1. Просимо роз’яснити, за якими критеріями потрібно надавати інформацію про невиконані господарсько-торговельні операції за договорами купівлі-продажу або постачання, згідно з пунктом 2 постанови НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами» (далі – Постанова № 618). Чи слід враховувати невиконане постачання, нездійснені розрахунки або незакінчений термін дії договору?
Інформація про здійснені господарсько-торговельні операції, яку учасники оптового енергетичного ринку подають згідно з пунктом 2.2 глави 2 Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами, затвердженого постановою НКРЕКП від 27.03.2024 № 618 (далі – Порядок), включає детальну інформацію про стандартні договори купівлі-продажу електричної енергії або природного газу та деривативні контракти, базовим активом яких є електрична енергія або природний газ, відповідно до додатка 1 до Порядку та детальну інформацію про нестандартні договори купівлі-продажу електричної енергії або природного газу та деривативні контракти, базовим активом яких є електрична енергія або природний газ, відповідно до додатка 2 до Порядку.
Враховуючи наведене, учасники оптового енергетичного ринку відповідно до пункту 2 Постанови № 618 мають надавати до НКРЕКП інформацію щодо господарсько-торговельних операцій (договорів з купівлі-продажу природного газу або електричної енергії та будь-яких змін та додаткових угод до них), здійснених до 02 липня 2023 року та невиконаних станом на 02 липня 2023 року.
Невиконані господарсько-торговельні операції – це господарсько-торговельні операції, угоди, які є незавершеними в частині постачання/передачі обсягів природного газу та/або електричної енергії. При цьому, якщо сторони уклали рамкову угоду та щомісячно документально фіксують параметри оптового енергетичного продукту (у тому числі обсяги, ціни тощо) шляхом підписання актів купівлі-продажу (приймання-передачі), то обов'язок щодо звітування не розповсюджується на акти купівлі-продажу (приймання-передачі), які були підписані до 02 липня 2023 року.
2. Чи відноситься до стандартних договорів двосторонній договір купівлі-продажу електричної енергії, за яким електропостачальник купує електричну енергію у трейдера? Яким чином визначити, чи відноситься двосторонній договір купівлі-продажу електричної енергії до стандартних договорів?
Відповідно до положень пункту 1.3 Порядку стандартний договір – це оптовий енергетичний продукт, який допущений до торгівлі на організованих торговельних майданчиках, товарних біржах, електронних аукціонах, торгових платформах та інших системах осіб, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами (далі – ОПООП), незалежно від того, чи операція фактично здійснюється на них. До стандартних договорів також належать договори, укладені поза межами систем ОПООП, з аналогічними характеристиками оптового енергетичного продукту. До стандартних договорів не належать внутрішньогрупові договори з оптовими енергетичними продуктами, укладені поза межами систем ОПООП, а саме договори з оптовими енергетичними продуктами, укладені з контрагентами, активи, зобов'язання, доходи та витрати яких на повній основі відображаються в консолідованій фінансовій звітності юридичної особи, що може здійснювати вирішальний вплив на управління або господарську діяльність учасника оптового енергетичного ринку безпосередньо або через інших осіб.
Водночас, нестандартний договір – оптовий енергетичний продукт, який не є стандартним договором.
Відповідно до пункту 2.7 Порядку учасники оптового енергетичного ринку визначають належність оптового енергетичного продукту, укладеного поза системами ОПООП, до стандартного договору сукупно за такими характеристиками як: вид енергії, тип навантаження та зона постачання, що містяться у переліку стандартних договорів.
При цьому, НКРЕКП оприлюднює та оновлює перелік стандартних договорів, які допущені до торгівлі ОПООП, на своєму офіційному вебсайті за посиланням.
Крім того слід зазначити, що у разі, якщо у укладеному поза системами ОПООП договорі не визначено остаточну ціну (або формула визначення ціни містить більше одного індексу) або не визначено остаточний обсяг, то такий договір є нестандартним.
