Як вплинула війна на сферу водопостачання та водовідведення?
Через бойові дії з боку росії, зокрема, внаслідок ракетних обстрілів, мають місце численні випадки пошкодження систем водопостачання та водовідведення, які негативно впливають на їх роботу та якість надання послуг населенню.
Ще до початку повномасштабної війни близько 50 % водопровідних мереж та 42 % мереж водовідведення потребували заміни. Внаслідок цілеспрямованих обстрілів об’єктів критичної інфраструктури стан українських водогонів погіршився. Пошкодження зазнали водопровідні та каналізаційні мережі, приміщення водоочисних споруд, насосних станцій та адміністративних будівель, каналізаційні очисні споруди, автомобільна та спеціалізована техніка.
Також треба зазначити, що з початком війни, внаслідок міграції населення за кордон та скорочення (припинення) бізнесу, зменшився обсяг реалізації послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 18 %, а ресурси на виробництво залишилися довоєнні. У регіонах, де тривають воєнні дії, ремонтні та відновлювальні роботи уповільнюються, бракує людських і технічних ресурсів для оперативного відновлення належного функціонування систем водопостачання та водовідведення.
Крім того, виникла необхідність у закупівлі реагентів за кордоном із-за припинення діяльності вітчизняних виробників.
Чому необхідно враховувати екологічний аспект водопостачання та водовідведення?
Незважаючи на воєнний стан у країні, питання очистки води не втрачає своєї актуальності, а тільки набуває її. Неякісне екологічне забезпечення надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення впливає на поширення інфекційних хвороб і масових неінфекційних захворювань (отруєнь). Тобто, вчасне придбання та використання якісних реагентів дасть змогу уникнути цих проблем.
Водні об’єкти постійно зазнають суттєвого антропогенного навантаження у вигляді хімічного, мікробного, радіонуклідного забруднення та шкідливого біологічного і фізичного впливу. Усе більш актуальною стає проблема забруднення водойм мікропластиком, що є вкрай небезпечним для водних екосистем і здоров’я людини. Сполуки нітрогену, фосфору, важких металів, стійких органічних речовин, нафтопродуктів та інших забруднювальних речовин є основними складовими компонентами забруднення поверхневих і підземних вод.
За чий кошт зараз відбувається утримання системи водогонів та водовідведення?
Є ціна послуги (тариф) за водопостачання та водовідведення, за яку сплачує споживач – це фізична або юридична особа.
Відповідно до вимог законодавства України економічно обґрунтовані витрати собівартості надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення мають відшкодовуватися за рахунок відповідних тарифів.
Згідно із Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на послугу з розподілу природного газу, теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води. Водночас, чинними законодавчими актами не встановлено мораторій на зміну (підвищення) тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.
Які чинники впливають на тариф? Структура тарифів?
Рівень тарифів на підприємствах водопостачання та водовідведення залежить від місцевих особливостей виробництва та надання цих послуг, а саме: від джерела водопостачання, його віддаленості від споживачів, якості води в джерелі водопостачання, застосованої технології очищення, обсягу реалізації послуг, стану основних фондів, розгалуженості комунікацій та багатьох інших чинників.
Так, тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення для ліцензіатів (водоканалів) НКРЕКП з подібними технологіями та обсягами реалізації майже не відрізняються. У свою чергу найвищий рівень тарифів у тих ліцензіатів, які мають невисокі обсяги реалізації послуг, велику протяжність мереж, а також використовують покупну воду та/або очищають стічні води в інших ліцензіатів (наприклад КП «Павлоградське ВУВКГ», КП «Новомосковськ водоканал», АТ «Українська залізниця»).
Що стосується структури тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, то основними її складовими є:
- електрична енергія;
- витрати на придбавання води в інших водоканалів;
- пально-мастильні матеріали;
- реагенти;
- ремонт (матеріали);
- амортизація;
- оплата праці;
- витрати з обслуговування кредитів за договорами з міжнародними фінансовими організаціями.
Зазначимо, що у наявній структурі проєктів тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення ліцензіатів НКРЕКП, які плануються для встановлення, частка витрат на електричну енергію становить:
26% – у тарифі на централізоване водопостачання;
29% – у тарифі на централізоване водовідведення.
Чому взагалі постає питання перегляду (коригування, підвищення) тарифів на ЦВВ?
Необхідність перегляду тарифів зумовлена постійною зміною вартості складових, які впливають на собівартість послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Тобто, якщо змінились ціни на електричну енергію, реагенти, пально-мастильні матеріали тощо, відповідно виникає необхідність у перегляді тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з урахуванням актуальних цін складових собівартості цих послуг.
Для прикладу, відсутність коштів у тарифах для відшкодування витрат на купівлю електричної енергії призводить до виникнення заборгованості та негативно впливає вже на ринок електричної енергії та функціонування суб’єктів господарювання на цьому ринку.
Крім того, необхідно звернути увагу на те, що в тарифах на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення ліцензіатів НКРЕКП включається інвестиційна складова, розмір якої залежить від заходів, визначених схваленою інвестиційною програмою на відповідний рік.
Зазначимо, що за період 2022-2023рр. змінилась ціна на такі витрати:
- на електроенергію – у середньому зросла на 18 %.
- на паливо зросла вдвічі;
- на реагенти – зросла вдвічі.
Що станеться, якщо тарифи не переглядати?
Якщо тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення не будуть покривати економічно обґрунтовані витрати собівартості цих послуг, наслідки можуть бути негативними.
Відсутність тарифних коштів на реагенти вплине на якість води та нестиме загрозу санітарно-епідеміологічному благополуччю населення.
Погіршиться стан розрахунків водоканалів за електричну енергію, виникатиме заборгованість, що негативно буде впливати на енергетичну галузь.
Також підвищиться рівень зношеності мереж та обладнання, збільшиться кількість аварійних ситуацій та час на відновлення роботи систем водопостачання та водовідведення.
До того ж, це спричинить відтік кваліфікованих кадрів на водоканалах через неналежний рівень заробітної плати.
Як часто треба переглядати тарифи?
Частота перегляду тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення залежить від частоти зміни складових собівартості цих послуг.
З огляду на досвід державного регулювання НКРЕКП діяльності ліцензіатів у цій сфері оптимальним є перегляд тарифів один раз на рік.
Коли вони переглядалися останнім часом?
Тарифи для ліцензіатів НКРЕКП востаннє переглядалися ще до широкомасштабної війни з російською федерацією, а саме – у грудні 2021 року.
Чому розмір тарифів рік від року лише збільшується?
Як вже зазначалося, рівень тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення залежить від розміру (цін) складових собівартості цих послуг.
Так, останніми роками спостерігається тенденція щодо щорічного зростання цін на електричну енергію, реагенти, пально-мастильні матеріали, рівня мінімальної заробітної плати, ставок податків, інших обов’язкових платежів тощо.
Чому тарифи на ЦВВ не були переглянуті наприкінці минулого року, як це й планувалось?
Встановлення тарифів є надзвичайно відповідальним та складним процесом, який потребує врахування низки чинників.
При цьому Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, і держави.
Враховуючи зазначене та отримані зауваження до проєктів тарифів, на засіданні Комісії у формі відкритого слухання 30 грудня 2022 року Регулятором було прийнято рішення про доопрацювання відповідних постанов НКРЕКП.
Яким чином наразі планується переглянути тарифи на ЦВВ на 2023 рік?
НКРЕКП розглядає можливість двоетапного перегляду тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.
Адже одночасне зростання тарифів в умовах воєнного часу може бути надмірно обтяжливим для споживачів. Ураховуючи можливі негативні наслідки різкого підвищення тарифів для споживачів, доцільним є застосування поетапного підвищення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення.
З метою поступового підвищення рівня тарифів з дотриманням норм Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10 березня 2016 року № 302, здійснено розрахунок тарифів на календарний рік. При цьому перегляд тарифів розтерміновано на два етапи підвищення: з 1 квітня та 1 липня 2023 року.
За рахунок чого планується зростання тарифів?
На першому етапі перегляду тарифів зростання їх розміру відбувається з урахуванням зміни обсягів реалізації послуг, а також витрат на електричну енергію.
На другому етапі - враховуються економічно обґрунтовані витрати на реагенти та ремонти, податки (інші обов’язкові платежі), оплату праці, кошти на обслуговування кредитів за договорами з міжнародними фінансовими організаціями.
На яку величину збільшиться сума у платіжці?
Щодо зміни розміру тарифів, то на першому етапі перегляду зростання рівня середньозважених тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення ліцензіатів НКРЕКП буде в середньому на рівні 12,3%, а на другому етапі – 14,1%.
Як вплине зростання тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення на кінцеву платіжку споживачів, буде залежати від кожного водоканалу, розмір тарифів яких є різним, а також від наявності засобів обліку у споживачів чи їх розрахунку за нормами споживання, від кількості споживачів, які користуються послугами по одному договору (абонентському рахунку).
У середньому по ліцензіатах НКРЕКП за 2 етапи перегляду тарифів витрати одного домогосподарства (родини з 2-3 осіб) на водопостачання та водовідведення за місяць орієнтовно зростуть на 60 грн.
Чому держава бере на себе відповідальність за перегляд тарифів на ЦВВ?
В умовах глобальних змін та викликів саме держава та її інституції стають основою для об’єднання всього соціуму.
Абсолютна самовіддача, професіоналізм, уміння реагувати на зміни, оперативне прийняття рішень – це запорука вирішення всіх тих проблем, які виникли на сьогодні в країні, у сфері водопостачання та водовідведення зокрема.
НКРЕКП, приймаючи непопулярні рішення щодо підвищення тарифів, має на меті забезпечити належну роботу об’єктів водопостачання та водовідведення, ефективне функціонування підприємств галузі, а також якісне надання цих послуг споживачам навіть в умовах війни.