Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 03.10.2023
Постанова
від 29 вересня 2023 р. № 1764
Київ
Про застереження АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання

НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ


ПОСТАНОВА

29.09.2023 № 1764


Про застереження АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання


Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у результаті розгляду 29 вересня 2023 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта планової перевірки від 29 серпня 2023 року № 365, проведеної на підставі Плану здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2023 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 23 листопада 2022 року № 1550, відповідно до постанови НКРЕКП від 15 серпня 2023 року № 1514 «Про збільшення строку проведення планової перевірки АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» та посвідчень на проведення планової перевірки від 31 липня 2023 року № 374 та від 11 серпня 2023 року № 397, установлено, що АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00130760) не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1470 (далі – Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії), а саме:

Закону України «Про ринок електричної енергії», а саме:

частини першої статті 21, згідно з якою оператори систем розподілу не мають права відмовити в приєднанні електроустановок замовника до системи розподілу за умови дотримання замовником кодексу систем розподілу,

пунктів 1 та 11 частини третьої статті 46 у частині дотримання ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, укладання договорів, які є обов’язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконання умов таких договорів;

Інструкції щодо заповнення форми звітності № 11-НКРЕКП-якість-розподіл (квартальна) «Звіт щодо показників надійності (безперервності) електропостачання», затвердженої постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 374, а саме:

пункту 2.2 глави 2 у частині складання форми звітності № 11-НКРЕКП-якість-розподіл станом на останнє число звітного періоду і подання її до НКРЕКП не пізніше ніж через 20 днів після звітного періоду,

пункту 4.6 глави 4 у частині формування реєстру перерв в електропостачанні згідно з додатком 5 до цієї Інструкції;

Інструкції щодо заповнення форми звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності», затвердженої постановою НКРЕКП від 28 лютого 2019 року № 282, а саме:

пункту 2.7 глави 2 у частині забезпечення достовірності інформації, зазначеної у формі звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна),

пункту 2.11 глави 2 у частині наведення звітних даних у формі звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) без урахування податку на додану вартість,

підпункту 1 пункту 3.4 глави 3, згідно з яким у рядку 215 «Операційні контрольовані витрати (розшифрувати в додатку 5), у т. ч.:» зазначаються операційні витрати ліцензіата, розмір яких залежить від його управлінських рішень. Розшифровка фактичних операційних контрольованих витрат наводиться в додатку 5,

підпункту 3 пункту 3.4 глави 3, згідно з яким у рядку 220 «Операційні неконтрольовані витрати (розшифрувати в додатку 5), у т. ч.:» зазначаються операційні витрати, на які ліцензіат не має безпосереднього впливу (податки, збори, обов'язкові платежі, розмір яких установлюється відповідно до законодавства України). Розшифровка фактичних операційних неконтрольованих витрат наводиться в додатку 5,

підпункту 8 пункту 3.4 глави 3, згідно з яким у рядку 225 «відрахування на соціальні заходи» зазначаються витрати на єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування персоналу;

пункту 5.1 Типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії, що є додатком 1 до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307, у частині виставлення розрахунків та здійснення платежів у рамках розрахункових сум відповідно до процедур та графіків, зазначених Правилами ринку;

Типового договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, що є додатком 5 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, а саме:

пункту 2.5 глави 2 у частині здійснення розрахунку за надану Послугу на умовах часткової попередньої оплати вартості Послуги за поточний розрахунковий період згідно із визначеною договором системою платежів і розрахунків,

підпункту 3.2.1 пункту 3.2 глави 3 у частині здійснення своєчасних та в повному обсязі розрахунків за цим Договором;

Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, а саме:

пункту 5.2 глави 5 у частині здійснення поетапної попередньої оплати планової вартості послуги ОСП відповідно до встановленого алгоритму,

пункту 5.5 глави 5 у частині здійснення розрахунку за фактичний обсяг послуг з передачі електричної енергії відповідно до умов договору,

підпункту 3 пункту 8.3 глави 8 у частині здійснення вчасної та у повному обсязі оплати за послугу з передачі електричної енергії на умовах, визначених цим Договором;

пункту 1 постанови НКРЕКП від 17 грудня 2019 року № 2896 «Про встановлення для оператора системи передачі та операторів систем розподілу граничної нижньої межі обов’язкової купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед», у частині дотримання в кожному розрахунковому періоді граничної нижньої межі обов’язкової купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед» з метою компенсації технологічних втрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами в розмірі 50 відсотків (у редакції, що діяла до 04 липня 2021 року) та 95 відсотків (у редакції, що діяла до 09 серпня 2021 року) від обсягу фактичних технологічних втрат електричної енергії на її передачу або розподіл електричними мережами в цьому розрахунковому періоді;

підпункту 3 пункту 2.5 глави 2 Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами, затверджених постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 373, у частині ведення електронної бази даних звернень абонентів, отриманих за допомогою засобів телекомунікації, із зазначенням даних за всіма опрацьованими зверненнями до кол-центру ОСР за темами Т3 та Т10, визначеними в інформації щодо кількості прийнятих звернень кол-центром ОСР за тематикою (додаток 2 до цих Мінімальних вимог), додатково зазначається місце приєднання абонента до мережі, а саме назва трансформаторної підстанції 35 – 6/0,4 кВ або лінії електропередач 0,4 кВ, від яких заживлений абонент;

пункту 7.13 глави 7 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312, згідно з яким оператор системи протягом одного робочого дня після виконання робіт з припинення або відновлення електроживлення електроустановок споживача повідомляє електропостачальника споживача та адміністратора комерційного обліку про виконання таких робіт. Відновлення електроживлення електроустановки, яка була відключена за заявою її власника, здійснюється за заявою власника цієї електроустановки протягом 5 робочих днів після оплати власником цієї електроустановки оператору системи послуги з підключення;

Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, а саме:

пункту 4.5.6 глави 4 розділу IV у частині надання технічних умов на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання письмово замовнику не пізніше 10 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати реєстрації заяви про приєднання, та 20 робочих днів у разі необхідності їх погодження з ОСП або іншими суб'єктами господарювання (крім ОСП) у випадках, передбачених пунктом 4.1.29 глави 4.1 цього розділу, через особистий кабінет замовника, на електронну адресу та у разі наявності в заяві про приєднання відповідної відмітки – на поштову адресу,

пункту 11.5.11 глави 11.5 розділу XI у частині здійснення відновлення тимчасового припинення/обмеження розподілу електричної енергії за зверненням Користувача протягом 5 робочих днів з дати оплати послуги з відновлення електроживлення;

абзацу дев’ятого пункту 1.5 Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу, затвердженої постановою НКРЕКП від 18 грудня 2018 року № 1965, згідно з яким оператори систем розподілу відповідають за достовірність даних, зазначених ними у формах звітності та в документах;

Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 04 вересня 2018 року № 955 (у редакції, що діяла до 25 серпня 2022 року), а саме:

пункту 2.9, згідно з яким ІП формується відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування ПДВ) та включає пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення робіт по кожному розділу інвестиційної програми, яка містить, зокрема:

мету виконання запланованих заходів (робіт) у прогнозному періоді;

обґрунтування необхідності та доцільності проведення заходів (робіт) за кожним розділом інвестиційної програми;

посилання на нормативно-правові акти, які регламентують необхідність виконання таких заходів (робіт);

інформацію про схвалену, затверджену, погоджену належним чином проектно-кошторисну документацію;

інформацію щодо проведення експертизи проектно-кошторисної документації;

опис запланованого економічного ефекту від впровадження заходів (робіт) інвестиційної програми;

інформацію щодо заходів (робіт) із зазначенням їх етапів виконання та вартості, що заплановані до виконання у прогнозному періоді (по заходах, що мають перехідний характер, зазначаються етапи виконання по роках із урахуванням фактичного виконання);

пункту 2.10, згідно з яким до ІП ліцензіатом додаються обґрунтовувальні матеріали до запланованих робіт та закупівель товарів, які, зокрема, можуть містити цінові пропозиції (прайси) виробників або їх офіційних представників в Україні, результати публічної закупівлі, накази про затвердження проектної документації (або зведені кошториси до відповідних проектів), що передбачені ІП;

розділу ІХ Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 311, а саме:

підпунктів 1 – 4 пункту 9.2.1 глави 9.2 у частині забезпечення повноти переданих даних, захисту від випадкових та ненавмисних змін під час передачі даних, цілісності даних під час передачі даних та достовірності даних, що передаються,

пункту 9.9.3 глави 9.9 у частині здійснення ППКО (у ролі ОДКО) валідації сформованих даних комерційного обліку перед тим, як додати ці дані до своїх баз даних комерційного обліку електричної енергії та передати їх АКО;

Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії, а саме:

підпункт 7 пункту 2.2 у частині надання до НКРЕКП достовірних документів (їх копій) та інформації (даних, відомостей, звітності), необхідних для виконання НКРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП,

підпункт 13 пункту 2.2 у частині укладення договорів, які є обов’язковими для здійснення ліцензованої діяльності, та виконання умов цих договорів,

підпункт 25 пункту 2.2 у частині забезпечення функціонування центрів обслуговування споживачів та кол-центру згідно з вимогами, встановленими нормативно-правовими актами НКРЕКП,

підпункт 26 пункту 2.2 (у редакції, що діяла до 01 січня 2022 року) у частині надання послуги з приєднання електроустановки замовника до системи розподілу електричної енергії з урахуванням положень статті 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» за умови дотримання замовником вимог кодексу систем розподілу,

підпункт 29 пункту 2.2 у частині надання учасникам ринку інформації, необхідної для виконання ними функцій на ринку, в обсягах та порядку, визначених правилами ринку, кодексом системи передачі, кодексом систем розподілу, кодексом комерційного обліку та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії,

