Організація процесу транспортування та постачання води споживачам системами централізованого водопостачання потребує безперервного постачання електричної енергії, від якого, зокрема, залежить безперебійність роботи агрегатів та допоміжного обладнання водозабірних споруд, насосних станцій, а також станцій для підкачування води. Таким чином, у періоди тимчасового припинення постачання електричної енергії, що відбувається у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України, внаслідок якої зазнає пошкоджень критична, у тому числі енергетична, інфраструктура України, можливе зниження тиску води у системі централізованого водопостачання або постачання води за графіком (режимом), який доводиться до відома населення підприємствами питного водопостачання та органами місцевого самоврядування або військовими адміністраціями (у разі їх утворення).
При цьому, у випадку повної зупинки роботи окремих об’єктів або систем централізованого водопостачання підприємства питного водопостачання спільно з органами місцевого самоврядування або військовими адміністраціями (у разі їх утворення) зобов’язані вживати заходів щодо забезпечення населення питною, зокрема, шляхом використання резервних джерел і систем питного водопостачання, поставки фасованої питної води та води в ємностях для індивідуального і групового користування, що визначено статтями 23 та 24 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» і підпунктами 2 і 3 пункту 50 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 № 690 (далі – Правила № 690).
Разом з тим зауважуємо, що зниження тиску у внутрішньобудинковій системі водопостачання, яке може супроводжуватися тимчасовими перервами в подачі води, переважно пов’язане з припиненням роботи насосних агрегатів для підвищення тиску води, що розміщені у багатоквартирному будинку або прибудові до нього, що відбувається під час припинення постачання електричної енергії до будинку. Виникнення такої ситуації може призводити до припинення постачання води, як правило, до верхніх поверхів багатоквартирного будинку.
При нормальних режимах роботи систем централізованого водопостачання суб’єкти господарювання з централізованого водопостачання відповідно до вимог пункту 9.1.2 глави 9.1 розділу 9 Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 05.07.1995 № 30 (далі – Правила № 30), повинні забезпечувати необхідний тиск у місці приєднання водопровідних вводів споживачів. Згідно з пунктом 4 розділу І Правил користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (далі – Правила № 190), водопровідний ввід – це трубопровід від мережі виконавця комунальної послуги у місці приєднання, з колодязем, патрубком і запірною арматурою до зовнішньої стіни будинку або межі території об’єкта.
Параметри тиску води для зовнішніх мереж централізованого питного водопостачання визначені Державними будівельними нормами України ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування», затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 08.04.2013 № 133 (далі – ДБН В.2.5-74:2013).
Разом з тим звертаємо увагу, що згідно з пунктом 11.1.1 глави 11.1 розділу 11 Правил № 30 ввід у будівлю, засіб обліку, розподільча мережа, стояки, підводки до санітарно-технічних приладів, пожежних кранів, запірно-регулююча та водорозбірна арматура, насосні підвищувальні установки будинку, запасні та регулюючі ємкості належать до системи внутрішнього водопроводу.
Необхідно зазначити, що послуги (роботи), пов’язані з технічним обслуговуванням системи внутрішнього водопроводу та насосних агрегатів для підвищення тиску води, розміщених у багатоквартирному будинку, не є складовою господарської діяльності з централізованого водопостачання, до природної монополії не належать та ліцензуванню не підлягають, у зв’язку з чим в НКРЕКП відсутні повноваження щодо їх державного регулювання.
Зауважуємо, що з урахуванням норм частини четвертої статті 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», глави 11.1 розділу 11 Правил № 30, розділів ІІ і VI Правил № 190 забезпечити функціонування внутрішньобудинкових систем водопостачання та насосних агрегатів для підвищення тиску води у такій системі, розміщених у багатоквартирному будинку або прибудові до нього, зобов’язаний управитель багатоквартирного будинку (якщо цей обов’язок не покладено співвласниками на іншу особу) відповідно до Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 712 (далі – Правила № 712), Порядку обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.08.2018 № 219, та Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України 17.05.2005 № 76.
Пунктом 17 Порядку проведення перевірки відповідності якості надання деяких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1145 (далі – Порядок № 1145), зокрема, встановлено, що у разі встановлення фактів невідповідності параметрів тиску у внутрішньобудинкових системах багатоквартирного будинку відповідальною стороною є виконавець, який обслуговує внутрішньобудинкові системи на підставі відповідного договору, укладеного із співвласниками, або управитель багатоквартирного будинку.
Згідно з пунктом 45 Правил № 712 у разі ненадання, надання неналежної якості послуги з управління співвласник має право викликати управителя для перевірки її якості відповідно до Порядку № 1145, за результатами якої складається акт-претензія, який підписується співвласником та управителем.
Таким чином, за наявності обставин, пов’язаних з неналежним обслуговуванням насосних агрегатів для підвищення тиску води у внутрішньобудинкові системі водопостачання, розміщених у багатоквартирному будинку, споживачам в порядку, визначеному Правилами № 712 та Порядком № 1145, необхідно звертатися до управителя багатоквартирного будинку або до особи, на яку за договором покладені відповідні обов’язки, з претензією про усунення виявлених недоліків.
Крім того, у разі невиконання або неналежного виконання управителем своїх обов’язків, співвласники багатоквартирного будинку відповідно до статті 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та статті 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» мають право прийняти рішення, зокрема, про відкликання управителя, дострокове припинення (розірвання) з ним договору та визначення іншого управителя.
Разом з тим, відповідно до Правил № 690, Правил № 190 та Правил № 30 виконавець повинен забезпечувати відповідність послуг нормативам на межі систем централізованого водопостачання, які ним обслуговуються, та водопровідних вводів споживачів.