НКРЕКП отримує численні звернення від побутових споживачів, щодо невідповідності фактичних показів лічильників електричної енергії на кінець місяця і зазначених у платіжних документах (рахунках), які виставляються постачальники універсальних послуг (ПУП). Зазначена невідповідність призводить до формування на особових рахунках споживачів, начебто «заборгованості» за спожиту електричну енергію.
За наявною в Регулятора інформацією така «заборгованість» призводить до отримання споживачами повідомлень від операторів системи розподілу (ОСР) про припинення електропостачання на їх об’єкти у разі її не сплати.
Крім того, в окремих областях України має місце масовий характер отримання побутовими споживачами таких «заборгованостей» у платіжних документах (рахунках) з одночасним повідомленням про припинення електропостачання з боку оператора системи розподілу.
У зв’язку з вищенаведеним НКРЕКП звертає увагу побутових споживачів, операторів системи розподілу (ОСР) та постачальників універсальних послуг (ПУП) на наступне.
Порядок здійснення зняття та передачі даних про фактичні покази засобу обліку електричної енергії, визначення обсягу спожитої електричної енергії, здійснення нарахувань, терміни та способи оплати, зокрема, для побутових споживачів встановлюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, (з урахуванням внесених постановою НКРЕКП від 18.07.2019 № 1525 змін) (далі – ПРРЕЕ) та Кодексом комерційного обліку електричної енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 311 (далі – ККО).
Необхідно зазначити, що розрахунки за електричну енергію для побутових споживачів здійснюються відповідно до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг та містять такі істотні умови:
- ціна на електричну енергію (вибір виду тарифу);
- спосіб оплати;
- термін (строк) виставлення рахунку за спожиту електричну енергію та термін (строк) його оплати;
- необхідність врахування пільг та/або субсидій.
Платіжний документ (рахунок) для оплати побутовими споживачами спожитої електричної енергії формується та виставляється постачальником універсальних послуг (ПУП) на основі таких даних:
- за обсяг, спожитий протягом календарного місяця з 01 числа по 30 або 31 число, відповідно до даних, сформованих постачальником послуг комерційного обліку (ППКО), функції якого виконує оператор системи розподілу на якого покладено обов'язок згідно з Кодексом комерційного обліку (ККО), отриманих від споживача у строки, встановлені договором про розподіл електричної енергії;
- рахунок надається в наступному місяці за розрахунковим;
- нарахування здійснюються на підставі показів засобів обліку (комерційного обліку);
- дані для визначення обсягу споживання електричної енергії визначаються згідно Кодексом комерційного обліку ККО;
- платіжний документ формується виключно на основі даних, переданих оператором системи розподілу (ОСР).
Порядок зняття та передачі даних про покази приладів обліку електричної енергії для визначення обсягів споживання електричної енергії для побутових споживачів передбачає:
- Зняття показів здійснюється оператором системи розподілу (ОСР), споживачем, або шляхом дистанційного зчитування та передачі даних засобів обліку електричної енергії.
- Оператор системи розподілу (ОСР) зобов’язаний здійснити зняття показів не рідше 1 разу на шість місяців.
- Побутовий споживач зобов’язаний передавати покази у способи визначені у договорі про розподіл електричної енергії.
- Дата подачі показів для побутових споживачів – за 2 робочі дні до кінця розрахункового місяця та закінчується на 3 робочий день наступного розрахункового періоду (календарного місяця), вважаються даними на перше число календарного місяця. Дані передані в інший день вважаються даними на 1 число.
- Якщо побутовий споживач не передав дані про фактичні покази засобу обліку, оператором системи розподілу (ОСР) визначається середньодобовий обсяг за календарний місяць згідно з вимогами Кодексу комерційного обліку (ККО).
Договір про надання послуг з розподілу електричної енергії встановлює обов’язок побутового споживача передати оператору системи розподілу (ОСР, ППКО) показники лічильника електричної енергії в один із таких способів:
- через особистий кабінет на сайті оператора системи розподілу;
- за телефоном;
- шляхом зазначення показань у сплаченому рахунку (на дату сплати);
- на електронну адресу.
Оплата за спожиту електричну енергію може бути здійснена за вибором споживача, зокрема:
- готівковими коштами або платіжною карткою чи безготівковими коштами в центрах обслуговування споживачів, банках, або через інші сервіси прямих платежів;
- з використанням мережі Інтернет (інтернет-банкінг);
- в інший спосіб, не заборонений чинним законодавством.
Звертаємо увагу, що відповідно до глави 6 розділу ХІІІ Кодексу комерційного обліку (ККО), у разі виявлення в платіжному документі помилкових показів лічильника, споживач зобов'язаний, повідомити про це електропостачальника та оператора мережі. Представник електропостачальника або оператор мережі повинен протягом 5 днів від дня подання заяви перевірити рахунок, а в разі потреби, протягом 20 днів перевірити лічильник та повідомити споживача про результати перевірки.
При цьому, з урахуванням відокремлення діяльності з постачання та розподілу електричної енергії, яке відбулось на ринку:
- у разі виявлення в рахунку невідповідності показників засобу обліку та визначеного обсягу електричної енергії споживач повідомляє про це оператора системи розподілу (ОСР), який у свою чергу здійснює коригування показів, або у разі потреби, протягом 20 днів перевіряє лічильник та повідомляє про результати споживача і постачальника універсальних послуг (ПУП);
- у разі виявлення невідповідності в рахунку застосування тарифів, пільг, не врахування здійснених оплат тощо, а також з метою здійснення звірки оплаченої та нарахованої електричної енергії побутовий споживач має звернутись до постачальника універсальних послуг (ПУП).
Звертаємо увагу операторів системи розподілу (ОСР) та постачальників універсальних послуг (ПУП), що відповідно до статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» за недотримання суб'єктом господарювання, який провадить господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню, вимог нормативно-правових актів, які регулюють функціонування ринку електричної енергії, НКРЕКП має право прийняти в межах своїх повноважень рішення про накладення на цього суб'єкта господарювання штрафу в розмірі від 5 до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Крім цього необхідно зазначити, що порушення строків розгляду звернень споживачів з боку постачальників універсальних послуг щодо перевірки правильності рахунку на оплату спожитої електричної енергії є порушенням гарантованих стандартів якості електропостачання, за недотримання яких передбачено надання компенсації споживачу згідно з постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 «Про затвердження Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання».
Враховуючі зазначене та з метою захисту прав споживачів електричної енергії НКРЕКП наголошує на необхідності здійснення операторами системи розподілу (ОСР) заходів з організації роботи з розширення та удосконалення способів і методів отримання від побутових споживачів даних про покази засобів обліку електричної енергії, а також з боку постачальників універсальних послуг (ПУП) в частині здійснення коригувань рахунків побутових споживачів.