НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
08.05.2024 № 877
Про застосування санкцій до АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови НКРЕКП від 28 червня 2023 року № 1146
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у результаті розгляду 08 травня 2024 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта планової перевірки від 12 квітня 2024 року № 162, проведеної відповідно до Плану здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2024 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 22 листопада 2023 року № 2202, постанови НКРЕКП від 27 березня 2024 року № 610 «Про збільшення строку проведення планової перевірки АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» та посвідчень на проведення планової перевірки від 21 березня 2024 року № 141, від 12 березня 2024 року № 125, та з урахуванням Акта позапланової виїзної перевірки від 12 квітня 2024 року № 163, проведеної на підставі постанови НКРЕКП від 12 липня 2023 року № 1276 «Про проведення позапланової виїзної перевірки АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО», відповідно до постанови НКРЕКП від 27 березня 2023 року № 611 «Про збільшення строку проведення позапланової виїзної перевірки АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» та посвідчення на проведення позапланової перевірки від 12 березня 2024 року № 126, Акта позапланової виїзної перевірки від 19 квітня 2024 року № 175, проведеної на підставі постанови НКРЕКП від 25 жовтня 2023 року № 1953 «Про проведення позапланової виїзної перевірки АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО», відповідно до постанови НКРЕКП від 03 квітня 2024 року № 646 «Про збільшення строку проведення позапланової виїзної перевірки АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» та посвідчення на проведення позапланової перевірки від 12 березня 2024 року № 127, установлено, що АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 22767506) порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1470 (далі – Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії), та не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:
Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії, а саме:
підпункт 5 пункту 2.2 у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та законодавством,
підпункт 7 пункту 2.2 у частині надання документів (їх копій), інформації (даних, відомостей, звітності), необхідних для виконання НКРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП,
підпункт 13 пункту 2.2 у частині укладення договорів, які є обов’язковими для здійснення ліцензованої діяльності, та виконання умов цих договорів,
підпункт 26 пункту 2.2 у частині надання послуги з приєднання електроустановки замовника до системи розподілу електричної енергії з урахуванням положень статті 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» за умови дотримання замовником вимог кодексу систем розподілу,
підпункт 48 пункту 2.2 у частині виконання інвестиційної програми в повному обсязі відповідно до запланованих згідно зі схваленою НКРЕКП інвестиційною програмою етапів, обсягів робіт, джерел та обсягів фінансування,
підпункт 60 пункту 2.2 (у редакції, що діяла до 16 січня 2024 року) у частині своєчасної та в повному обсязі сплати за електричну енергію, купленої на ринку електричної енергії, та за послуги, що надаються на ринку електричної енергії,
підпункт 1 пункту 2.4 у частині забезпечення виконання та дотримання вимог про відокремлення та незалежність оператора системи розподілу, установлених статтею 47 Закону України «Про ринок електричної енергії» зокрема щодо заборони провадження діяльності з виробництва та/або передачі, та/або постачання електричної енергії та/або зберігання енергії (крім випадків, передбачених статтею 46 Закону), та повідомлення НКРЕКП про будь-які заплановані заходи, які можуть призвести до порушення вимог щодо відокремлення і незалежності оператора системи розподілу;
Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312 (далі – Правила роздрібного ринку електричної енергії), а саме:
пункту 2.4.2 глави 2.4 розділу II у частині обмеження потужності об'єкта споживача на рівні потужності, передбаченої проєктною документацією указаного об'єкта споживача та/або технічними характеристиками мереж зовнішнього електрозабезпечення указаного об'єкта споживача,
підпункту 24 пункту 5.1.2 глави 5.1 розділу V у частині проведення не рідше одного разу на 6 місяців контрольного огляду засобів комерційного обліку споживачів відповідно до затверджених графіків;
Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 04 вересня 2018 року № 955 (далі – Порядок розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу), а саме:
пункту 2.8 глави 2 (у редакції, що діяла до 25 квітня 2024 року), згідно з яким оператор системи розподілу формує ІП відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)). ІП має містити:
