Дата оновлення: 07.04.2025
Відповідно до частини першої статті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі – Закон) НКРЕКП здійснює державний контроль за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та суб’єктами, що належать до особливої групи споживачів у розумінні Закону України «Про ринок електричної енергії», законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених нею порядків контролю.
За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, та суб’єктів, що належать до особливої групи споживачів, НКРЕКП може застосовувати санкції у вигляді, зокрема, накладення штрафу.
Відповідно до частини п’ятої статті 22 Закону суб’єкти, на яких накладено штраф, зобов’язані сплатити його у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу, крім випадків, встановлених частиною п’ятою статті 13 Закону.
За кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який стягується пеня, крім випадків накладення штрафів, передбачених пунктами 51, 52 і 53 частини четвертої статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» та пунктами 51, 52 і 53 частини четвертої статті 59 Закону України «Про ринок природного газу». Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного рішенням НКРЕКП.
Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до Державного бюджету України.
Протягом п’яти робочих днів з дня сплати штрафу суб’єкт , на якого рішенням НКРЕКП накладено штраф, зобов’язаний надіслати НКРЕКП документи, що підтверджують сплату штрафу.
У разі відмови від сплати штрафу та пені їх примусове стягнення здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом НКРЕКП, крім випадків, встановлених частиною п’ятою статті 13 Закону.
Водночас, відповідно до абзацу другого частини п’ятої статті 22 Закону, за заявою суб’єкта господарювання, на якого накладено штраф, Регулятор своїм рішенням має право відстрочити або розстрочити сплату накладеного ним штрафу.
При цьому, суб’єкти в останні дні 30-денного строку, протягом якого мав бути сплачений штраф, надсилають листи (заяви) з проханням відстрочення або розстрочення сплати накладеного НКРЕКП штрафу.
Регулятор, керуючись Законом, зокрема частиною четвертою статті 14, Регламентом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженим постановою НКРЕКП від 06.12.2016 № 2133, приймає рішення в найкоротший строк.
Однак, дане рішення, у зв’язку зі зверненням суб’єкта в останні дні 30-денного строку, приймається Регулятором поза межами такого строку, що, відповідно до положень Закону, призводить до стягнення пені, незалежно від прийняття рішення про відстрочення або розстрочення сплати накладеного Регулятором штрафу.
З огляду на викладене, НКРЕКП звертає увагу, що з метою уникнення ситуації, коли на момент прийняття НКРЕКП рішення про відстрочення або розстрочення сплати накладеного Регулятором штрафу уже стягується пеня за прострочення сплати штрафу, у разі виникнення необхідності відстрочення або розстрочення сплати накладеного Регулятором штрафу, необхідно невідкладно, одразу після прийняття Регулятором відповідного рішення про накладення штрафних санкцій, звертатись із відповідною заявою.