НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОВІДОМЛЕННЯ
про оприлюднення проекту, що має ознаки регуляторного акта, – постанови НКРЕКП «Про затвердження Порядку визначення регуляторної бази активів суб'єктів природних монополій, що провадять (мають намір провадити) господарську діяльність з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами»
Відповідно до статті 5 Закону України «Про природні монополії» регулюється діяльність суб'єктів природних монополій у сфері транспортування теплової енергії у той же час відповідно до статей 8 та 9 зазначеного Закону України «Про природні монополії» предметом державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій є ціни (тарифи) на товари, що виробляються (реалізуються) суб'єктами природних монополій, а державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій здійснюється на основі, зокрема принципів стимулювання підвищення якості товарів та підвищення ефективності функціонування суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії шляхом застосування стимулюючого регулювання.
Крім того, Указом Президента України від 12 січня 2015 р. №5 «Про Стратегію сталого розвитку "Україна - 2020" та Розпорядженням КМУ від 3 квітня 2017 р. №275-р «Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік» передбачено зокрема повна реформа системи тарифоутворення та відновлення фінансового стану підприємств галузі теплопостачання, залучення інвестицій для модернізації технічної бази, підвищення операційної ефективності та зменшення обсягу споживання енергоресурсів.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про Національну Комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» НКРЕКП розробляє та затверджує нормативно-правові акти, зокрема порядки (методики) формування, розрахунку та встановлення державних регульованих цін і тарифів для суб’єктів природних монополій у сферах енергетики та комунальних послуг, а також для інших суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані Регулятору законом.
При розробленні та затвердженні зазначених методик Регулятор має забезпечити, щоб суб’єкти природних монополій у сферах енергетики та комунальних послуг отримали належні стимули на коротко- та довгостроковий періоди щодо підвищення ефективності, ліквідації перехресного субсидіювання між видами діяльності та групами споживачів, сприяння ринковій інтеграції та безпеці постачання.
Формування тарифів на принципах стимулюючого регулювання – це сучасний та дієвий підхід до регулювання діяльності господарюючих суб’єктів, що добре зарекомендував себе в міжнародній регуляторній практиці, оскільки спонукає підприємства до ефективного використання ресурсів, підвищення ефективності діяльності в цілому. Крім того, дозволить усунути одну з причин кризового технічного стану інфраструктури сфери теплопостачання, де переважна частина основних засобів була створена десятиліття тому, та, враховуючи тривалі періоди високої інфляції в Україні, сьогодні їхня вартість є у кілька разів нижчою за справедливу ринкову вартість. Відповідно до світового та європейського досвіду при регулювання тарифів, що надаються суб’єктами природних монополій, для нарахування амортизацій застосовується справедлива вартість активів (регуляторна база активів).
Стимули щодо підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, можуть бути встановлені шляхом запровадження системи стимулюючого регулювання. Це дозволить комплексно та всебічно розв’язати більшість проблем сфери теплопостачання, створити ефективний механізм формування тарифів, сформувати сприятливе інвестиційне середовище з метою оновлення інфраструктури галузі.
Відповідно до абзацу четвертого статті 13 Закону України «Про природні монополії» НКРЕКП, відповідно до покладених на неї завдань, розробляє та затверджує порядок визначення регуляторної бази активів.
При цьому, для виконання зазначеного завдання необхідно розробити відповідну нормативно-правову базу, зокрема прийняти Порядок визначення регуляторної бази активів для суб'єктів природних монополій, що провадять (мають намір провадити) господарську діяльність з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами.
У зв’язку з цим НКРЕКП було проведено роботу щодо напрацювання нормативно-правової бази з метою впровадження механізму стимулюючого регулювання, як одного з пріоритетних напрямків діяльності НКРЕКП у частині державного регулювання сектору теплопостачання, зокрема, було розроблено проект Постанови «Про затвердження Порядку визначення регуляторної бази активів суб'єктів природних монополій, що провадять (мають намір провадити) господарську діяльність з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами».
Проект постанови НКРЕКП «Про затвердження Порядку визначення регуляторної бази активів суб'єктів природних монополій, що провадять (мають намір провадити) господарську діяльність з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами» установлює механізм визначення ліцензіатом регуляторної бази активів, груп активів, що входять до складу регуляторної бази активів ліцензіата, строки їх корисного використання та метод їх обліку для розрахунку необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами. Зазначене дозволить визначити джерела фінансування інвестиційної програми суб’єктам господарювання та створити умови для суттєвого поліпшення технічного стану магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мереж, оновити основні фонди, що сприятиме покращенню теплопостачання споживачів (у тому числі населення), забезпечує створення умов для залучення інвестицій з метою сталого функціонування та розвитку.
Проект Постанови був схвалений на відкритому засіданні НКРЕКП 30.05.2017.
Проект постанови НКРЕКП, що має ознаки регуляторного акта, разом з аналізом його впливу та обґрунтуванням оприлюднені з метою одержання зауважень і пропозицій шляхом розміщення на офіційному веб-сайті НКРЕКП в мережі Інтернет http://www.nerc.gov.ua/storage/app/uploads/public/61a/e9a/064/61ae9a0649596537154703.pdf.
Зауваження та пропозиції слід надсилати на адресу: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19; e-mail: Moroz2@nerc.gov.ua.
Зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються до 05.07.2017 у письмовому та/або електронному вигляді.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання
у сферах енергетики та комунальних послуг
02.06.2017