Відповідно до пункту 2.4 Порядку інформація про виконання нестандартних договорів, яка містить остаточний обсяг та ціну оптового енергетичного продукту, подається відповідно до додатка 1 до Порядку.
3. Чи зобов`язаний учасник оптового енергетичного ринку проходити процедуру набуття статусу адміністратора передачі даних (АПД) відповідно до Порядку набуття, призупинення і припинення статусу адміністратора передачі даних, затвердженого постановою НКРЕКП від 27.12.2023 № 2613, та отримувати технічні специфікації та допуск до програмного забезпечення від НКРЕКП?
Відповідно до частини п`ятої статті 73 Закону України «Про ринок електричної енергії» та частини третьої статті 17 Закону України «Про ринок природного газу» учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані надавати НКРЕКП інформацію щодо господарсько-торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку, які стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи пропозиції (заявки). Учасник оптового енергетичного ринку надає таку інформацію через АПД та/або самостійно, якщо такий учасник набув статусу АПД у порядку, встановленому НКРЕКП.
Разом з тим відповідно до вимог розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках» від 10.06.2023 №3141, оператор системи передачі (далі – ОСП), оператор ринку (далі – ОР) та оператор газотранспортної системи (далі – ОГТС) зобов’язані забезпечити здійснення функції АПД протягом дванадцяти місяців з дня набрання чинності цим Законом, а саме до 02.07.2024.
Реєстр адміністраторів передачі даних розміщений на вебсайті НКРЕКП в розділі «REMIT» за посиланням.
4. Яким чином учасники оптового енергетичного ринку мають надавати інформацію про стандартні договори, здійснені та невиконані до 02.07.2023, та стандартні договори, здійснені з 02.07.2023 по 02.07.2024, якщо такі договори не були включені до переліку всіх оптових енергетичних продуктів, які допущені до торгівлі на системах ОПООП згідно з вимогами Постанови № 618?
Згідно з пунктами 2.6 та 2.7 глави 2 Порядку НКРЕКП після отримання від ОПООП переліку всіх оптових енергетичних продуктів, які допущені до торгівлі на системах ОПООП, оприлюднює та оновлює на своєму офіційному вебсайті перелік стандартних договорів.
Учасники оптового енергетичного ринку визначають належність оптового енергетичного продукту, укладеного поза системами ОПООП, до стандартного договору сукупно за такими характеристиками як: вид енергії, тип навантаження та зона постачання, що містяться у переліку стандартних договорів.
Для звітування за додатком 1 до Порядку про операції, здійснені до виникнення обов’язку звітування згідно з вимогами Порядку, у полі 22 графи «Опис» зазначається «BACKLOADING».
5. Формування та заповнення форм звітності згідно з додатками 1 - 9 до Порядку буде здійснюватися в автоматичному режимі за допомогою засобів програмного забезпечення НКРЕКП чи учасник повинен заповнювати ці дані вручну по кожній операції окремо?
Після здійснення господарсько-торговельної операції учасник, відповідно до належності договору (стандартного чи нестандартного), заповнює відповідну форму додатка та подає інформацію через АПД, з яким укладено договір, у строки, визначені главою 6 Порядку. Спосіб завантаження даних та формати внесення даних залежать від програмного забезпечення відповідного АПД.
6. Учасник оптового енергетичного ринку отримав ліцензію з постачання електричної енергії споживачу, уклав всі необхідні договори, але жодної торговельної операції учасником не було виконано. Чи необхідно надавати інформацію про господарсько-торговельні операції у випадку не здійснення ліцензованої діяльності?
Учасники оптового енергетичного ринку, ОПООП та торгові репозиторії зобов’язані надавати НКРЕКП інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції на оптовому енергетичному ринку, що стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи виконані і невиконані пропозиції (заявки).
Якщо учасник не здійснює ліцензовану діяльність, відповідно, він не має інформації для надання.
7. Чи існує можливість коригування наданої відповідно до підпункту 1 пункту 6.1 глави 6 Порядку інформації про стандартні договори, яка стала некоректною внаслідок коригування обсягів електричної енергії, що підлягають постачанню на підставі двостороннього договору?
Учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані надавати інформацію про будь-які зміни або розірвання/скасування укладеного договору, розміщеної заявки (пропозиції) або торгів згідно з пунктом 6.3 глави 6 Порядку:
для стандартних договорів – не пізніше одного робочого дня, що настає за зміною або розірванням/скасуванням, що зазначається у полі 58 додатка 1 до Порядку,
для нестандартних договорів – не пізніше одного місяця, що настає за зміною або розірванням/скасуванням, що зазначається у полі 45 додатка 2 до Порядку.
У разі необхідності коригування відповідних даних щодо стандартних договорів, учасник подає інформацію із зазначенням відповідного статусу у додатку 1 до Порядку у полі 58 графи «Тип дії».
8. Просимо роз'яснити, чи будуть оператори систем (ОСП, ОР, ОГТС) адмініструвати як ринок електроенергії, так і ринок природного газу, чи кожен оператор буде відповідати лише за свій ринок? Чи може учасник ринку електроенергії обрати ОГТС як адміністратора передачі даних та платформи інсайдерської інформації, якщо це буде зручніше?
Учасники оптового енергетичного ринку електричної енергії чи природного газу на підставі договору можуть обрати будь-кого з АПД та будь-кого з адміністраторів платформи інсайдерської інформації, які зазначені у відповідних реєстрах НКРЕКП, чиї технічні рішення, умови договору та інтерфейси виявляться більш слушними для виконання відповідних функцій, відповідно до ринку, щодо якого подається відповідна інформація.
9. Чи встановлено з 02.07.2024 по 01.09.2024 перехідний період для налаштування процесу передачі інформації про операції з оптовими енергетичними продуктами, і відповідальність за недотримання строків надання інформації в цей період не буде застосовуватися?
Пунктом 3 Постанови № 618 визначено, що учасникам оптового енергетичного ринку, ОПООП протягом 180 днів з дня набрання чинності цією постановою необхідно розпочати надання інформації щодо операцій, здійснених з дня набрання чинності цією постановою, відповідно до додатків 1 – 9 та глави 3 Порядку у спосіб, визначений главою 5 Порядку.
У разі ненадання інформації протягом 180 днів, учасники оптового енергетичного ринку та ОПООП несуть відповідальність за недодержання строків надання інформації про здійснені операції з оптовими енергетичними продуктами.
10. При заповненні додатків до Порядку вартість договору зазначається з ПДВ чи ні?
При заповненні додатків до Порядку вартість оптових енергетичних продуктів зазначається без ПДВ.
11. Яким нормативно-правовим актом має керуватися учасник оптового енергетичного ринку для вірного визначення типу договору з метою коректного заповнення графи 23 додатка 1 до Порядку (допустимі значення графи 23: аукціон, безперервний, договір, що має характеристики форвардного контракту, договір, що має характеристики ф’ючерсного контракту, договір, що має ознаки опціону, опціон на форвард, опціон на ф’ючерс, опціон на спред, опціон на своп, спред, опціон на своп, спред, своп, свінг, інший)?
При заповнюванні полів, що стосуються деталей договору, в тому числі щодо типу договору, учасник оптового енергетичного ринку, зокрема, може керуватись умовними значеннями, що надає ОПООП, на електронній торговій системі якого відбулась відповідна господарсько-торговельна операція, інформацією, що наведена в переліку стандартних договорів та враховувати зміст такого договору.
При неможливості визначення типу договору відповідно до вказаних джерел, учасник заповнює зазначене поле таким допустимим значенням: «ОТ = інший».
12. Яким нормативно-правовим актом має керуватися учасник оптового енергетичного ринку для вірного визначення типу навантаження?
Під час подачі інформації про здійснені господарсько-торговельні операції при заповненні полів 52 додатка 1 до Порядку та полів 44 додатка 2, учасник при визначенні типу навантаження, зокрема, має керуватись умовними значеннями, що надає ОПООП, на електронній торговій системі якого відбулась відповідна господарсько-торговельна операція, та/або переліком стандартних договорів.
