Регулятором прийнято рішення, яким забезпечується підвищення привабливості зберігання природного газу в українських газосховищах як для внутрішньодержавних замовників, так і для європейських партнерів. Таке рішення було прийнято 03 квітня 2024 року на засіданні Комісії (постанова НКРЕКП від 03 квітня 2024 року № 631).
Вказані зміни спрямовані на те, щоб удосконалити умови надання послуг зберігання (закачування, відбору) природного газу шляхом створення нових продуктів зберігання (закачування, відбору) із різними часовими рамками та умовами використання, що сприятиме більшому заповненню потужностей українських газосховищ.
Прийняття даної постанови – вимога часу та є особливо актуальною для європейських замовників в умовах необхідності диверсифікації джерел надходження природного газу. Вказані зміни дозволять збільшити дохід від експлуатації сховищ для України при незмінних тарифах. Це вигідно і для європейських споживачів, адже тарифи на зберігання та обслуговування в українських сховищах є нижчими, ніж у країнах-членах ЄС.
Проєкт постанови пройшов передбачену законодавством регуляторну процедуру та отримав схвальну оцінку Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Постанова вводиться в дію з 01 червня 2024 року.
***
Положеннями постанови передбачено внесення змін до Кодексу газосховищ та Типового договору зберігання в частині:
- розширення періодів розподілу потужності, зокрема надання можливості замовляти потужність газосховищ на базовий сезон закачування та базовий сезон відбору окремо, а також на декілька місяців в одному році зберігання;
- скасування кривих закачування/відбору природного газу та запровадження європейської практики надання доступу до газосховищ шляхом розподілу потужності з правом зберігання/закачування/відбору однакового обсягу природного газу протягом кожної газової доби для відповідного періоду розподілу потужності;
- оптимізації процедури розподілу потужності газосховищ шляхом використання оператором газосховища інформаційної платформи;
- надання послуг зберігання (закачування, відбору) природного газу переважно на умовах використання гарантованої та умовно-гарантованої потужності (мінімум 90% технічної потужності, крім потужності закачування у базовий сезон відбору та потужності відбору у базовий сезон закачування, періоду розподілу потужності на добу наперед);
- визначення термінів подання заявок на розподіл потужності газосховищ, які співпадатимуть з термінами розподілу потужності на міждержавних з’єднаннях та внутрішніми точками входу/виходу газотранспортної системи.