підпункт 32 пункту 2.2 у частині відновлення електроживлення споживача у порядку та у випадках, визначених кодексом системи розподілу та правилами роздрібного ринку,

підпункт 40 пункту 2.2 (у редакції, що діяла до 05 серпня 2022 року) у частині розробляення інвестиційної програми відповідно до Порядку формування та подання її на схвалення НКРЕКП не пізніше 30 вересня року, що передує прогнозному періоду,

підпункт 54 (у редакції, що діяла до 05 серпня 2022 року) та підпункт 60 пункту 2.2 у частині своєчасної та в повному обсязі сплати за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та за послуги, що надаються на ринку електричної енергії,

підпункт 2 пункту 2.3 у частині обов’язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності забезпечувати та здійснювати комерційний облік електричної енергії та обмін даними комерційного обліку відповідно до правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:


1. Застерегти АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00130760) щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії.

2. Прийняти до відома загальну суму коштів 99 810,25 тис. грн (без ПДВ) по 55-ти частково профінансованих та освоєних станом на 31 грудня 2022 року заходах схваленої Інвестиційної програми АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО»
на 2022 рік.

3. Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої
статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов’язати АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО»:

1) урахувати в Інвестиційній програмі з розподілу електричної енергії на 2024 рік статтю «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності у 2021 та 2022 роках» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 19 894,26 тис. грн (без ПДВ), яка включає:

суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2021 році коштів тарифу з розподілу електричної енергії у розмірі 9,21 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого у 2021 році доходу від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності, у розмірі 316,39 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого доходу у 2021 році від плати за доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики у розмірі 12 063,18 тис. грн (без ПДВ);

100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2021 році у розмірі 1 264,13 тис. грн (без ПДВ);

50 % від негативної (від'ємної) суми дельти за статтею «прибуток на регуляторну базу активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання» у 2021 році у розмірі 382,00 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого доходу у 2022 році від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності, у розмірі 377,39 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого доходу у 2022 році від плати за доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики у розмірі 4 735,04 тис. грн (без ПДВ);

100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році у розмірі 746,92 тис. грн (без ПДВ);

2) відповідно до вимог Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу у строк до 10 жовтня 2023 року звернутися до НКРЕКП з пропозицією щодо включення до Інвестиційної програми на 2023 рік заходів, зазначених у пункті 2, на загальну суму 43 822,11 тис. грн (без ПДВ) у фізичних обсягах, що залишились недовиконаними, за рахунок джерел фінансування Інвестиційної програми на 2023 рік;

3) у строк до 26 жовтня 2023 року надати до НКРЕКП та Сектору НКРЕКП у Чернівецькій області в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника ліцензіата (або іншої уповноваженої особи) уточнені за результатами перевірки реєстри, у яких виявленні розбіжності під час проведення планової перевірки;

4) у строк до 31 грудня 2023 року забезпечити виконання у повному обсязі заходів схваленої Інвестиційної програми на 2022 рік, що були профінансовані у повному обсязі та недоосвоєні станом на 31 грудня 2022 року.

4. У разі невключення до Інвестиційної програми з розподілу електричної енергії на 2023 рік заходів, зазначених у підпункті 2 пункту 3 цієї постанови, Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, при найближчому перегляді тарифів підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом їх зміни в бік зменшення на суму профінансованих коштів схваленої Інвестиційної програми на 2022 рік у розмірі 99 810,25 тис. грн (без ПДВ).

5. Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:

1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2024 рік шляхом їх зміни в бік збільшення на суму в розмірі 125 911,96 тис. грн (без ПДВ), врахувавши:

суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2021 році в розмірі 37 798,57 тис. грн (без ПДВ);

суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році в розмірі 60 135,72 тис. грн (без ПДВ);

суму дефіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» за 2021 рік, у розмірі 1 437,39 тис. грн (без ПДВ);

суму дефіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» за 2022 рік, у розмірі 16 137,01 тис. грн (без ПДВ);

витрати, що були понесені АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» у 2022 році внаслідок військової агресії російської федерації проти України, у розмірі 10 403,27 тис. грн (без ПДВ).

За результатами здійснення заходу державного контролю в частині перевірки стану виконання у 2023 році заходів схваленої інвестиційної програми АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» на 2022 рік уточнити підсумкову суму надлишково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО».

2) у разі неврахування АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» в Інвестиційній програмі на 2024 рік суми додатково отриманого доходу за результатом діяльності у 2021 та 2022 роках, зазначеної у підпункті 1 пункту 3 цієї постанови, при найближчому перегляді тарифів підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом їх зміни в бік зменшення на загальну суму 19 894,26 тис. грн (без ПДВ).


Голова НКРЕКП           Костянтин УЩАПОВСЬКИЙ

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux