Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), в межах своєї компетенції повідомляє, що відповідно до вимог статті 172 Закону України "Про електроенергетику", вартість послуг з приєднання розраховується електропередавальною організацією у порядку, передбаченому методикою розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж, і обґрунтовується витратами, необхідними для будівництва та/або реконструкції електромереж від місця приєднання електроустановки замовника до місця забезпечення потужності.
Ставка плати за стандартне приєднання електроустановок щорічно розраховується електропередавальною організацією з урахуванням ступеня напруги в місці приєднання, категорії надійності електропостачання, одно- чи трифазного приєднання, окремо для сільської та міської місцевості відповідно до Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі – НКРЕ), від 12.02.2013 № 115, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 28.02.2013 за № 339/22871 (далі – Методика), та затверджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно з пунктом 2.6 Методики, для формування ставок плати за стандартне приєднання використовується фактична вартість робіт у межах здійснення стандартних приєднань за базовий період.
Розрахунок електропередавальною організацією ставок плати за стандартне приєднання обґрунтовується фактичними витратами (без ПДВ) за базовий період, що були необхідні для будівництва та/або реконструкції електричних мереж від місця забезпечення потужності до місця приєднання електроустановок замовників, що відповідають критеріям стандартного приєднання (пункт 3.2 Методики).
Крім того, пунктом 3.3 Методики встановлено, що для розрахунку ставок плати за стандартне приєднання електропередавальна організація за місцем розташування місцевих (локальних) електричних мереж формує за звітний (базовий) період інформацію щодо фактичних витрат (без ПДВ) на приєднання, які за ознаками відповідають стандартним приєднанням, за формою, наведеною в додатку 1 до цієї Методики. Інформація формується окремо для міст та сільської місцевості за кожним із ступенів стандартного приєднання, відповідно до території здійснення ліцензованої діяльності, окремо для кожної територіальної одиниці. Інформація формується за об'єктами замовників, приєднання яких завершено.
22 грудня 2015 року на відкритому засіданні НКРЕКП була прийнята постанова НКРЕКП від 22.12.2015 № 3019 "Про затвердження ставок плати за стандартне приєднання електроустановок для Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на 2016 рік", якою були затверджені ставки плати за стандартне приєднання для Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на 2016 рік з урахуванням ступеня напруги в місці приєднання, категорії надійності електропостачання, одно- чи трифазного приєднання, окремо для сільської та міської місцевості, попередньо розраховані електропередавальними організаціями відповідно до вимог Закону України "Про електроенергетику" та Методики на підставі обґрунтованих фактичних витрат за базовий період.
Разом з тим, на етапі проходження процедури державної реєстрації постанови НКРЕКП від 22.12.2015 № 3019 "Про затвердження ставок плати за стандартне приєднання електроустановок для Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на 2016 рік" в Міністерстві юстиції України на нараді під головуванням Віце-прем'єр-міністра України – Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства п. Г. Зубко (на той час) попри позиції НКРЕКП було прийняте рішення згідно з пропозицією Міністерства юстиції України щодо встановлення усереднених значень ставок плати за стандартне приєднання за регіонами країни.
З урахуванням вказаних рекомендацій ставки плати за стандартне приєднання електроустановок для ІІ ступеня стандартного приєднання на 2016 рік були затверджені для переважної більшості електропередавальних організацій на економічно необґрунтованому рівні (величина ставки плати за стандартне приєднання для ІІ ступеня значно нижча (майже вдвічі) (див. рис. 1), порівняно із відповідною величиною ставки плати за стандартне приєднання І ступеня стандартного приєднання) та, відповідно, в порушення вимог статті 172 Закону України "Про електроенергетику" плата за стандартне приєднання ІІ ступеня, яка надходила від замовників послуг з приєднання, не в повному обсязі покривала фактичні обґрунтовані витрати електропередавальних організацій, необхідні для будівництва та/або реконструкції електричних мереж від місця приєднання електроустановки замовника до місця забезпечення потужності. Це, в значній мірі, пов'язано також з тим, що для під час надання послуг зі стандартних приєднань ІІ ступеня стандартного приєднання, як правило, виникає потреба у збільшенні трансформаторної потужності та застосуванні матеріалів значної вартості (проводу, лінійної арматури, тощо).
У зв'язку із прийняттям такого рішення, впродовж 2016 р. електропередавальні організації неодноразово повідомляли НКРЕКП, про те, що фінансовий ресурс на реалізацію заходів, необхідних для надання послуг зі стандартних приєднань І та ІІ ступеня є обмеженим та, як наслідок, на разі, для розрахунку ставок плати за стандартне приєднання І та ІІ ступеня на 2017 р. електропередавальні організації змушені використовувати "занижену" базу вихідних даних.
Слід також зазначити, що впродовж 2015-2016 рр. до НКРЕКП надходили численні звернення від електропередавальних організацій щодо необхідності прийняття виваженого рішення, в частині виконання вимог статті 172 Закону України "Про електроенергетику" та затвердження ставок плати за стандартне приєднання електроустановок до електричних мереж на 2017 рік на економічно обґрунтованому рівні для покриття фактичних обґрунтованих витрат, які будуть необхідні для будівництва та/або реконструкції електричних мереж від місця приєднання електроустановки замовника до місця забезпечення потужності.
При цьому, НКРЕКП з метою недопущення блокування ринку надання послуг зі стандартних приєднання електроустановок до електричних мереж була змушена приймати рішення про покриття дефіциту коштів на виконання заходів при наданні електропередавальними організаціями послуг зі стандартних приєднань за рахунок коштів, передбачених у тарифах на передачу (розподіл) електричної енергії для реалізації заходів, передбачених інвестиційними програмами на 2015 рік.
Згідно з інформацією, наданою електропередавальними організаціями, на даний час на ринку послуг з приєднання електроустановок до електричних мереж склалась така ситуація, при якій електропередавальні організації забезпечують у переважній більшості випадків якісне та вчасне надання послуг з приєднання об'єктів (електроустановок) замовників до електричних мереж за процедурою стандартного приєднання тільки при умові, якщо такі стандартні приєднання відносяться до І ступеня стандартного приєднання.
Звітність електропередавальних організацій щодо надання послуг з приєднання об'єктів (електроустановок) замовників до електричних мереж за процедурою приєднання для ІІ ступеня стандартного приєднання (замовлена до приєднання потужність становить від 16 до 50 кВт) свідчить про те, що фактично по даній процедурі забезпечується одиничні випадки приєднань і, відповідно, аналогічна ситуація прогнозується на 2017 рік щодо надання послуг з приєднання до електричних мереж ІІІ ступеня стандартного приєднання (замовлена до приєднання потужність становить від 50 до 160 кВт), який вводиться в дію з 01.01.2017 згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за приєднання до мереж суб'єктів природних монополій" від 22.06.2012 № 5021.
Для формування вихідних даних та здійснення розрахунку величини ставок плати за стандартне приєднання для ІІІ ступеня стандартного приєднання електропередавальними організаціями проведений аналіз наданих за відповідний період послуг із приєднань, які не є стандартними, та із масиву даних щодо нестандартних приєднань вибрані приєднання, які за своїми критеріями відповідають критеріям майбутнього ІІІ ступеня стандартного приєднання (замовлена до приєднання потужність від 50 до 160 кВт та відстань 300 м по прямій лінії від точки забезпечення потужності до точки приєднання).
Крім того, детальний аналіз звітної інформації електропередавальних організацій щодо надання послуг з приєднання об'єктів (електроустановок) замовників до електричних мереж за процедурою ІІ ступеня стандартного приєднання (замовлена до приєднання потужність становить від 16 до 50 кВт) та відповідної звітної інформації щодо надання послуг з нестандартних приєднань, які за своїми критеріями відповідають критеріям майбутнього ІІІ ступеня стандартного приєднання, дає підстави вважати, що надані до НКРЕКП електропередавальними організаціями розрахункові значення ставок плати за стандартне приєднання на 2017 рік для ІІ та ІІІ ступенів стандартного приєднання є значно викривленими, оскільки, як правило, електропередавальні організації надавали послуги з приєднання до електричних мереж замовникам, приєднання об'єктів (електроустановок) яких не потребували значних фінансових затрат.
Окремо слід зазначити, що в 2016 році на виконання пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.07.2016 № 567-р "Про заходи з визначення вартості приєднання споживачів до електричних мереж електропередавальних організацій" та у зв'язку з необхідністю удосконалення положень Методики, спрощення процедур, створення прозорих та недискримінаційних умов приєднання до електричних мереж електроустановок споживачів (замовників) з дозволеною до використання потужністю від 160 кВт до 5000 кВт, недопущення порушень і зловживань електропередавальними організаціями при визначенні вартості послуг з приєднання електроустановок споживачів (замовників) до електричних мереж, а також забезпечення рівноправного становища суб'єктів ринку послуг з приєднання до електричних мереж, НКРЕКП було розроблено проект постанови НКРЕКП "Про затвердження Змін до Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж", який погоджено із Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, Антимонопольним комітетом України та Державною регуляторною службою України. Постанова НКРЕКП "Про затвердження Змін до Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж" від 07.11.2016 № 1946 була прийнята на відкритому засіданні НКРЕКП від 07.11.2016 та в подальшому зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16.11.2016 за № 1485/29615.
Станом на 30.12.2016 до НКРЕКП надішли вихідні дані для розрахунку та безпосередньо розрахункові значення питомої вартості нестандартного приєднання від одинадцяти електропередавальних організацій. Після опрацювання НКРЕКП наданих матеріалів та документів відповідні значення питомої вартості нестандартного приєднання для кожної електропередавальної організації будуть затверджені в січні 2017 року.
Враховуючи вищенаведене, з метою забезпечення належних умов для якісного та вчасного надання електропередавальними організаціями послуг з приєднання І, ІІ та ІІІ ступенів стандартних приєднань та послуг з нестандартних приєднань із одночасним забезпеченням якісного та надійного електропостачання для існуючих споживачів електричної енергії у 2017 році, у тому числі, шляхом належного виконання заходів, передбачених інвестиційними програмами, НКРЕКП опрацьовує отримані матеріали з вищезазначених питань та відповідно до вимог частини четвертої статті 14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" найближчим часом оприлюднить на своєму офіційному веб-сайті проект відповідного рішення із обґрунтуваннями.