1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан оператора системи розподілу на дату закінчення чинної ІП з урахуванням виконання її заходів;
2) загальний перелік заходів по кожному розділу ІП, запланованих на прогнозний період;
3) детальний перелік заходів ІП, запланованих до виконання на прогнозний період, з урахуванням наскрізної пріоритезації заходів у межах розділів ІП, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів. При визначенні пріоритезації заходів необхідно враховувати те, що пріоритетнішим є захід, виконання якого є важливішим та/або має більший вплив на забезпечення підвищення рівня надійності, безпеки, економічності, зниження технологічних витрат електричної енергії та поліпшення якості надання послуг з розподілу електричної енергії, та не враховувати заходи зі створення трансформаторної потужності для реалізації стандартних приєднань, що включаються до ІП без зазначення конкретного місця встановлення (згідно з типовими проєктами, блочно за відповідними потужностями з урахуванням статистичних даних тощо);
4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності виконання заходів по кожному розділу ІП;
5) джерела фінансування ІП;
6) прогноз оператора системи розподілу щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП,
пункту 4.1 глави 4 у частині виконання схваленої Регулятором ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні, джерел та обсягів фінансування у вартісному вираженні, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер.
Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» та Порядку (методики) визначення розміру штрафів, які накладаються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 29 вересня 2023 року № 1800, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Застерегти АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 22767506) щодо недопущення надалі порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:
пункту 2.2 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, а саме:
підпункту 5 у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та законодавством,
підпункту 7 у частині надання документів (їх копій), інформації (даних, відомостей, звітності), необхідних для виконання НКРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП,
підпункту 13 у частині укладення договорів, які є обов’язковими для здійснення ліцензованої діяльності, та виконання умов цих договорів,
підпункту 26 у частині надання послуги з приєднання електроустановки замовника до системи розподілу електричної енергії з урахуванням положень статті 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» за умови дотримання замовником вимог кодексу систем розподілу,
підпункту 48 у частині виконання інвестиційної програми в повному обсязі відповідно до запланованих згідно зі схваленою НКРЕКП інвестиційною програмою етапів, обсягів робіт, джерел та обсягів фінансування,
підпункт 60 (у редакції, що діяла до 16 січня 2024 року) у частині своєчасної та в повному обсязі сплати за електричну енергію, купленої на ринку електричної енергії, та за послуги, що надаються на ринку електричної енергії;
Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, а саме:
пункту 2.8 глави 2 (у редакції, що діяла до 25 квітня 2024 року), згідно з яким оператор системи розподілу формує ІП відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)). ІП має містити:
1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан оператора системи розподілу на дату закінчення чинної ІП з урахуванням виконання її заходів;
2) загальний перелік заходів по кожному розділу ІП, запланованих на прогнозний період;
3) детальний перелік заходів ІП, запланованих до виконання на прогнозний період, з урахуванням наскрізної пріоритезації заходів у межах розділів ІП, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів. При визначенні пріоритезації заходів необхідно враховувати те, що пріоритетнішим є захід, виконання якого є важливішим та/або має більший вплив на забезпечення підвищення рівня надійності, безпеки, економічності, зниження технологічних витрат електричної енергії та поліпшення якості надання послуг з розподілу електричної енергії, та не враховувати заходи зі створення трансформаторної потужності для реалізації стандартних приєднань, що включаються до ІП без зазначення конкретного місця встановлення (згідно з типовими проєктами, блочно за відповідними потужностями з урахуванням статистичних даних тощо);
4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності виконання заходів по кожному розділу ІП;
5) джерела фінансування ІП;
6) прогноз оператора системи розподілу щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП,
пункту 4.1 глави 4 у частині виконання схваленої Регулятором ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні, джерел та обсягів фінансування у вартісному вираженні, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер.