При неможливості визначення типу навантаження відповідно до вказаних джерел, учасник заповнює дане поле таким допустимим значенням: «ОТ = інше».
При здійсненні господарсько-торговельних операцій з купівлі-продажу природного газу учасник оптового енергетичного ринку заповнює дане поле значенням: «GD = газова доба».
13. Чи відносяться відповідні договори про імпорт/експорт до договорів, щодо яких потрібно подавати інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції?
Згідно з пунктом 2.2 глави 2 Порядку до оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції, належить, зокрема, двосторонній договір купівлі-продажу електричної енергії.
Експортно-імпортні операції з електроенергією є господарською діяльністю, що пов’язана з купівлею-продажем електричної енергії, та, відповідно, такі операції належать до оптових енергетичних продуктів, щодо яких повідомляється інформація про здійснені господарсько-торговельні операції.
14. Коли подається інформація за формою додатка 1 до Порядку по нестандартному договору про вже фактичні обсяги постачання (виконання) за цим договором, чи необхідно в графі «Ідентифікатор договору» вказувати ідентифікатор, тобто номер і дату додаткової угоди чи основного договору, до якого укладається додаткова угода?
При заповнюванні поля 21 додатка 1 до Порядку зазначається унікальний ідентифікатор коду, наданого ОПООП. Для операцій, здійснених поза системами ОПООП, здійснених до виникнення обов’язку звітування згідно з Порядком, зазначається значення NA.
Водночас, при поданні інформації про нестандартні договори, зокрема про виконання нестандартного договору, яка містить остаточний обсяг та ціну оптового енергетичного продукту заповнюється поле 31 додатка 1 до Порядку, де зазначається унікальний ідентифікатор операції, призначений ОПООП або спільно двома сторонами договору у випадку двосторонніх договорів. Для двосторонніх договорів можуть використовуватися ідентифікатори, визначені у власних системах реєстрації однієї із сторін.
Прив’язка додаткової угоди до основного договору здійснюється шляхом заповнення поля 32 додатка 1 до Порядку, в якому зазначається ідентифікатор пов'язаної операції, що ідентифікує договір/торги, пов'язані із цією операцією.
15. Додаткові угоди про продаж електричної енергії на наступний розрахунковий період із зазначенням погодинного обсягу електричної енергії укладаються щомісяця. Наразі у зв'язку із обстрілами об'єктів виробництва електричної енергії, постачання електричної енергії не є стабільним і, як наслідок, обсяги продажу щоденно можуть змінюватись, у порівнянні із зазначеними у додатковій угоді. Враховуючи щоденні зміни обсягів продажу, яким чином і в які строки в такому випадку вносяться зміни до звіту на платформі ОР (АПД), який було складено за умовами додаткової угоди?
Згідно з пунктом 6.3 глави 6 Порядку учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані подавати інформацію про будь-які зміни або розірвання/скасування укладеного договору, розміщеної заявки (пропозиції) або торгів, що документально оформлені, в тому числі у вигляді додаткових угод, для стандартних договорів – не пізніше одного робочого дня, що настає за зміною або розірванням/скасуванням, для нестандартних – не пізніше одного місяця, що настає за зміною або розірвання/скасуванням.
Зазначена інформація подається окремо по кожній події в порядку та у строки, визначені Порядком.
16. Стосовно якого конкретного строку вживається термін «не пізніше одного місяця» і чи залежить це від кількості календарних днів у розрахунковому місяці?
Відповідно до частин першої та другої статті 254 Цивільного кодексу України строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку. Строк, що визначений місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку. Строк, що визначений у півмісяця, дорівнює п'ятнадцяти дням. Якщо закінчення строку, визначеного місяцем, припадає на місяць, у якому немає відповідного числа, строк спливає в останній день цього місяця.
17. У разі, якщо договори постачання входять до переліку даних, котрі мають передаватись на платформу, яким чином визначити, чи має включатися договір постачання даного контрагента (кінцевого споживача) до переліку необхідних для публікації договорів, якщо відсутня інформація про річний обсяг споживання конкретного контрагента (оскільки саме обсяг є критерієм для формування списку договорів для публікації на платформі), та що робити, якщо кінцевий споживач відмовляється або ігнорує запит на надання такої інформації? Чи є процедура витребування цієї інформації або передбачене ненадання інформації у звʼязку із відсутністю зазначених даних щодо обсягу контрагента?
Інформація про договори про постачання електричної енергії або природного газу кінцевим споживачам з сумарною номінальною потужністю споживання установок споживача, що забезпечують технічну спроможність споживання електричної енергії або природного газу, в обсязі 600 ГВт∙год на рік та вище, підлягає звітуванню, незалежно від того, чи фактично використовується електрична енергія або природний газ чи ні, відповідно до пункту 2.2 глави 2 Порядку.
Згідно з пунктом 6 частини другої статті 13 Закону України «Про ринок природного газу» одним з обов’язків споживача є надання стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж природного газу, інформації про сумарну номінальну потужність свого газового обладнання, якщо технічна спроможність такого обладнання може забезпечити споживання газу в обсязі 600 ГВт·год на рік та вище.
Відповідно до пункту 21 розділу 2 Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, споживач природного газу зобов’язаний, зокрема, надати постачальнику розмір сумарної номінальної потужності свого газового обладнання, якщо технічна спроможність такого обладнання може забезпечити споживання газу в обсязі 600 ГВт·год (56 391 тис. м-3) на рік та вище.
Враховуючи зазначене, постачальник природного газу може направити запити споживачам про надання інформації щодо сумарної номінальної потужності їх газового обладнання, запити Операторам ГРМ щодо надання технічної потужності в точці приєднання по споживачам даного постачальника, які знаходяться на території ліцензованої діяльності таких операторів, а також перевірити наявність своїх контрагентів в Реєстрі учасників оптового енергетичного ринку. Крім цього один із варіантів вирішення питання - розглянути можливість зазначити в договорах постачання природного газу сумарну номінальну потужність газового обладнання споживача.
Згідно з пунктом 5 частини третьої статті 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» одним із обов’язків споживача є надання стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж електричної енергії, інформації про сумарну номінальну потужність споживання електричної енергії своїх електроустановок, якщо технічна спроможність таких установок може забезпечити споживання в обсязі 600 ГВт·год на рік та вище.
Відповідно до положень Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – Правила), непобутовим споживачам, приєднаним до мереж оператора системи розподілу/оператора системи передачі, разом із заявою-приєднанням до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії надаються паспорти точок розподілу (передачі), оформлені відповідно до цих Правил, при цьому розмір очікуваного споживання електричної енергії визначається та вказується для кожної площадки вимірювання.
Згідно з Правилами споживач електричної енергії, зокрема, зобов’язаний надавати стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж електричної енергії, інформацію про сумарну номінальну потужність споживання електричної енергії своїх електроустановок, якщо технічна спроможність таких установок може забезпечити споживання в обсязі600 ГВт∙год на рік та вище.
Таким чином, у разі порушення або невиконання своїх обов’язків споживач несе відповідальність згідно із законом.
18. Прохання надати перелік учасників, включених до реєстру адміністраторів передачі даних та реєстру адміністраторів платформ інсайдерської інформації.
Реєстр адміністраторів передачі даних та Реєстр адміністраторів платформ інсайдерської інформації, міститься на вебсайті НКРЕКП в розділі «REMIT» за посиланням.
19. Як виправити помилку в наданому звіті?
При виправленні помилки в раніше поданому звіті, потрібно продублювати відповідний звіт, що містить таку помилку, при цьому в полі, якому відповідає назва «Тип дії», заповнюється значення «Е=помилка».
Після визначення такого звіту, як такого, що містить помилку, інформація подається повторно із зазначенням коректних даних, при цьому «Тип дії» обирається такий самий, як в раніше поданому звіті.