Порядок розроблення, затвердження, погодження, схвалення та виконання інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, що виробляють і постачають теплову енергію за допомогою систем автономного теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
Відповідно до положень Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі – Закон про НКРЕКП), для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема схвалює / затверджує інвестиційні програми (плани розвитку) суб’єктів, діяльність яких регулюється НКРЕКП, у випадках, встановлених законом.
Законом України «Про теплопостачання» (далі – Закон) встановлено, що інвестиційна програма – комплекс заходів, затверджений в установленому порядку, для підвищення рівня надійності та забезпечення ефективної роботи систем централізованого теплопостачання, який містить зобов’язання суб’єкта господарювання у сфері централізованого теплопостачання щодо будівництва (реконструкції, модернізації) об’єктів у цій сфері, поліпшення якості послуг, з відповідними розрахунками та обґрунтуваннями, а також зазначенням джерел фінансування та графіка виконання.
Згідно із статтею 261 Закону, інвестиційні програми розробляються суб’єктами господарювання у сфері теплопостачання.
Механізм розроблення, затвердження, погодження, схвалення та виконання інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, що виробляють і постачають теплову енергію за допомогою систем автономного теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – ліцензіати), установлений Порядком розроблення, затвердження, погодження, схвалення та виконання інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, що виробляють і постачають теплову енергію за допомогою систем автономного теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, який затверджено постановою НКРЕКП від 17 листопада 2021 року № 2187 (зі змінами і доповненнями, внесеними постановою НКРЕКП від 24 січня 2023 року № 141) (далі – Порядок № 2187), відповідно до положень якого ліцензіат розробляє інвестиційну програму на планований період, затверджує, здійснює її погодження в органах місцевого самоврядування (стосовно об’єктів, що перебувають у комунальній власності) та звертається із заявою щодо її схвалення до НКРЕКП.
Відповідно до вимог пункту 4.1 Порядку № 2187 інвестиційна програма подається на розгляд та схвалення до НКРЕКП щороку, до 01 травня.
Формування заходів інвестиційних програм згідно з пунктом 1.5 Порядку № 2187 здійснюється ліцензіатами окремо за видами ліцензованої діяльності з виробництва та постачання теплової енергії, які провадить ліцензіат, відповідно до джерел фінансування за цими видами ліцензованої діяльності.
Основними напрямками інвестиційних програм на планований період – є заходи, спрямовані на оновлення основних фондів, підвищення ефективності виробництва, забезпечення обліку природних та енергетичних ресурсів, оптимізацію технологічних витрат та втрат теплової енергії, підвищення якості виробництва та постачання теплової енергії, рівня організації виробництва тощо, витрати на розробку проєктної та технічної документації заходів, необхідність та першочерговість яких обґрунтована ліцензіатом.
Відповідно до пункту 1.9 Процедури встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання затвердженої постановою НКРЕКП 31.03.2016 № 528 (зі змінами), заявник зобов’язаний використовувати кошти, отримані в результаті здійснення ліцензованої діяльності за встановленими НКРЕКП тарифами, виключно на витрати, передбачені структурою встановлених тарифів та схваленою НКРЕКП інвестиційною програмою.
Статтею 20 Закону визначено, що органи державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій зобов’язані прийняти рішення про зменшення встановленого ними тарифу на суму нецільового використання коштів, зокрема у разі використання суб’єктом господарювання у сфері теплопостачання коштів на цілі та/або у розмірах, які не передбачені програмою технічного розвитку та/або інвестиційною програмою.
Водночас, главою 6 Порядку № 2187 визначені вимоги щодо виконання інвестиційних програм. Пунктами 6.3, 6.4 та 6.7 Порядку № 2187 визначено, зокрема:
- ліцензіат повинен дотримуватись терміну виконання інвестиційної програми;
- у разі неможливості виконання окремих заходів інвестиційної програми з причин, не залежних від ліцензіата, зокрема недофінансування інвестиційної програми за рахунок тарифних та позикових коштів та/або затримки проведення тендерних процедур тощо, після закінчення періоду дії діючої інвестиційної програми НКРЕКП, за результатами заходу державного контролю щодо додержання суб’єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання або після надання ліцензіатом відповідного обґрунтування, на засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, може прийняти рішення щодо можливості продовження виконання інвестиційної програми.
В іншому разі неосвоєні кошти на фінансування заходів інвестиційної програми на планований період вважаються невикористаними, у зв’язку з чим НКРЕКП може прийняти рішення щодо включення до структури тарифів на виробництво та/або постачання теплової енергії відповідної складової з коригування витрат або щодо зобов’язання передбачити відповідні обсяги таких коштів як додаткове джерело фінансування інвестиційної програми на наступний період.
- - профінансованими вважаються заходи діючої інвестиційної програми, щодо яких здійснено фактичну оплату у звітному періоді.
Контроль за виконанням суб’єктами господарювання у сфері теплопостачання інвестиційних програм, відповідно до пункту 7 Порядку здійснення контролю за виконанням інвестиційних програм у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 552 (далі – Порядок № 552), здійснюється органом контролю шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
Планові перевірки НКРЕКП проводяться відповідно до Плану здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, який затверджується НКРЕКП на відповідний звітний період.
Згідно з пунктом 8 Порядку № 552 підставами для проведення позапланової перевірки виконання інвестиційної програми є виявлення та підтвердження недостовірності даних, поданих суб’єктом господарювання, неподання таких даних у встановлений строк.
Відповідно до положень Правил організації звітності, що подається суб’єктами господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затверджених постановою НКРЕКП від 31.05.2017 № 717 (зі змінами), звіт про виконання інвестиційної програми суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, подається щоквартально у визначені цими Правилами терміни.