2. Накласти штраф у розмірі 265 268 (двісті шістдесят п’ять тисяч двісті шістдесят вісім) гривень на АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 22767506) за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, та недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:
підпункту 1 пункту 2.4 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії у частині забезпечення виконання та дотримання вимог про відокремлення та незалежність оператора системи розподілу, установлених статтею 47 Закону України «Про ринок електричної енергії» зокрема щодо заборони провадження діяльності з виробництва та/або передачі, та/або постачання електричної енергії та/або зберігання енергії (крім випадків, передбачених статтею 46 Закону), та повідомлення НКРЕКП про будь-які заплановані заходи, які можуть призвести до порушення вимог щодо відокремлення і незалежності оператора системи розподілу;
Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме:
пункту 2.4.2 глави 2.4 розділу II у частині обмеження потужності об'єкта споживача на рівні потужності, передбаченої проєктною документацією указаного об'єкта споживача та/або технічними характеристиками мереж зовнішнього електрозабезпечення указаного об'єкта споживача,
підпункту 24 пункту 5.1.2 глави 5.1 розділу V у частині проведення не рідше одного разу на 6 місяців контрольного огляду засобів комерційного обліку споживачів відповідно до затверджених графіків.
Зазначена сума штрафу має бути сплачена до Державного бюджету України у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про застосування санкцій (код бюджетної класифікації 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції»).
3. Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов’язати АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО»:
1) відповідно до вимог Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 04 вересня 2018 року № 955, у термін до 01 липня 2024 року звернутися до НКРЕКП з пропозицією щодо включення до Інвестиційної програми на 2024 рік статті «Додатково отриманий дохід за результатами діяльності у 2022 – 2023 роках» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 16 133,68 тис. грн (без ПДВ), яка включає:
50 % від додаткової негативної (від’ємної) суми дельти за статтею «прибуток на регуляторну базу активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання» у 2021 році у розмірі 0,50 тис. грн (без ПДВ);
суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2022 році коштів у розмірі 151,49 тис. грн (без ПДВ);
суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2023 році коштів у розмірі 2 408,64 тис. грн (без ПДВ);
50 % суми додатково отриманого у 2023 році доходу від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності, у розмірі 915,65 тис. грн (без ПДВ);
50 % суми додатково отриманого доходу у 2023 році від плати за доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики у розмірі 11 038,70 тис. грн (без ПДВ);
100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2023 році, у розмірі 1 618,70 тис. грн (без ПДВ);
2) у строк до 14 червня 2024 року надати до НКРЕКП та Сектору НКРЕКП у Хмельницькій області в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника ліцензіата (або іншої уповноваженої особи) уточнені за результатами перевірки реєстри, у яких виявлені розбіжності під час проведення планової перевірки.
4. Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:
1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2025 рік шляхом їх зміни в бік збільшення на загальну суму 118 435,51 тис. грн (без ПДВ), врахувавши:
суму недотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2023 році в розмірі 40 805,00 тис. грн (без ПДВ);
суму дефіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» за 2023 рік, у розмірі 77 630,51 тис. грн (без ПДВ);
2) у разі неврахування АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» в Інвестиційній програмі на 2024 рік суми додатково отриманого доходу за результатами діяльності 2022 – 2023 років, зазначеної у підпункті 1 пункту 3 цієї постанови, при найближчому перегляді тарифів підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом їх зміни в бік зменшення на загальну суму 16 133,18 тис. грн (без ПДВ).
5. Унести до підпункту 1 пункту 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 28 червня 2023 року № 1146 «Про накладення штрафу на АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання», такі зміни:
в абзаці першому цифри «234 682,15» замінити цифрами «538 520,46»;
в абзаці третьому цифри «115 624,76» замінити цифрами «320 889,54»;
після абзацу третього доповнити двома новими абзацами такого змісту:
«суму дефіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» за 2021 рік, у розмірі 63 012,77 тис. грн (без ПДВ);
суму дефіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО» за 2022 рік, у розмірі 35 560,76 тис. грн (без ПДВ);».
У зв’язку з цим абзаци четвертий – восьмий вважати відповідно абзацами шостим – десятим.
Голова НКРЕКП Валерій ТАРАСЮК