НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОВІДОМЛЕННЯ
про оприлюднення проєкту, що має ознаки регуляторного акта, – постанови НКРЕКП «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕ та НКРЕКП»
На засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що проводилося у формі відкритого слухання 18.10.2023, схвалено проєкт рішення, що має ознаки регуляторного акта, – проєкт постанови НКРЕКП «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕ та НКРЕКП».
У зв’язку із особливим періодом діяльності операторів систем розподілу (далі – ОСР), пов’язаним з дією в Україні воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, з урахуванням Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, деякі ОСР здійснюють свою діяльність в тому числі на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі – прифронтові ОСР).
Ураховуючи обставини, що склались, через постійні обстріли об’єктів електричних мереж та окупацію деяких територій на сьогодні для прифронтових ОСР неможливо спрогнозувати кількість та обсяги аварійно-відновлюваних робіт внаслідок бойових дій, об’єктивно спрогнозувати витрати матеріальних і трудових ресурсів, обсяги розподілу електричної енергії та очікувані обсяги споживання електричної енергії, відсутні можливості для збору інформації комерційного обліку електроенергії та складання фізичних балансів, як фактичних, так і прогнозних тощо.
У зв’язку з тим, що певна частина активів залишається на тимчасово окупованій території неможливо визначити наявність та належність значної кількості активів РБА «старої» та РБА «нової» прифронтових ОСР.
Також відзначаємо, що відповідно до пункту 2 рішення Ради національної безпеки і оборони України (далі – РНБО), введеного в дію Указом Президента від 12.05.2023 № 279/2023 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12 травня 2023 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»» (далі – Рішення), РНБО застосовано на 10 років до фізичних та юридичних осіб згідно з додатками 1 та 2 до вказаного рішення, зокрема, до компанії «ВС Енерджі Інтернешнл НВ» (VS Energy International NV), а також до фізичних осіб, що є засновниками Товариства з обмеженою відповідальністю «ВС ЕНЕРДЖІ ІНТЕРНЕЙШНЛ УКРАЇНА», персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції).
Одним із видів обмежувальних заходів є анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, зокрема, анулювання чи зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами.
Серед ліцензіатів НКРЕКП є оператори систем розподілу, одним з контролерів або кінцевих бенефіціарних власників яких є фізичні або юридичні особи, які зазначені у додатку 1 до Рішення.
Слід зазначити, що згідно зі статтею 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Відповідно до законодавства тарифи на послуги з розподілу електричної енергії встановлюються не для кінцевих бенефіціарних власників, а для забезпечення діяльності суб’єктів природних монополій та мають враховувати покриття всіх необхідних витрат на здійснення ліцензованої діяльності природного монополіста.
Водночас, враховуючи те, що Розпорядження є чинним, а також відсутність на сьогодні позиції Уряду та РНБО із зазначених у листах НКРЕКП питань, актуальним на сьогодні є питанням щодо доцільності застосування норм доходів на РБА «стару» та РБА «нову» для отримання такими компаніями прибутку при встановленні (формуванні) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії у 2024 році.
Для врегулювання проблемних питань діяльності зазначених ОСР виникла необхідність внесення змін до положень нормативно-правої бази НКРЕ та НКРЕКП для зазначених операторів систем розподілу, а саме окремих положень постанови НКРЕ від 23.07.2013 № 1009 «Про встановлення параметрів регулювання, що мають довгостроковий строк дії, для цілей стимулюючого регулювання» (далі – Постанова № 1009) та постанови НКРЕКП від 05.10.2018 № 1175 «Про затвердження Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії» (далі – Постанова № 1175).
Зміни передбачають, зокрема:
1) врахування у 2024 році регуляторної норми доходу на РБА «стару», для прифронтових ОСР (у зв’язку з тим, що лінія зіткнення динамічно змінюється пропонується Перелік ліцензіатів (прифронтових ОСР) сформувати перед прийняттям рішення з урахуванням актуальної інформації), а також для ліцензіатів, контролером або кінцевим бенефіціарним власником контрольного пакету акцій яких є фізичні або юридичні особи щодо яких застосовано економічні та обмежувальні заходи (санкції)) (далі – ліцензіати, до власників яких застосовано санкції), на рівні 0 відносних одиниць;
2) врахування у 2024 році регуляторної норми доходу на РБА «нову», для прифронтових ОСР та ліцензіатів, до власників яких застосовано санкції, на рівні 0 відносних одиниць;
3) фіксування у 2024 році для прифронтових ОСР амортизації на «стару» та «нову» бази активів на рівні, врахованому в діючих тарифах;
4) фіксування на 2024 рік для прифронтових ОСР прогнозованого обсягу електричної енергії, що розподіляється на 1 та 2 класах напруги, прогнозованого обсягу корисного відпуску електричної енергії на 1 класі напруги та прогнозованого обсягу електричної енергії, що надходить від генеруючих компаній безпосередньо на 2 клас напруги, на рівні, врахованому в діючих тарифах.
З огляду на зазначене, НКРЕКП розроблено проєкт рішення, що має ознаки регуляторного акта, – проєкт постанови НКРЕКП «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕ та НКРЕКП».
Проєкт постанови, що має ознаки регуляторного акта, разом з аналізом його впливу, обґрунтуванням та порівняльною таблицею оприлюднені з метою отримання зауважень та пропозицій шляхом розміщення на офіційному вебсайті НКРЕКП.
Зауваження та пропозиції до оприлюднених матеріалів від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються до 30 жовтня 2023 року (включно) у письмовому та електронному вигляді.
Зауваження та пропозиції до проєкту рішення НКРЕКП, що має ознаки регуляторного акта, подаються у письмовому та електронному вигляді у форматах doc (docx) та PDF за формою згідно з додатком 1 до Порядку проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.06.2017 № 866, які слід надсилати на адреси: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, 03057, м. Київ, вул. Сім’ї Бродських, 19; e-mail: Modna@nerc.gov.ua. Контактна особа: Модна Тетяна Вікторівна, тел. (044) 204-48-88.