Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Комісія ініціює перехід до ринкового формування роздрібних тарифів на електроенергію для непобутових споживачів з відмовою від концепції єдиних роздрібних тарифів
Опубліковано 26 червня 2015 року о 12:20



 

 

Впровадження методології єдиних роздрібних тарифів на електричну енергію для непобутових споживачів призвело до перехресного субсидування споживачами енергопостачальних компаній з меншими рівнями розрахункових роздрібних тарифів (енергопостачальники-донори) споживачів енергопостачальних компаній з більшими рівнями тарифів (енергопостачальники-реципієнти) і, як наслідок, додаткового цінового навантаження на промислові підприємства, непромислових споживачів, споживачів бюджетної сфери та інших, що знаходяться на території ліцензованої діяльності постачальників-донорів.

 

Наприклад, у червні 2015 року додаткове навантаження на споживачів енергопостачальних компаній-донорів внаслідок дії єдиних роздрібних тарифів склало 415,2 млн грн (без ПДВ) (додаток 1). Інформація щодо різниці між ринковими та єдиними роздрібними тарифами на електричну енергію для непобутових споживачів у цьому місяці наведена у додатку 2.

 

Відповідно до Порядку розрахунку роздрібного тарифу на електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, та Тимчасової методики розрахунку роздрібного тарифу на спожиту електроенергію, тарифу на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами та тарифу на постачання електроенергії, затвердженої постановою Національною комісією регулювання електроенергетики України (НКРЕ) від 06.05.1998 № 564, для кожної енергопостачальної компанії розрахунковий роздрібний тариф формується (складається) із:

 

- закупівельної ціни електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії та/або у безпосередніх виробників електричної енергії;

- тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідного класу напруги ліцензіата з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, на території ліцензованої діяльності якого перебуває споживач;

- складової, яка забезпечує покриття витрат з постачання електричної енергії (тариф на постачання);

- нормативних технологічних витрат у місцевих (локальних) електричних мережах.

 

Тарифи на передачу та постачання для кожної енергопостачальної компанії різні і залежать від багатьох факторів, а саме: структури та стану електричних мереж, втрат електроенергії в мережах, структури та обсягів споживання електроенергії, площі території, що обслуговується, тощо.

 

Проте, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2005 № 745 «Про перехід до єдиних тарифів на електричну енергію, що відпускається споживачам» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), встановлює єдині роздрібні тарифи на електроенергію для непобутових споживачів, які визначаються як середньозважені величини розрахункових роздрібних тарифів.

 

Отже, впровадження єдиних роздрібних тарифів на електроенергію для непобутових споживачів має наступні недоліки:

 

1) підвищення ціни електроенергії для великих споживачів, розташованих в промислових регіонах України.

Довідково.

Внаслідок зазначеного, конкурентна спроможність великих промислових споживачів суттєво зменшилась, тому Кабінет Міністрів України починаючи з 2008 року приймав рішення щодо встановлення знижених тарифів на електричну енергію для споживачів гірничо-металургійного та хімічного комплексів;

2) єдині тарифи на електроенергію призвели до появи нового виду перехресного субсидіювання (споживачі електроенергії, розташовані на певних територіях, субсидують споживачів, розташованих на інших територіях);

3) складність розрахунку єдиних роздрібних тарифів на електроенергію, у тому числі через включення до розрахунку декілька коригуючих дельт.

 

Крім того, діюча система тарифоутворення заважатиме впровадженню з 01.08.2017 нової моделі ринку електричної енергії України – ринку двосторонніх договорів, ринку «на добу наперед», балансуючому ринку, що передбачено Законом України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України».

 

Варто зазначити, що пунктом 2 розділу ХІІ Коаліційної угоди, укладеної учасниками коаліції депутатських фракцій Верховної Ради України VIII скликання, передбачена поетапна ліквідація перехресного субсидіювання та вирівнювання цін на природний газ та електричну енергію, а також поступова ліквідація перехресного субсидіювання (багаторівневої тарифної системи) шляхом встановлення цін та тарифів для всіх споживачів, включаючи населення, на економічно обґрунтованому рівні та одночасне здійснення переходу до адресних дотацій соціально-вразливим верствам населення (протягом 2015-2017 років), введення мораторію на надання нових пільгових цін та тарифів для окремих галузей промисловості та споживачів електричної енергії та газу на рівні закону.

 

До того ж пунктом 7 Програми діяльності Кабінету Міністрів України передбачена ліквідація крос-субсидій, перехід до ринкових тарифів на природний газ та електроенергію.

