Дата оновлення: 13.08.2020
Відповідно до пунктів 2 та 11 частини першої статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач має право без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості, проведені управителем, виконавцем комунальної послуги нарахування плати за житлово-комунальні послуги (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від споживача платежі.
Водночас вимоги до рахунків на оплату комунальних послуг та облікової інформації передбачені статтею 8 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», відповідно до якої рахунки на оплату наданої комунальної послуги формуються виконавцем або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, що здійснює розподіл обсягів комунальної послуги, на основі показань вузла комерційного обліку відповідної комунальної послуги згідно з вимогами статей 9-11 цього Закону.
Рахунки на оплату комунальної послуги надаються споживачу на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунки можуть надаватися споживачу в електронному вигляді, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів. Рахунки надаються споживачу на безоплатній основі.
Рахунок на оплату комунальної послуги повинен містити, зокрема, таку інформацію:
- найменування та платіжні реквізити виконавця комунальної послуги;
- адресна інформація, найменування або прізвище, ім'я та по батькові споживача, або абонентський номер споживача, визначений договором про надання комунальної послуги, який дає згоду ідентифікувати споживача виконавцю або іншій особі, що здійснює розподіл обсягів комунальних послуг;
- період, за який здійснюється нарахування;
- загальна сума до сплати;
- поле для внесення споживачем показань вузлів розподільного обліку/приладів – розподілювачів теплової енергії (якщо згідно із законом або договором такі показання знімає споживач);
- обсяг спожитої теплової енергії та води за поточний період, визначений згідно з вимогами статей 9-11 цього Закону, а також показання відповідних вузлів обліку (у разі відсутності вузлів обліку теплової енергії – приладів – розподілювачів теплової енергії), на основі яких цей обсяг визначено, застосоване розрахункове або середнє споживання;
- діючі ціни та тарифи на комунальні послуги;
- стан розрахунків споживачем за спожиту комунальну послугу, у тому числі заборгованість з оплати послуги (у разі її наявності), періоди, в яких виникла така заборгованість, відомості про обчислення її розміру, пільги/субсидії (у разі їх надання/призначення);
- середній обсяг споживання та середній розмір плати за комунальну послугу іншими споживачами відповідної категорії (у тому числі в розрізі класів будівель), яким комунальну послугу надає цей виконавець, визначені за методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства;
- рекомендації щодо можливих заходів з підвищення енергоефективності будівель, інформація про державні цільові та інші програми підвищення енергоефективності, контактна інформація та порядок одержання додаткової інформації.
Крім того, Законом України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» (далі – Закон) споживачам у сферах централізованого питного водопостачання та водовідведення гарантується безперешкодний та безоплатний доступ до інформації про:
- права споживачів, місце та порядок одержання інформації споживачами;
- ціни/тарифи, їхні складові для всіх категорій споживачів, зміну цін/тарифів;
- порівняння цін/тарифів на товари, послуги в різних регіонах України, а також в Україні та інших державах;
- прогнози зміни цін/тарифів та обґрунтування необхідності таких змін відповідно до заяви суб’єкта господарювання, що надається для встановлення тарифів на товари, послуги;
- динаміку зміни історичної вартості складових цін/тарифів за останні п'ять років;
- якісні характеристики товарів, послуг;
- середньомісячний розмір плати для приватного домогосподарства за спожиті послуги;
- розмір заборгованості з оплати спожитих послуг, періоди виникнення такої заборгованості;
- порядок надання і нарахування субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також пільг окремим категоріям громадян;
- інвестиційні програми ліцензіатів та джерела їх фінансування, залучені кредити та їх цільове призначення, звіти про виконання затверджених інвестиційних програм;
- заходи з енергозбереження;
- державні цільові та інші програми енергозбереження.
На виконання зазначеного Закону НКРЕКП прийнято постанову від 30.03.2017 № 464 «Про щорічне забезпечення споживачів ключовою інформацією про послуги у сферах енергетики та комунальних послуг», відповідно до якої виконавці послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем), державне регулювання яких здійснюється НКРЕКП, з метою надання споживачам ключової інформації про надані комунальні послуги, повинні забезпечувати щорічно до 01 травня доведення до відома споживачів інформації щодо:
- фактичного обсягу надання послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)/централізованого водопостачання та водовідведення;
- порівняння обсягів надання послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)/централізованого водопостачання та водовідведення з іншими споживачами;
- структури тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)/централізованого водопостачання та водовідведення;
- додаткової інформації, що стосується надання послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)/централізованого водопостачання та водовідведення.
Суб'єкти господарювання доводять до споживачів зазначену інформацію шляхом її відправлення засобами поштового зв’язку (рознесення її співробітниками компанії) та розміщення її в особистому кабінеті споживача (у разі його наявності), або, за згодою споживача, виключно шляхом розміщення інформації в його особистому кабінеті.