якщо так, то в який строк? 

 Відповідно до підпункту 3 пункту 2.2 глави 2 Порядку договори про участь у розподілі пропускної спроможності належать до оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції.

Згідно з пунктом 5.3 глави 5 Порядку учасники оптового енергетичного ринку надають інформацію про здійснені операції з оптовими енергетичними продуктами через АПД на підставі договору про передачу даних або самостійно, якщо вони набули статусу АПД.

Відповідно до пункту 6.2. Порядку інформація щодо договорів про участь у розподілі пропускної спроможності, пов’язані з розподілом пропускної спроможності на міждержавних перетинах ОСП, що визначають фізичні або фінансові права чи обов’язки щодо розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів, які укладені в результаті явного аукціону, надається лише ОСП якнайшвидше, але не пізніше наступного робочого дня з моменту доступності результатів розподілу.

У разі передачі ФПП (фізичне право на передачу) іншому зареєстрованому учаснику, інформація подається учасниками оптового енергетичного ринку згідно з підпунктом 3 пункту 2.4, відповідно до Додатка 3 до Порядку.

24. Як здійснювати звітування про укладення договорів за результатами торгів на торговій площадці ТОВ «УЕБ»? 

Після проведення електронного аукціону (біржових торгів) з купівлі/продажу оптового енергетичного продукту на ТОВ «УЕБ» учасникам оптового енергетичного ринку надається аукціонне (біржове) свідоцтво, в якому зазначається, зокрема обсяг, ціна за одиницю та загальну вартість у розрізі кожної біржової угоди.

За результатами електронних аукціонів (біржових торгів) на ТОВ «УЕБ», учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані надати інформацію щодо кожної біржової угоди, зазначеної в аукціонному (біржовому) свідоцтві, відповідно до Додатка 1 до Порядку. При цьому в Додатку 1 до Порядку в полі 21 «Ідентифікатор договору» учасники ринку мають вказати номер аукціонного (біржового) свідоцтва, а у полі 31 «Унікальний ідентифікатор операції» - номер біржової угоди.

25. Як здійснювати звітування у разі зміни умов договору (зміна ціни та/або обсягу), які були укладені на торговій системі ТОВ «УЕБ»?

У разі внесення змін до договору, укладеного за результатами електронних аукціонів на ТОВ «УЕБ», які не передбачають зміну типу навантаження, учасники оптового енергетичного ринку надають інформацію щодо таких змін відповідно до Додатку 1 до Порядку з типом дії «M» (зміни) по кожній біржовій угоді, які пов’язані з даним договором. Поле 21 «Ідентифікатор договору», поле 22 «Назва договору», поле 27 «Ідентифікатор системи ОПООП» та поле 31 «Унікальний ідентифікатор операції» при поданні інформації з типом дії «М» (зміни) залишаються незмінними.

У разі внесення змін до договору, укладеного за результатами електронних аукціонів на ТОВ «УЕБ», які передбачають зміну типу навантаження, учасники оптового енергетичного ринку мають подати інформацію по біржових угодах, в яких змінений тип навантаження, відповідно до Додатку 1 до Порядку із типом дії «С» (скасування) та подати інформацію щодо таких біржових угод відповідно до Додатку 1 до Порядку із типом дії «N» (новий). При цьому у полі 21 «Ідентифікатор договору» слід зазначити NA, у полі 22 «Назва договору» - BILCONTRACT, у полі 27 «Ідентифікатор системи ОПООП» - XBIL, у полі 31 «Унікальний ідентифікатор операції» - новий унікальний ідентифікатор операції та у полі 32 «Ідентифікатор пов’язаної операції» - поле 31 «Унікальний ідентифікатор операції» звіту з типом дії «С».

26. Відповідно до пункту 2.2 та 2.3 Постанови 618, учасник ринку звільняється від надання НКРЕКП звітності по двостороннім договорам купівлі-продажу електричної енергії, якщо його встановлена потужність менше 10 МВт. Виходячи з вище сказаного, учасник ринку просить надати підтвердження цієї інформації та уточнити перелік потрібної для подачі звітності, якщо компанія являється виробником з ВДЕ з встановленою потужністю менше 10 МВт. 

 Учасники оптового енергетичного ринку, ОПООП та торгові репозиторії зобов’язані надавати  НКРЕКП інформацію про здійснені господарсько-

торговельні операції на оптовому енергетичному ринку, що стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи виконані і невиконані пропозиції (заявки).

Пунктом 2.2 Порядку визначено перелік оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції.

Водночас, підпунктом 1 пункту 2.3 зазначено, що подача інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами, а саме щодо договорів купівлі-продажу електричної енергії, виробленої однією одиницею виробництва, потужність якої дорівнює або менша 10 МВт, або одиницями виробництва сумарною потужністю, що дорівнює або менша 10 МВт, якщо власник таких одиниць виробництва є стороною такого договору купівлі-продажу, надається за запитом НКРЕКП.

Крім того, відповідно до пункту 2.3 до інформації, що надається за запитом НКРЕКП, також належать договори про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом.

27. У разі необхідності подачі зміни до раніше поданого звіту, як це має відбуватися технічно – подається той самий тим відповідного Додатку з виправленими полями і індикатором «Зміна»? Також просимо надати роз’яснення щодо поля 58 «Тип дії»: якому випадку подається зміна, в якому помилка? Чи потрібно скасувати угоду, якщо внесені некоректно дані, й подавати «зміну», чи достатньо подати звіт з виправленнями зі статусом «зміна»?

Поле 58 додатку 1 Порядку визначає «Тип дії» для події життєвого циклу, про яку повідомляється. Коли звіт містить зміну деталей раніше наданого звіту, це поле має бути ідентифіковано як «М=зміни»; для скасування неправильно поданого звіту це поле має бути ідентифіковано як «Е=помилка»; для розірвання існуючого договору або заявки це поле має бути ідентифіковано як «С=скасування».

Дія типу «М=зміни» використовується у випадку, якщо сторона, яка звітує, повідомляє про зміни у раніше поданому звіті, наприклад, змінює дані щодо постачання вказані у звіті (наприклад, ціна, кількість, обсяги тощо) .

Дія типу «М=зміни» вказує на те, що відповідну операцію було змінено через бізнес-рішення або в результаті бізнес-події. Дію типу «М=зміни» не слід використовувати для виправлення неправильно наданої інформації, натомість для цієї мети слід використовувати дію типу «Е=помилка».

Дія типу «Е=помилка» використовується, якщо сторона, яка звітує, вказує, що раніше поданий звіт був поданий помилково, наприклад попередній звіт був неправильним. Будь-яке виправлення вже повідомленої інформації за допомогою дії типу «Е=помилка» призведе до визнання недійсним звіту, який раніше був поданий до НКРЕКП.

28. Просимо надати роз’яснення щодо інформування НКРЕКП про статус укладення і здійснення рамкових контрактів, звітування за ними, а саме – чи зобов’язані учасники оптового енергетичного ринку подавати інформацію щодо укладеного рамкового договору, статусу розрахунків по ньому, інших умов, з огляду на те, що саму операції в межах рамкового договору здійснюються і звітуються за індивідуальними договорами (додатковими угодами), укладеними до рамкових договорів? Рамкові угоди можуть бути укладені з потенційними контрагентами, переважно вони містять загальні умови без комерційної складової (ціна, обсяг постачання, період постачання тощо). Чи ми маємо брати до уваги та звітувати такий договір? Якщо так, то за якою процедурою це відбувається, адже частина обов’язкових полів відповідного Додатку не може бути заповненою з об’єктивним причин (відсутня ціна, період постачання та ін.)? 

Слід зазначити, що у разі укладення договору, в якому не зазначено будь-якої інформації щодо обсягу та ціни оптового енергетичного продукту (відсутні будь-які числові визначення або буквенно-цифрові фіксовані індекси), а лише зазначені загальні умови взаємодії між контрагентами, звітувати за таким договором не потрібно.

Після укладення додаткової угоди до такого договору, якою фіксуються обсяг та ціна оптового енергетичного продукту, учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані прозвітувати про такі дії відповідно до Порядку.

29. Додаткова угода на місяць до нестандартного договору була прозвітована згідно додатку 1 Постанови 618 «Двосторонні договори».

Протягом місяця на частину обсягу змінилась ціна та в акті приймання-передачі природного газу наявні два обсяги за різними цінами. Яким чином учаснику прозвітувати про фактичне виконання?

В зазначеній ситуації учаснику оптового енергетичного ринку необхідно скасувати раніше поданий звіт та подати два нові звіти щодо кожного обсягу та ціни згідно додатку 1 Постанови 618 «Двосторонні договори», в яких у полі 31 «Унікальний ідентифікатор операції» - новий унікальний ідентифікатор операції та у полі 32 «Ідентифікатор пов’язаної операції» - поле 31 «Унікальний ідентифікатор операції» звіту з типом дії «С».

 30. Після подачі звітів через АПД - у угод статус «прозвітовано» та «підтверджено НКРЕКП» - чи означає це, що звіт подано коректно? Чи можуть бути після звітування певні зауваження?

Пунктом 5.5 глави 5 Порядку зазначено, що у разі надання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами, на оптовому енергетичному ринку АПД та/або торговому репозиторію, зобов’язання учасника оптового енергетичного ринку щодо подання такої інформації вважається виконаним. Інформація має бути повною, точною та достовірною.

Також, пунктом 3.4 глави 3 Порядку 2613 зазначено, що АПД повинен мати системи (засоби) перевірки та контролю, щоб забезпечити:

1) достовірність джерел інформації, створеної або зібраної АПД. При передачі іншої інформації, ніж їх власні дані, АПД повинен підтвердити уповноважену особу учасника оптового енергетичного ринку або особу, яка подає інформацію від імені учасника оптового енергетичного ринку;

2) осіб, які подають інформацію від імені учасника оптового енергетичного ринку, належним чином уповноважених на такі дії;

3) точність та повноту інформації, що передається. АПД мають виявляти відсутність обов’язкової інформації та помилки, а також запитувати та/або ініціювати повторну передачу виправлених звітних даних;

4) відсутність ризику пошкодження інформації у процесі передачі;

5) надання інформації до НКРЕКП у терміни, форматі та обсягах, встановлених Регулятором.

НКРЕКП не надає безпосередньо учаснику ринку інформацію щодо статусу наданих звітів, оскільки пунктом 3.7 глави 3 Порядку 2613 зазначено, зокрема, що АПД повинні мати механізм для забезпечення належної обробки повідомлень Регулятора з детальним описом того, які дані були повідомлені та про результати звітування, а також належні процедури виправлення та повторного подання недійсних звітних даних.

Разом з цим слід зазначити, що НКРЕКП після того, як учасники оптового енергетичного ринку подали інформацію про операціях з оптовими енергетичними продуктами, здійснює аналіз відповідних даних та, у разі виявлення технічних, логічних та інших помилок застосовує передбачені законодавством заходи.

31. Прохання надати перелік індексів на ринку електричної енергії для звітування відповідно до Постанови НКРЕКП 618.

 Наразі не передбачено обов’язкове використання стандартизованого переліку індексів. Разом з цим для зручності надання інформації по операціях з оптовими енергетичними продуктами, надаємо орієнтовний перелік індексів на ринку електричної енергії для звітування відповідно до Постанови НКРЕКП 618.