 

Ураховуючи наведене вище, Комісія вважає за необхідне ініціювати питання щодо поступового відходу від концепції єдиних роздрібних тарифів на електроенергію для непобутових споживачів та переходу до ринкового формування роздрібних тарифів на електричну енергію.

 

Для цього Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розробила та 25 червня схвалила на відкритому засіданні Комісії проект постанови Кабінету Міністрів України «Про ринкове формування тарифів на електричну енергію, що відпускається споживачам». Зазначений проект постанови Кабінету Міністрів України буде оприлюднено на офіційному веб-сайті НКРЕКП з метою отримання зауважень та пропозицій і за процедурою буде надіслано на погодження до заінтересованих міністерств та відомств.

 

Додаток 1

 

Інформація

щодо обсягів перехресного субсидіювання між споживачами у червні 2015 року внаслідок дії єдиних роздрібних тарифів

 

тис. грн (без ПДВ)

 

Енергопостачальник

Суми перехресного субсидіювання між споживачами відповідних енергопостачальників

на 1 класі

на 2 класі

Всього

1. ПАТ "Вінницяобленерго"

-3 684

-9 744

-13 428

2. ПАТ "Волиньобленерго"

-1 067

-2 954

-4 021

3. ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО"

106 675

52 981

159 657

4. ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго"

-17 236

-19 363

-36 599

5. ПАТ "ЕК "Житомиробленерго"

-13 250

-10 632

-23 882

6. ПАТ "ЕК "Закарпаттяобленерго"

-1 790

-6 407

-8 197

7. ВАТ "Запоріжжяобленерго"

27 169

12 085

39 254

8. ПАТ "Київенерго"

-12 815

69 297

56 481

9. ПАТ "Київобленерго"

-27 344

-22 577

-49 922

10. ПАТ "Кіровоградобленерго"

-8 145

-5 314

-13 459

11. ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання"

-25 932

-10 763

-36 695

12. ПАТ "Львівобленерго"

-9 028

-9 795

-18 823

13. ПАТ "Миколаївобленерго"

-8 179

-4 309

-12 488

14. ПАТ "ЕК "Одесаобленерго"

-13 734

-10 654

-24 388

15. ПАТ "Полтаваобленерго"

25 899

-9 315

16 584

16. ПАТ "Прикарпаттяобленерго"

-4 710

-8 424

-13 134

17. ПАТ "Рівнеобленерго"

-1 666

-4 627

-6 294

18. ПАТ "Сумиобленерго"

-16 971

-3 818

-20 789

19. ВАТ "Тернопільобленерго"

-744

-5 868

-6 612

20. АК "Харківобленерго"

-28 404

-6 153

-34 557

21. ПАТ "ЕК "Херсонобленерго"

-6 598

-7 040

-13 638

22. ПАТ "Хмельницькобленерго"

-2 723

-9 096

-11 820

23. ПАТ "Черкасиобленерго"

-32 945

-3 525

-36 469

24. ПАТ "ЕК "Чернівціобленерго"

-1 897

-2 707

-4 604

25. ПАТ "Чернігівобленерго"

-5 685

-6 337

-12 022

26. ДПЕМ ПрАТ "Атомсервіс"

5 748

306

6 054

27. ДП "Регіональні електричні мережі"

7 882

42 343

50 225

28 . ПАТ "ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля"

6 917

-298

6 619

29. ТзОВ НВП "Енергія-Новояворівськ"

0

-90

-90

30. ТОВ "Енергія-Новий Розділ"

-229

-73

-301

31. ТОВ „ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ”

66 073

5 898

71 970

32. ДТГО "Південно-Західна залізниця"

-5 157

-2 407

-7 563

33. ДП "Донецька залізниця"

-1 122

1 089

-33

34. ДП "Придніпровська залізниця"

-700

-2 048

-2 749

35. ДП Одеська залізниця

6 389

1 992

8 381

36. ДП "Південна залізниця"

-227

-1 584

-1 811

37. ДТГО "Львівська залізниця"

-768

-66

-834

Всього по постачальниках-донорах

252 752

185 990

415 225

Всього по постачальниках-реципієнтах

-252 752

-185 990

-415 225

 

 

Додаток 2

 

Інформація

щодо різниці між ринковими та єдиними роздрібними тарифами на електричну енергію для непобутових споживачів у червні 2015 року

 

коп./кВт.год (без ПДВ)

 

Енергопостачальник

Ринковий роздрібний тариф у червні 2015 р.

Єдині роздрібні тарифи у червні 2015 р.

Відхилення між єдиними та ринковими тарифами, %

1 клас

2 клас

1 клас

2 клас

1 клас

2 клас

1. ПАТ  "Вінницяобленерго"

127,13

158,44

125,45

143,05

-1,3%

-9,7%

2. ПАТ "Волиньобленерго"

122,73

150,86

125,45

143,05

2,2%

-5,2%

3. ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО"

116,20

130,75

125,45

143,05

8,0%

9,4%

4. ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго"

130,17

163,77

125,45

143,05

-3,6%

-12,7%

5. ПАТ "ЕК "Житомиробленерго"

126,56

160,12

125,45

143,05

-0,9%

-10,7%

6. ПАТ "ЕК "Закарпаттяобленерго"

127,80

158,78

125,45

143,05

-1,8%

-9,9%

7. ВАТ "Запоріжжяобленерго"

118,45

139,96

125,45

143,05

5,9%

2,2%

8. ПАТ "Київенерго"

118,28

130,89

125,45

143,05

6,1%

9,3%

9. ПАТ "Київобленерго"

124,13

146,14

125,45

143,05

1,1%

-2,1%

10. ПАТ "Кіровоградобленерго"

124,71

154,11

125,45

143,05

0,6%

-7,2%

11. ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання"

133,24

172,35

125,45

143,05

-5,8%

-17,0%

12. ПАТ "Львівобленерго"

125,14

151,79

125,45

143,05

0,2%

-5,8%

13. ПАТ "Миколаївобленерго"

124,30

149,77

125,45

143,05

0,9%

-4,5%

14. ПАТ "ЕК "Одесаобленерго"

124,57

151,29

125,45

143,05

0,7%

-5,4%

15. ПАТ "Полтаваобленерго"

120,76

149,36

125,45

143,05

3,9%

-4,2%

16. ПАТ "Прикарпаттяобленерго"

128,25

161,53

125,45

143,05

-2,2%

-11,4%

17. ПАТ "Рівнеобленерго"

125,28

154,17

125,45

143,05

0,1%

-7,2%

18. ПАТ "Сумиобленерго"

120,54

149,38

125,45

143,05

4,1%

-4,2%

19. ВАТ "Тернопільобленерго"

127,25

159,32

125,45

143,05

-1,4%

-10,2%

20. АК "Харківобленерго"

123,79

146,45

125,45

143,05

1,3%

-2,3%

21. ПАТ "ЕК "Херсонобленерго"

128,83

153,83

125,45

143,05

-2,6%

-7,0%

22. ПАТ "Хмельницькобленерго"

127,01

159,12

125,45

143,05

-1,2%

-10,1%

23. ПАТ "Черкасиобленерго"

122,78

148,09

125,45

143,05

2,2%

-3,4%

24. ПАТ "ЕК "Чернівціобленерго"

125,62

153,54

125,45

143,05

-0,1%

-6,8%

25. ПАТ "Чернігівобленерго"

125,93

156,89

125,45

143,05

-0,4%

-8,8%

26. ДПЕМ ПрАТ "Атомсервіс"

117,29

132,97

125,45

143,05

7,0%

7,6%

27. ДП "Регіональні електричні мережі"

106,42

119,68

125,45

143,05

17,9%

19,5%

28 . ПАТ "ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля"

113,23

143,78

125,45

143,05

10,8%

-0,5%

29. ТзОВ НВП "Енергія-Новояворівськ"

120,11

147,51

125,45

143,05

4,4%

-3,0%

30. ТОВ "Енергія-Новий Розділ"

121,80

153,31

125,45

143,05

3,0%

-6,7%

31. ТОВ „ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ”

112,91

119,45

125,45

143,05

11,1%

19,8%

32. ДТГО "Південно-Західна залізниця"

129,29

158,40

125,45

143,05

-3,0%

-9,7%

33. ДП "Донецька залізниця"

126,64

143,62

125,45

143,05

-0,9%

-0,4%

34. ДП "Придніпровська залізниця"

126,31

142,06

125,45

143,05

-0,7%

0,7%

35. ДП Одеська залізниця

118,94

135,26

125,45

143,05

5,5%

5,8%

36. ДП "Південна залізниця"

125,29

143,28

125,45

143,05

0,1%

-0,2%

37. ДТГО "Львівська залізниця"

123,53

143,14

125,45

143,05

1,6%

-0,1%

 

 


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux