Дата оновлення: 31.08.2020
Нормами Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року № 2189, який введено в дію з 1 травня 2019 року (далі – Закон № 2189), регулюються відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг запроваджено, зокрема нову класифікацію житлово-комунальних послуг, а саме, послугу з постачання теплової енергії та послугу з постачання гарячої води.
Відповідно до статті 16 Закону № 2189, якою визначено загальні вимоги до надання житлово-комунальних послуг, якість комунальної послуги повинна відповідати вимогам, встановленим Законом, іншими актами законодавства та договором.
Згідно зі статтею 7 Закону № 2189 споживач має право, зокрема:
- одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів;
- на усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;
- на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості;
- на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку;
Обов'язок забезпечення відповідності якості комунальної послуги встановленим вимогам покладається на виконавця такої послуги.
Виконавець комунальної послуги зобов’язаний, зокрема забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів.
Захист прав споживачів житлово-комунальних послуг здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, яким відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі – Держпродспоживслужба), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667, визначено Держпродспоживслужбу.
Відповідно до Закону № 2189 виконавець комунальної послуги або управитель багатоквартирного будинку зобов’язаний самостійно здійснити перерахунок вартості комунальної послуги або послуги з управління багатоквартирним будинком за весь період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості, а також сплатити споживачу неустойку (штраф, пеню) у порядку та розмірі, визначених законодавством або договором.
Статтею 4 Закону № 2189 визначено, що затвердження порядку здійснення перерахунку вартості комунальної послуги та послуги з управління багатоквартирним будинком за період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості належить до повноважень Кабінету Міністрів України.
Порядок здійснення перерахунку вартості послуги з управління багатоквартирним будинком за період її ненадання, надання невідповідної якості затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 року № 482.
Частиною третьою статті 26 Закону № 2189 встановлено, що виконавець комунальної послуги не несе відповідальності за її ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості, якщо доведе, що в точці обліку такої послуги (в разі укладення індивідуального договору – на межі внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку та інженерно-технічних систем приміщення споживача) її якість відповідала вимогам, встановленим Законом, іншими актами законодавства і договором.
Практична реалізація вищезазначених норм Закону № 2189 можлива за умови укладення договорів про надання комунальної послуги з постачання теплової енергії та комунальної послуги з постачання гарячої води за правилами та особливостями, визначеними цим Законом (тобто, нових договорів про надання комунальних послуг).
Відповідно до статті 12 Закону № 2189 такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).
Правила надання послуги з постачання теплової енергії та типові договори про надання послуги з постачання теплової енергії затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 830.
Правила надання послуги з постачання гарячої води та типові договори про надання послуги з постачання гарячої води затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1182.
Особливості відповідальності за якість комунальних послуг залежать від моделі організації договірних відносин.
У разі укладення індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води (укладається з виконавцем послуг кожним співвласником багатоквартирного будинку самостійно) виконавець забезпечує відповідність кількісних та якісних характеристик послуги встановленим нормативам на межі внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку та інженерно-технічних систем приміщення споживача.
У разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг, що надаються у багатоквартирному будинку на підставі індивідуальних договорів, виклик виконавця для перевірки кількості та якості наданих комунальних послуг, підписання акта-претензії, відібрання проб здійснюються співвласником - стороною договору або його представником.
У разі укладення колективного договору про надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (укладається з виконавцем послуг від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку управителем або іншою уповноваженою співвласниками особою) виконавець забезпечує відповідність кількісних та якісних характеристик послуги встановленим нормативам на межі централізованих інженерно-технічних систем постачання послуги виконавця та внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку.
У разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг, що надаються у багатоквартирному будинку на підставі колективного договору про надання комунальних послуг, укладеного між виконавцем таких послуг та управителем або іншою уповноваженою співвласником особою, виклик виконавця для перевірки кількості та якості наданих послуг, підписання акта-претензії, відібрання проб здійснюються таким управителем або іншою уповноваженою співвласником особою. Співвласники або представники об’єднання співвласників багатоквартирного будинку беруть участь у перевірці за бажанням.
У разі укладення договору про надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води колективному споживачу (ОСББ) (укладається з виконавцем послуг ОСББ або іншою юридичною особою, яка об’єднує всіх співвласників такого будинку та в їхніх інтересах укладає відповідний договір про надання комунальних послуг, як колективним споживачем) відносини, що виникають між співвласниками, а також між співвласниками та ОСББ при забезпеченні потреб співвласників шляхом самозабезпечення регулюються відповідно до статті 22 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку».
У разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг, які надаються у багатоквартирному будинку на підставі договору, укладеного між виконавцем таких послуг та об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку як колективним споживачем, виклик виконавця для перевірки кількості та якості наданих послуг, підписання акта-претензії, відібрання проб здійснюється представником об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. Співвласники беруть участь у перевірці за бажанням.
У разі укладення індивідуального договору за умови, якщо співвласниками багатоквартирного будинку самостійно не обрано однієї з моделей організації договірних відносин (укладається з виконавцем цих послуг кожним співвласником з урахуванням окремих особливостей) виконавець забезпечує відповідність кількісних та якісних характеристик послуги встановленим нормативам на межі централізованих інженерно-технічних систем постачання послуги виконавця та внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку.
Оформлення претензій споживачів здійснюється у порядку, визначеному статтями 27 та 28 Закону № 2189.
Порядок проведення перевірки відповідності якості надання деяких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1145.