Дата оновлення: 01.05.2024
(У наказ вносяться зміни
наказами НКРЕКП від 11.04.2023 № 22-од, від 29.04.2024 № 28-од)
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
НАКАЗ
21.12.2021 № 54-од
Про затвердження Положення про впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»
На виконання вимог пункту 1 частини другої статті 531 Закону України «Про запобігання корупції» та з метою впровадження у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Положення), що додається.
2. Керівникам самостійних структурних підрозділів НКРЕКП забезпечити ознайомлення з цим наказом та Положенням підлеглих працівників.
3. Сектору із питань запобігання та виявлення корупції при прийнятті осіб на державну службу надавати для ознайомлення пам’ятки, зазначені у пункті 8 розділу V Положення.
4. Управлінню інформації та комунікації забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті НКРЕКП.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на керівника апарату НКРЕКП Кострикіна О. В.
Голова НКРЕКП В.Тарасюк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ НКРЕКП
21.12.2021 № 54-од
ПОЛОЖЕННЯ
про впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено з метою впровадження Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон).
1.2. НКРЕКП заохочує викривачів та сприяє їм у повідомленні про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону.
1.3. Це Положення поширюється на всіх працівників НКРЕКП.
1.4. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
механізми заохочення та формування культури повідомлення − це сукупність закріплених у локальному акті засобів, за допомогою яких у НКРЕКП формується уявлення про належне повідомлення, повага до викривачів, а працівники заохочуються до повідомлення про корупцію;
повідомлення – повідомлення про корупцію.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі.
1.5. Положення регламентує:
мету заохочення та формування культури повідомлення;
правову основу механізмів заохочення та формування культури повідомлення;
форми заохочення та формування культури повідомлення;
організаційні засади щодо функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення;
права та гарантії захисту працівників НКРЕКП як викривачів;
проведення аналізу та самооцінки успішності заохочення та формування культури повідомлення.
1.6. Особа не є викривачем, якщо повідомила інформацію, що є загальновідомою, або відомості, зазначені у повідомленні, не містять фактичних даних.
2. Мета заохочення та формування культури повідомлення
Метою заохочення та формування культури повідомлення є сприяння працівникам НКРЕКП у виявленні та повідомленні про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, вчинених іншими працівниками НКРЕКП, що має призвести до формування поваги до викривачів як сталої норми та частини корпоративної культури НКРЕКП.
3. Правова основа механізмів заохочення та формування культури повідомлення
3.1. Правову основу формування та функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення складають Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції (стаття 33), Кримінальна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (стаття 22), Цивільна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (стаття 9), Закон.
3.2. НКРЕКП забезпечує викривачам умови для здійснення повідомлення шляхом впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення, передбачених пунктом 1 частини другої статті 531 Закону.
4. Форми заохочення та формування культури повідомлення
4.1.Механізм заохочення повідомлення реалізується у таких формах:
затвердження локальних нормативних актів, які визначають форми заохочення, організаційні засади функціонування механізму заохочення;
надання методичної допомоги та консультацій щодо здійснення повідомлення;
впровадження морального та матеріального заохочення викривачів.
Моральне стимулювання може здійснюватися шляхом застосування заходів заохочення, передбачених відповідними нормами законодавства, без розкриття у внутрішньому документі (наказі) про застосування заходу заохочення дійсних підстав заохочення, за винятком випадків, коли викривач надав письмову згоду на розкриття інформації про його особу.
Моральне заохочення ґрунтується на особистій заінтересованості викривача у визнанні його ролі у викритті корупції, високій оцінці його вчинку та заслуг у колективі.
Матеріальне заохочення може здійснюватися шляхом надання підвищеного розміру щомісячних премій, інших, передбачених трудовим законодавством чи колективним договором, витрат.
4.2. Механізми формування культури реалізуються у таких формах:
затвердження локальних нормативних актів щодо етичної поведінки в установі, зокрема формування поваги до викривачів як відповідальних громадян;
проведення внутрішніх навчань з питань формування культури повідомлення.
Результатами формування культури повідомлення має стати запровадження нульової толерантності до корупції, чіткого розуміння сутності корупції, типових форм корупційних проявів та корупційних ситуацій, що можуть виникати у повсякденній роботі, формування у працівників знань щодо принципів і механізмів запобігання корупції, вмінь та навичок застосування цих знань на практиці, повідомлення працівниками про всі можливі факти корупційних проявів, повага до викривачів як вартових доброчесності.
5. Організаційні засади щодо функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення
5.1. Працівник НКРЕКП, якому стала відома інформація про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, вчинених іншим працівником НКРЕКП, зобов'язаний негайно повідомити про це керівника апарату/Голову НКРЕКП та Сектор із питань запобігання та виявлення корупції (далі – уповноважений підрозділ).
5.2. Керівник апарату НКРЕКП організовує та контролює роботу щодо формування культури повідомлення про корупцію та забезпечення функціонування механізму заохочення викривачів.
5.3. Організаційне забезпечення функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення здійснює уповноважений підрозділ.
5.4. Уповноважений підрозділ здійснює заходи заохочення та формування культури повідомлень шляхом:
організації роботи внутрішніх каналів повідомлення НКРЕКП;
якісного та своєчасного розгляду повідомлень, що надійшли через внутрішні та регулярні канали, у частині порушень корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону працівниками НКРЕКП;
постійної взаємодії з викривачем та інформування його про стан та результати розгляду повідомлення;
надання методичної допомоги, консультацій, проведення внутрішніх навчань щодо здійснення повідомлень та захисту викривачів;
розміщення на офіційному вебсайті НКРЕКП інформації про внутрішні та регулярні канали для повідомлень.
5.5. Уповноважений підрозділ вживає заходів щодо захисту працівників НКРЕКП, які є викривачами.
5.6. Заходи заохочення та формування культури повідомлення організовуються за такими напрямками:
послідовної та систематичної роботи щодо запобігання корупції в НКРЕКП;
неприпустимості всіх видів корупційних практик у НКРЕКП;
об'єктивного та неупередженого реагування на кожне обґрунтоване повідомлення про корупцію;
невідворотності відповідальності у разі виявлення порушень;
забезпечення конфіденційності у процесі взаємодії із викривачами;
прийняття найбільш сприятливого для викривача рішення у повсякденній діяльності НКРЕКП у межах дискреційних повноважень;
негайного реагування на всі негативні заходи впливу або загрозу їх застосування щодо викривачів.
5.7. Матеріальне стимулювання (у межах фонду оплати праці та чинного законодавства) можливе за дотримання таких умов:
повідомлення про корупцію скеровано працівником добровільно;
виплата заохочення не спричинить розкриття особи викривача;
підтвердження фактів, викладених у повідомленні викривача.
Термін «добровільно» означає те, що особа прийняла рішення без впливу зовнішніх факторів, таких як проведення стосовно заявника службової перевірки чи службового розслідування тощо.
5.8. З метою заохочення та формування культури повідомлення уповноважений підрозділ розробляє такі пам'ятки:
пам'ятку щодо правового статусу викривача, прав та гарантій його захисту (додаток 1);
пам’ятку щодо каналів повідомлення в НКРЕКП (додаток 2);
пам’ятку щодо розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або
пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону (додаток 3).
6. Права та гарантії захисту працівників державного органу як викривачів
6.1. Працівник НКРЕКП, який є викривачем, згідно із законодавством України має такі права та гарантії захисту:
бути повідомленим про свої права та обов'язки, передбачені Законом;
подавати докази на підтвердження свого повідомлення;
отримувати від уповноваженого підрозділу підтвердження прийняття і реєстрації повідомлення;
давати пояснення, свідчення або відмовитися їх давати;
на безоплатну правову допомогу у зв'язку із захистом прав викривача;
на конфіденційність;
повідомляти без зазначення відомостей про себе (анонімно);
у разі загрози життю і здоров'ю на забезпечення безпеки щодо себе та близьких осіб, майна та житла або на відмову від таких заходів;
на відшкодування витрат у зв'язку із захистом прав викривачів, витрат на адвоката у зв'язку із захистом прав особи як викривача, витрат на судовий збір;
на винагороду у визначених законодавством випадках;
на отримання психологічної допомоги;
на звільнення від юридичної відповідальності у визначених законодавством випадках;
отримувати інформацію про стан та результати розгляду, перевірки та/або розслідування за фактом повідомлення ним інформації;
на захист трудових прав.
6.2. Права та гарантії захисту викривачів поширюються на близьких осіб викривача.
6.3. Окрім передбачених Законом гарантій захисту викривача у зв'язку із здійсненим повідомленням з метою захисту викривача, НКРЕКП додатково вживає заходів для запобігання дискримінації викривача порівняно з іншими працівниками НКРЕКП, недопущення зміни посадових обов'язків, будь-яких інших форм психологічного впливу.
6.4. Будь-яке повідомлення є конфіденційним, навіть у тому разі, коли особа не є викривачем в розумінні норм Закону.
6.5. Розкриття (розголошення) інформації про викривача заборонено, крім випадків, встановлених Законом.
НКРЕКП має право розголосити інформацію, що міститься у повідомленні, лише у порядку та випадках, передбачених Законом.
6.6. НКРЕКП зобов’язане перевіряти кожен факт розголошення конфіденційної інформації про особу, що здійснила повідомлення, та вжити заходів щодо притягнення до відповідальності винних осіб.
7. Проведення аналізу та самооцінки успішності заохочення та формування культури повідомлення
7.1. НКРЕКП щороку проводить самооцінку впровадження системних заходів, спрямованих на заохочення та формування культури повідомлення.
7.2. Самооцінку здійснює уповноважений підрозділ та затверджує керівник апарату.
7.3. Під час проведення самооцінки успішності заохочення та формування культури повідомлення застосовуються такі індикатори:
кількість методичних та просвітницьких заходів, спрямованих на формування поваги до викривачів;
кількість працівників, що пройшли навчання;
кількість звернень щодо порушення прав викривачів через здійснене повідомлення;
кількість повідомлень від викривачів;
кількість та види застосованих заохочень тощо.
7.4. Затверджені результати самооцінки доводяться до відома працівникам НКРЕКП.
Головний спеціаліст Сектору із питань запобігання та виявлення корупції В.Гайдак