Вид енергетичного товару

Індекс

Індекс для звітування

1

Електроенергія

Індекс РДН Base

DAM_Base_Indicies

2

Електроенергія

Індекс РДН Peak

DAM_Peak_Indicies

3

Електроенергія

Індекс РДН Offpeak

DAM_Offpeak_Indicies

4

Електроенергія

Індекс РДН Day (8-23)

DAM_Day_Indicies_8_23

5

Електроенергія

Індекс РДН Night (1-7,24)

DAM_Night_Indicies_1_7_24

6

Електроенергія

Індекс РДН Halfpeak (8-17)

DAM_Halfpeak_Indicies_8_17

7

Електроенергія

Індекс РДН Вечір peak (18-23)

DAM_Eveningpeal_Indicies_18_23

8

Електроенергія

Середньозважена ціна на РДН за добу

DAM_daily_weighted_average_price

9

Електроенергія

Середньозважена ціна на ВДР за добу

IDM_daily_weighted_average_price

10

Електроенергія

Середньозважена ціна на РДН за місяць

DAM_montly_weighted_average_price

11

Електроенергія

Середньозважена ціна на ВДР за місяць

IDM_montly_weighted_average_price

12

Електроенергія

Середня ціна РДН за добу

DAM_daily_average_price

13

Електроенергія

Середня ціна ВДР за добу

IDM_daily_average_price

14

Електроенергія

Середня ціна РДН за місяць

DAM_montly_average_price

15

Електроенергія

Середня ціна РДН за місяць

IDM_montly_average_price

16

Електроенергія

Місячний індекс на РДД

Monthly_bilcontract

17

Електроенергія

Квартальний індекс на РДД

Quarterly_bilcontract

18

Електроенергія

Піврічний індекс на РДД

Half_Year_bilcontract

19

Електроенергія

Середньозважене значення індексів ціни за двосторонніми договорами для періоду базового навантаження за розрахунковий місяць m та місяць, який йому передує m-1

The_weighted_average_indices_for_the_billing_month_and_the_month_preceding_it


32. Прохання надати приклади внесення інформації про звітування щодо двосторонніх договорів, якщо в договорах ціна визначається за простим індексом.

Надаємо приклади внесення інформації про звітування щодо двосторонніх договорів на ринку електричної енергії, якщо в договорах ціна визначається за простим індексом відповідно до Постанови НКРЕКП 618.

 

Формула

Поле 25 додатка 1

Поле 36 додатка 1

Поле 37 додатка 1


1

Середньозважена місячна ціна на РДН +3%

DAM_Weighted_average_monthly_price

3

PCT



2

Середньозважена місячна ціна на РДН -3%

DAM_Weighted_average_monthly_price

-3

PCT



3

Середньозважена місячна ціна на РДН +3 грн

DAM_Weighted_average_monthly_price

3

UAH



4

Середньозважена місячна ціна на РДН -3 грн

DAM_Weighted_average_monthly_price

-3

UAH



5

Місячний індекс базового навантаження на РДН +3%

monthly_BASE_Indices_DAM

3

PCT



6

Місячний індекс базового навантаження на РДН -3%

monthly_BASE_Indices_DAM

-3

PCT



7

Щоденний індекс пікового навантаження на РДН +3 грн

Day_PEAK_Indices_DAM

3

UAH



8

Місячний індекс пікового навантаження на РДН -3 грн

Day_PEAK_Indices_DAM

-3

UAH




33. Прохання надати Рекомендації щодо унікального ідентифікатора операції для заповнення поля 31 Додатку 1?

 При заповнення поля 31 Додатку 1 учасники ринку мають зазначати унікальний ідентифікатор операції (у термінах REMIT – UTI).

Слід зазначити, що для договорів, укладених на ОПООП, унікальний ідентифікатор операції визначається ОПООП. Разом з цим, для договорів, які укладені поза ОПООП, унікальний ідентифікатор операції призначається спільно двома учасники ринку.

34. Прохання надати схему звітування по договорах?

 Схему звітування по договорах відповідно до Постанови НКРЕКП 618 надано у презентації.



Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux