Портал в режимі тестування та наповнення
Меню

Дата оновлення: 26.07.2024

День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 01.06.2023
Постанова
від 31 травня 2023 р. № 983
Київ
Про накладення штрафу на ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання

(У постанову вносяться зміни

постановою НКРЕКП від 24.07.2024 № 1360)


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ


ПОСТАНОВА

31.05.2023 № 983


Про накладення штрафу на ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання


Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у результаті розгляду 31 травня 2023 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта планової перевірки від 01 травня 2023 року № 215, проведеної на підставі Плану здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2023 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 23 листопада 2022 року № 1550, відповідно до постанови НКРЕКП від 11 квітня 2023 року № 663 «Про збільшення строку проведення планової перевірки ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» та посвідчень на проведення планової перевірки від 09 березня 2023 року № 166 та від 21 квітня 2023 року № 220, установлено, що ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 05424874) не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1470 (далі – Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії), а саме:

пунктів 1 та 11 частини третьої статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов’язку оператора системи розподілу дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та укладати договори, які є обов’язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

пункту 2.2 глави 2 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 2а-НКРЕКП-розподіл (місячна) «Звітні дані про обсяги розподілу електричної енергії та технологічні витрати електричної енергії за 1 та 2 класами напруги», затвердженої постановою НКРЕКП від 20 грудня 2019 року № 2897 (у редакції, що діяла до 27 травня 2021 року) (далі – Інструкція щодо заповнення форми звітності № 2а-НКРЕКП-розподіл (місячна)), щодо обов’язку ліцензіата подавати форми звітності № 2а-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (місячна) до НКРЕКП та її територіального органу у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата щомісячно до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом;

пунктів 2.1 та 2.2 глави 2 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 3-НКРЕКП-моніторинг-розподіл (квартальна) «Звіт про характеристику постачальників електричної енергії на території ліцензованої діяльності оператора системи розподілу», затвердженої постановою НКРЕКП від 29 березня 2019 року № 450 (далі – Інструкція щодо заповнення форми звітності № 3-НКРЕКП-моніторинг-розподіл (квартальна)), згідно з якими форму звітності № 3 ОСР подають щороку до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом. Звітним періодом є квартал;

пункту 4.6 глави 4 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 11-НКРЕКП-якість-розподіл (квартальна) «Звіт щодо показників надійності (безперервності) електропостачання», затвердженої постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 374 (далі – Інструкція щодо заповнення форми звітності № 11-НКРЕКП-якість-розподіл (квартальна)), яким встановлено, що Реєстр перерв в електропостачанні формується ліцензіатом згідно з додатком 5 до цієї Інструкції;

підпункту 6 пункту 1 постанови НКРЕКП від 26 березня 2022 року № 349 «Щодо захисту інформації, яка в умовах воєнного стану може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом, у тому числі щодо об’єктів критичної інфраструктури» (далі – постанова НКРЕКП від 26 березня 2022 року № 349), згідно з яким операторам систем розподілу необхідно забезпечити розміщення на власному офіційному вебсайті в мережі Інтернет інформації про час початку та закінчення перерви електропостачання споживачам із зазначенням назв населених пунктів, вулиць, будинків, корпусів тощо та назв перерв (планова, аварійна, застосування графіків обмеження споживачів);

пункту 3.2 глави 3 Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами, затверджених постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 373 (у редакції, що діяла до 17 травня 2022 року) (далі – Мінімальні вимоги до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами), відповідно до якого питання щодо якості електричної енергії, порушені у зверненні/скарзі/претензії споживача, розглядаються в порядку, визначеному главою 13.2 розділу XIII Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310 (далі – Кодекс систем розподілу) (за умови ідентифікації споживача);

підпунктів 1 та 3 пункту 2.3 глави 2 Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, затвердженого постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 375 (далі – Порядок забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання), якими встановлено, що ОСР забезпечує дотримання гарантованих стандартів якості надання послуг, зазначених у цій главі, зокрема, розгляд у певний строк з дня отримання скарги/звернення/претензії споживача або групи споживачів (колективної скарги/звернення/претензії) щодо якості електричної енергії з наданням інформації, зазначеної у пункті 13.2.2 глави 13.2 розділу XIII Кодексу систем розподілу;

розділу ІІ Порядку визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики, затвердженого постановою НКРЕКП від 11 липня 2013 року № 899 (далі – Порядок визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики), а саме:

пункту 2.11 (у редакції, що діяла до 20 серпня 2022 року), яким встановлено, що вартість відчуження (вибуття) окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів на дату переходу до стимулюючого регулювання на підставі даних звіту про незалежну оцінку активів, визначається (затверджується) технічною комісією як добуток питомої ваги (відсотка) окремого компонента підстанції (трансформатора, вимикача тощо), який вибуває, та вартості активу на кінець кварталу, у якому відбулось вибуття частини активу.

Вартість відчуження (вибуття) окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів після проведення незалежної оцінки активів, визначається на підставі актів виконаних робіт та актів вартості устаткування зі створення цих активів з урахуванням зносу за відповідний період та затверджується технічною комісією,

пункту 2.13, яким встановлено, що вартість виведених окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів на дату переходу до стимулюючого регулювання на підставі даних звіту про незалежну оцінку активів, визначається (затверджується) технічною комісією як добуток питомої ваги (відсотка) окремого компонента підстанції (трансформатора, вимикача тощо), який виводиться, та вартості активу на кінець року, у якому відбулось виведення частини активу.

Вартість виведених окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів після проведення незалежної оцінки активів, визначається на підставі актів виконаних робіт та актів вартості устаткування зі створення цих активів з урахуванням зносу за відповідний період та затверджується технічною комісією;

Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312 (далі – Правила роздрібного ринку електричної енергії), а саме:

пункту 7.5 розділу VII, яким встановлено, що припинення повністю або частково постачання електричної енергії споживачу здійснюється, зокрема, оператором системи за умови попередження споживача не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня відключення у разі заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи.

Попередження про припинення повністю або частково постачання (розподілу або передачі) електричної енергії оформлюється після встановлення факту наявності підстав для вчинення вказаних дій та надається споживачу окремим письмовим повідомленням, у якому зазначаються підстава, дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинено, прізвище, ім'я, по батькові, підпис відповідальної особи, якою оформлено попередження,

пункту 8.3.16 глави 8.3 розділу VIII, яким встановлено, що учасники роздрібного ринку мають оприлюднювати на своєму офіційному вебсайті щорічний звіт щодо розгляду звернень/скарг/претензій;

пунктів 7.7.1 – 7.7.4 глави 7.7 розділу VII Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307 (далі – Правила ринку), якими встановлено, що платіжні документи для декади надаються відповідним учасникам ринку не пізніше четвертого робочого дня після останнього дня цієї декади. Платіжні документи для торгового місяця (стосовно оплати наданих ДП) надаються відповідним учасникам ринку на восьмий робочий день після останнього дня місяця. Оплата платіжного документа з банківського рахунку учасника ринку на банківський рахунок АР здійснюється протягом двох робочих днів з дати направлення платіжного документа. Оплата платіжного документа з банківського рахунку АР на банківський рахунок учасника ринку здійснюється протягом чотирьох робочих днів з дати направлення рахунка;

Типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії, що є додатком 1 до Правил ринку (у редакції, що діяла до 27 червня 2019 року) (далі – Типовий договір про врегулювання небалансів електричної енергії), а саме:

підпункту 6 пункту 3.5 у частині обов’язку учасника ринку своєчасно надавати ОСП необхідні кошти для забезпечення належного погашення платежів ОСП, пов’язаних з цим договором, відповідно до Правил ринку,

пункту 5.1, відповідно до якого виставлення розрахунків та здійснення платежів у рамках розрахункових сум здійснюються відповідно до процедур та графіків, зазначених Правилами ринку;

Типового договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, що є додатком 5 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309 (далі – Типовий договір про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління), а саме:

пункту 2.5, яким встановлено обов’язок користувача здійснювати розрахунок за надану Послугу на умовах часткової попередньої оплати вартості Послуги за поточний розрахунковий період згідно із визначеною договором системою платежів і розрахунків,

підпункту 3.2.1 пункту 3.2, яким встановлено обов’язок користувача своєчасно та в повному обсязі здійснювати розрахунки за цим Договором;

Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309 (далі – Типовий договір про надання послуг з передачі електричної енергії), а саме:

пункту 5.2 в частині обов’язку користувача здійснювати поетапну попередню оплату планової вартості послуги ОСП відповідно до встановленого алгоритму,

пункту 5.5 у частині обов’язку користувача здійснювати розрахунок за фактичний обсяг послуг з передачі електричної енергії відповідно до умов договору,

підпункту 3 пункту 8.3, яким встановлено, що користувач зобов’язаний здійснювати вчасно та у повному обсязі оплату за послугу з передачі електричної енергії на умовах, визначених цим Договором;

Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 04 вересня 2018 року № 955 (далі – Порядок розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу), а саме:

пункту 2.8 глави 2 (у редакції, що діяла до 18 березня 2023 року), яким встановлено, що ІП формується відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)) та включає:

1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан ліцензіата на дату закінчення чинної ІП з урахуванням заходів чинної ІП;

2) опис робіт, запланованих на прогнозний період;

3) перелік робіт, послуг, обладнання, матеріалів, апаратного та програмного забезпечення, запланованих для виконання або закупівлі у прогнозному періоді, з урахуванням наскрізної пріоритезації заходів у межах розділів ІП, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів. При визначенні пріоритезації заходів пріоритетнішим є захід, виконання якого є важливішим та/або має більший вплив на забезпечення підвищення рівня надійності, економічності, зниження технологічних витрат електричної енергії та поліпшення якості надання послуг з розподілу електричної енергії, та не враховувати заходи зі створення трансформаторної потужності, що включаються до ІП без зазначення конкретного місця встановлення (згідно з типовими проєктами, блочно за відповідними потужностями з урахуванням статистичних даних тощо);

4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення робіт по кожному розділу інвестиційної програми, яка містить, зокрема вступ, у якому зазначається:

інформація щодо проведення відкритого обговорення на місцях з посиланням на відповідний протокол щодо відповідності заходів ІП наданому ПРСР ліцензіата та розробленому Плану заходів щодо підвищення достовірності даних для здійснення моніторингу якості послуг тощо;

інформація (фактичні та заплановані рівні показників) щодо якості електропостачання (комерційна якість послуг, надійність (безперервність) та якість електроенергії) та заходів, направлених на її підвищення, із зазначенням розміщення пристроїв фіксації/аналізу показників якості електричної енергії та планів щодо їх встановлення;

інформація щодо переліку об’єктів електромереж ліцензіата з найбільшими показниками SAIDI з урахуванням вимог, визначених у цій главі, відсортовану за показником SAIDI від найвищого до найнижчого, з визначенням переліку заходів та термінів їх виконання для забезпечення зниження цих показників;

інформація щодо фактичних та прогнозних витрат електричної енергії в системі розподілу та заходів, направлених на їх зниження за результатами реалізації ІП;

інформація щодо результатів виконання розроблених у попередні періоди ТЕО (у тому числі з підвищення енергоефективності роботи розподільчих мереж/компенсації реактивної потужності) та заплановані заходи щодо подальшої їх реалізації з детальним графіком виконання цих заходів;

інформація щодо виконання ліцензіатом заходів у частині забезпечення необхідного рівня потужності кінцевих користувачів з урахуванням створення резерву потужності для забезпечення перспективного зростання споживання, відповідно до вимог чинних нормативних документів, зокрема ДБН, та заплановані заходи щодо подальшої їх реалізації з графіком виконання цих заходів;

інформація щодо впровадження та модернізації автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії ліцензіата;

обґрунтування пріоритезації включення до ІП заходів та їх відповідність програмам/концепціям розвитку ліцензіата;

обґрунтування заходів щодо підвищення рівня напруги;

мету виконання запланованих заходів (робіт) у прогнозному періоді;

обґрунтування необхідності та доцільності проведення заходів (робіт) за кожним розділом інвестиційної програми з описом існуючого технічного стану відповідних об'єктів та їх складових частин, зазначенням останньої дати проведення ремонтних робіт, терміну їх експлуатації, типу та характеристик;

посилання на нормативно-правові акти, які регламентують необхідність виконання таких заходів (робіт);

інформація про схвалену, затверджену, погоджену належним чином проєктно-кошторисну документацію та інші необхідні обґрунтовувальні матеріали по всіх заходах ІП;

інформація щодо проведення експертизи проєктно-кошторисної документації;

опис запланованого економічного ефекту від впровадження заходів (робіт) інвестиційної програми;

інформація щодо заходів (робіт) із зазначенням їх етапів виконання, фізичних обсягів та вартості, що заплановані до виконання у прогнозному періоді (по заходах, що мають перехідний характер, зазначаються етапи виконання, фізичні обсяги та фінансування по роках із урахуванням фактичного виконання);

5) джерела фінансування ІП;

6) прогноз ліцензіата щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП,

пункту 2.9 глави 2 (у редакції, що діяла до 25 серпня 2022 року), яким встановлено, що ІП формується відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)) та включає:

1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан ліцензіата на дату закінчення чинної ІП з урахуванням заходів чинної ІП;

2) опис робіт, запланованих на прогнозний період;

3) перелік робіт, основного обладнання, матеріалів, апаратного та програмного забезпечення та послуг, запланованих для виконання у прогнозному періоді, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів;

4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення робіт по кожному розділу інвестиційної програми, яка містить, зокрема:

мету виконання запланованих заходів (робіт) у прогнозному періоді;

обґрунтування необхідності та доцільності проведення заходів (робіт) за кожним розділом інвестиційної програми;

посилання на нормативно-правові акти, які регламентують необхідність виконання таких заходів (робіт);

інформацію про схвалену, затверджену, погоджену належним чином проєктно-кошторисну документацію;

інформацію щодо проведення експертизи проєктно-кошторисної документації;

опис запланованого економічного ефекту від впровадження заходів (робіт) інвестиційної програми;

інформацію щодо заходів (робіт) із зазначенням їх етапів виконання та вартості, що заплановані до виконання у прогнозному періоді (по заходах, що мають перехідний характер, зазначаються етапи виконання по роках із урахуванням фактичного виконання);

5) джерела фінансування ІП;

6) прогноз ліцензіата щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП;

пункту 3.9 глави 3, згідно з яким оператор системи розподілу забезпечує достовірність інформації, наданої Регулятору у складі ПРСР, ІП, звітів щодо виконання ПРСР та ІП, обґрунтовуючих матеріалів до ПРСР та ІП, а також інформації, що надається у відповідь на окремі запити Регулятора, тощо,

пункту 3.10 глави 3 (у редакції, що діяла до 18 березня 2023 року), яким встановлено, що ліцензіат забезпечує достовірність інформації, наданої до НКРЕКП у складі ПРСР, ІП, звітів щодо виконання ПРСР та ІП, обґрунтовувальних матеріалів до ПРСР та ІП, а також інформації, що надається у відповідь на окремі запити НКРЕКП, тощо,

пункту 4.1 глави 4 (у редакції, що діяла до 25 серпня 2022 року), яким встановлено, що ліцензіат зобов’язаний виконувати схвалену НКРЕКП ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні,

пункту 4.4 глави 4, яким встановлено, що при зміні (збільшенні або зменшенні) вартості виконання заходів, передбачених схваленою інвестиційною програмою, до 5 % оператор системи розподілу може самостійно зробити перерозподіл фінансування між цими заходами в межах одного розділу за умови незмінності фізичних обсягів цих заходів;

абзацу дев’ятого пункту 1.5 Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу, затвердженої постановою НКРЕКП від 18 грудня 2018 року № 1965 (далі – Методика формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу), якими встановлено, що оператори систем розподілу відповідають за достовірність даних, зазначених ними у формах звітності та в документах;

пункту 1 постанови НКРЕКП від 17 грудня 2019 року № 2896 «Про встановлення для оператора системи передачі та операторів систем розподілу граничної нижньої межі обов’язкової купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед» (далі – постанова НКРЕКП від 17 грудня 2019 року № 2896), яким встановлено для операторів систем розподілу в кожному розрахунковому періоді граничну нижню межу обов’язкової купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед» з метою компенсації технологічних втрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами в розмірі 50 відсотків (у редакції, що діяла до 04 липня 2021 року) та 95 відсотків (у редакції, що діяла до 09 серпня 2021 року) від обсягу фактичних технологічних втрат електричної енергії на її передачу або розподіл електричними мережами в цьому розрахунковому періоді;

пункт 2.2 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, а саме:

підпункт 7 щодо обов’язку ліцензіата надавати до НКРЕКП достовірні документи (їх копії) та інформацію (дані, відомості, звітність), необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП,

підпункт 13 щодо обов’язку ліцензіата укладати договори, які є обов’язковими для здійснення ліцензованої діяльності, та виконувати умови цих договорів,

підпункт 22 щодо обов’язку ліцензіата оприлюднювати та оновлювати на своєму офіційному вебсайті, зокрема звіт щодо показників якості послуг з розподілу електричної енергії,

підпункт 31 щодо обов’язку ліцензіата припиняти електроживлення споживача у порядку та у випадках, визначених кодексом системи розподілу та правилами роздрібного ринку,

підпункт 43 (у редакції, що діяла до 01 січня 2022 року) щодо обов’язку ліцензіата виконувати інвестиційну програму в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт та обсягів фінансування згідно із схваленою НКРЕКП інвестиційною програмою,

підпункт 46 щодо обов’язку ліцензіата розробляти інвестиційну програму відповідно до Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу та подавати її на схвалення НКРЕКП не пізніше 30 вересня року, що передує прогнозному періоду,

підпункт 54 (у редакції, що діяла до 05 серпня 2022 року) та підпункт 60 щодо обов’язку ліцензіата своєчасно та в повному обсязі сплачувати за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та за послуги, що надаються на ринку електричної енергії.

Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:


1. Накласти штраф у розмірі 170 000 (сто сімдесят тисяч) гривень на ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 05424874) за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, а саме:

пунктів 1 та 11 частини третьої статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов’язку оператора системи розподілу дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та укладати договори, які є обов’язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

пункту 2.2 глави 2 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 2а-НКРЕКП-розподіл (місячна) щодо обов’язку ліцензіата подавати форми звітності № 2а-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (місячна) до НКРЕКП та її територіального органу у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата щомісячно до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом;

пунктів 2.1 та 2.2 глави 2 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 3-НКРЕКП-моніторинг-розподіл (квартальна), згідно з якими форму звітності № 3 ОСР подають щороку до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом. Звітним періодом є квартал;

пункту 4.6 глави 4 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 11-НКРЕКП-якість-розподіл (квартальна), яким встановлено, що Реєстр перерв в електропостачанні формується ліцензіатом згідно з додатком 5 до цієї Інструкції;

підпункту 6 пункту 1 постанови НКРЕКП від 26 березня 2022 року № 349, згідно з яким операторам систем розподілу необхідно забезпечити розміщення на власному офіційному вебсайті в мережі Інтернет інформації про час початку та закінчення перерви електропостачання споживачам із зазначенням назв населених пунктів, вулиць, будинків, корпусів тощо та назв перерв (планова, аварійна, застосування графіків обмеження споживачів);

пункту 3.2 глави 3 Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами, відповідно до якого питання щодо якості електричної енергії, порушені у зверненні/скарзі/претензії споживача, розглядаються в порядку, визначеному главою 13.2 розділу XIII Кодексу систем розподілу (за умови ідентифікації споживача);

підпунктів 1 та 3 пункту 2.3 глави 2 Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, якими встановлено, що ОСР забезпечує дотримання гарантованих стандартів якості надання послуг, зазначених у цій главі, зокрема, розгляд у певний строк з дня отримання скарги/звернення/претензії споживача або групи споживачів (колективної скарги/звернення/претензії) щодо якості електричної енергії з наданням інформації, зазначеної у пункті 13.2.2 глави 13.2 розділу XIII Кодексу систем розподілу;

розділу ІІ Порядку визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики, а саме:

пункту 2.11 (у редакції, що діяла до 20 серпня 2022 року), яким встановлено, що вартість відчуження (вибуття) окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів на дату переходу до стимулюючого регулювання на підставі даних звіту про незалежну оцінку активів, визначається (затверджується) технічною комісією як добуток питомої ваги (відсотка) окремого компонента підстанції (трансформатора, вимикача тощо), який вибуває, та вартості активу на кінець кварталу, у якому відбулось вибуття частини активу.

Вартість відчуження (вибуття) окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів після проведення незалежної оцінки активів, визначається на підставі актів виконаних робіт та актів вартості устаткування зі створення цих активів з урахуванням зносу за відповідний період та затверджується технічною комісією,

пункту 2.13, яким встановлено, що вартість виведених окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів на дату переходу до стимулюючого регулювання на підставі даних звіту про незалежну оцінку активів, визначається (затверджується) технічною комісією як добуток питомої ваги (відсотка) окремого компонента підстанції (трансформатора, вимикача тощо), який виводиться, та вартості активу на кінець року, у якому відбулось виведення частини активу.

Вартість виведених окремих елементів активів, включених до регуляторної бази активів після проведення незалежної оцінки активів, визначається на підставі актів виконаних робіт та актів вартості устаткування зі створення цих активів з урахуванням зносу за відповідний період та затверджується технічною комісією;

Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме:

пункту 7.5 розділу VII, яким встановлено, що припинення повністю або частково постачання електричної енергії споживачу здійснюється, зокрема, оператором системи за умови попередження споживача не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня відключення у разі заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи.

Попередження про припинення повністю або частково постачання (розподілу або передачі) електричної енергії оформлюється після встановлення факту наявності підстав для вчинення вказаних дій та надається споживачу окремим письмовим повідомленням, у якому зазначаються підстава, дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинено, прізвище, ім'я, по батькові, підпис відповідальної особи, якою оформлено попередження,

пункту 8.3.16 глави 8.3 розділу VIII, яким встановлено, що учасники роздрібного ринку мають оприлюднювати на своєму офіційному вебсайті щорічний звіт щодо розгляду звернень/скарг/претензій;

пунктів 7.7.1 – 7.7.4 глави 7.7 розділу VII Правил ринку, якими встановлено, що платіжні документи для декади надаються відповідним учасникам ринку не пізніше четвертого робочого дня після останнього дня цієї декади. Платіжні документи для торгового місяця (стосовно оплати наданих ДП) надаються відповідним учасникам ринку на восьмий робочий день після останнього дня місяця. Оплата платіжного документа з банківського рахунку учасника ринку на банківський рахунок АР здійснюється протягом двох робочих днів з дати направлення платіжного документа. Оплата платіжного документа з банківського рахунку АР на банківський рахунок учасника ринку здійснюється протягом чотирьох робочих днів з дати направлення рахунка;

Типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії, а саме:

підпункту 6 пункту 3.5 у частині обов’язку учасника ринку своєчасно надавати ОСП необхідні кошти для забезпечення належного погашення платежів ОСП, пов’язаних з цим договором, відповідно до Правил ринку,

пункту 5.1, відповідно до якого виставлення розрахунків та здійснення платежів у рамках розрахункових сум здійснюються відповідно до процедур та графіків, зазначених Правилами ринку;

Типового договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, а саме:

пункту 2.5, яким встановлено обов’язок користувача здійснювати розрахунок за надану Послугу на умовах часткової попередньої оплати вартості Послуги за поточний розрахунковий період згідно із визначеною договором системою платежів і розрахунків,

підпункту 3.2.1 пункту 3.2, яким встановлено обов’язок користувача своєчасно та в повному обсязі здійснювати розрахунки за цим Договором;

Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, а саме:

пункту 5.2 в частині обов’язку користувача здійснювати поетапну попередню оплату планової вартості послуги ОСП відповідно до встановленого алгоритму,

пункту 5.5 у частині обов’язку користувача здійснювати розрахунок за фактичний обсяг послуг з передачі електричної енергії відповідно до умов договору,

підпункту 3 пункту 8.3, яким встановлено, що користувач зобов’язаний здійснювати вчасно та у повному обсязі оплату за послугу з передачі електричної енергії на умовах, визначених цим Договором;

Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, а саме:

пункту 2.8 глави 2 (у редакції, що діяла до 18 березня 2023 року), яким встановлено, що ІП формується відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)) та включає:

1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан ліцензіата на дату закінчення чинної ІП з урахуванням заходів чинної ІП;

2) опис робіт, запланованих на прогнозний період;

3) перелік робіт, послуг, обладнання, матеріалів, апаратного та програмного забезпечення, запланованих для виконання або закупівлі у прогнозному періоді, з урахуванням наскрізної пріоритезації заходів у межах розділів ІП, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів. При визначенні пріоритезації заходів пріоритетнішим є захід, виконання якого є важливішим та/або має більший вплив на забезпечення підвищення рівня надійності, економічності, зниження технологічних витрат електричної енергії та поліпшення якості надання послуг з розподілу електричної енергії, та не враховувати заходи зі створення трансформаторної потужності, що включаються до ІП без зазначення конкретного місця встановлення (згідно з типовими проєктами, блочно за відповідними потужностями з урахуванням статистичних даних тощо);

4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення робіт по кожному розділу інвестиційної програми, яка містить, зокрема вступ, у якому зазначається:

інформація щодо проведення відкритого обговорення на місцях з посиланням на відповідний протокол щодо відповідності заходів ІП наданому ПРСР ліцензіата та розробленому Плану заходів щодо підвищення достовірності даних для здійснення моніторингу якості послуг тощо;

інформація (фактичні та заплановані рівні показників) щодо якості електропостачання (комерційна якість послуг, надійність (безперервність) та якість електроенергії) та заходів, направлених на її підвищення, із зазначенням розміщення пристроїв фіксації/аналізу показників якості електричної енергії та планів щодо їх встановлення;

інформація щодо переліку об’єктів електромереж ліцензіата з найбільшими показниками SAIDI з урахуванням вимог, визначених у цій главі, відсортовану за показником SAIDI від найвищого до найнижчого, з визначенням переліку заходів та термінів їх виконання для забезпечення зниження цих показників;

інформація щодо фактичних та прогнозних витрат електричної енергії в системі розподілу та заходів, направлених на їх зниження за результатами реалізації ІП;

інформація щодо результатів виконання розроблених у попередні періоди ТЕО (у тому числі з підвищення енергоефективності роботи розподільчих мереж/компенсації реактивної потужності) та заплановані заходи щодо подальшої їх реалізації з детальним графіком виконання цих заходів;

інформація щодо виконання ліцензіатом заходів у частині забезпечення необхідного рівня потужності кінцевих користувачів, з урахуванням створення резерву потужності для забезпечення перспективного зростання споживання, відповідно до вимог чинних нормативних документів, зокрема ДБН, та заплановані заходи щодо подальшої їх реалізації з графіком виконання цих заходів;

інформація щодо впровадження та модернізації автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії ліцензіата;

обґрунтування пріоритезації включення до ІП заходів та їх відповідність програмам/концепціям розвитку ліцензіата;

обґрунтування заходів щодо підвищення рівня напруги;

мету виконання запланованих заходів (робіт) у прогнозному періоді;

обґрунтування необхідності та доцільності проведення заходів (робіт) за кожним розділом інвестиційної програми з описом існуючого технічного стану відповідних об'єктів та їх складових частин, зазначенням останньої дати проведення ремонтних робіт, терміну їх експлуатації, типу та характеристик;

посилання на нормативно-правові акти, які регламентують необхідність виконання таких заходів (робіт);

інформація про схвалену, затверджену, погоджену належним чином проєктно-кошторисну документацію та інші необхідні обґрунтовуючі матеріали по всіх заходах ІП;

інформація щодо проведення експертизи проєктно-кошторисної документації;

опис запланованого економічного ефекту від впровадження заходів (робіт) інвестиційної програми;

інформація щодо заходів (робіт) із зазначенням їх етапів виконання, фізичних обсягів та вартості, що заплановані до виконання у прогнозному періоді (по заходах, що мають перехідний характер, зазначаються етапи виконання, фізичні обсяги та фінансування по роках із урахуванням фактичного виконання);

5) джерела фінансування ІП;

6) прогноз ліцензіата щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП,

пункту 2.9 глави 2 (у редакції, що діяла до 25 серпня 2022 року), яким встановлено, що ІП формується відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)) та включає:

1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан ліцензіата на дату закінчення чинної ІП з урахуванням заходів чинної ІП;

2) опис робіт, запланованих на прогнозний період;

3) перелік робіт, основного обладнання, матеріалів, апаратного та програмного забезпечення та послуг, запланованих для виконання у прогнозному періоді, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів;

4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення робіт по кожному розділу інвестиційної програми, яка містить, зокрема:

мету виконання запланованих заходів (робіт) у прогнозному періоді;

обґрунтування необхідності та доцільності проведення заходів (робіт) за кожним розділом інвестиційної програми;

посилання на нормативно-правові акти, які регламентують необхідність виконання таких заходів (робіт);

інформацію про схвалену, затверджену, погоджену належним чином проєктно-кошторисну документацію;

інформацію щодо проведення експертизи проєктно-кошторисної документації;

опис запланованого економічного ефекту від впровадження заходів (робіт) інвестиційної програми;

інформацію щодо заходів (робіт) із зазначенням їх етапів виконання та вартості, що заплановані до виконання у прогнозному періоді (по заходах, що мають перехідний характер, зазначаються етапи виконання по роках із урахуванням фактичного виконання);

5) джерела фінансування ІП;

6) прогноз ліцензіата щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП,

пункту 3.9 глави 3, згідно з яким оператор системи розподілу забезпечує достовірність інформації, наданої Регулятору у складі ПРСР, ІП, звітів щодо виконання ПРСР та ІП, обґрунтовуючих матеріалів до ПРСР та ІП, а також інформації, що надається у відповідь на окремі запити Регулятора, тощо,

пункту 3.10 глави 3 (у редакції, що діяла до 18 березня 2023 року), яким встановлено, що ліцензіат забезпечує достовірність інформації, наданої до НКРЕКП у складі ПРСР, ІП, звітів щодо виконання ПРСР та ІП, обґрунтовувальних матеріалів до ПРСР та ІП, а також інформації, що надається у відповідь на окремі запити НКРЕКП, тощо,

пункту 4.1 глави 4 (у редакції, що діяла до 25 серпня 2022 року), яким встановлено, що ліцензіат зобов’язаний виконувати схвалену НКРЕКП ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні,

пункту 4.4 глави 4, яким встановлено, що при зміні (збільшенні або зменшенні) вартості виконання заходів, передбачених схваленою інвестиційною програмою, до 5 % оператор системи розподілу може самостійно зробити перерозподіл фінансування між цими заходами в межах одного розділу за умови незмінності фізичних обсягів цих заходів;

абзаців першого та дев’ятого пункту 1.5 Методики формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу, якими встановлено, що оператори систем розподілу відповідають за достовірність даних, зазначених ними у формах звітності та в документах;

пункту 1 постанови НКРЕКП від 17 грудня 2019 року № 2896, яким встановлено для операторів систем розподілу в кожному розрахунковому періоді граничну нижню межу обов’язкової купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед» з метою компенсації технологічних втрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами в розмірі 50 відсотків (у редакції, що діяла до 04 липня 2021 року) та 95 відсотків (у редакції, що діяла до 09 серпня 2021 року) від обсягу фактичних технологічних втрат електричної енергії на її передачу або розподіл електричними мережами в цьому розрахунковому періоді;

пункту 2.2 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, а саме:

підпункту 7 щодо обов’язку ліцензіата надавати до НКРЕКП достовірні документи (їх копії) та інформацію (дані, відомості, звітність), необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП,

підпункту 13 щодо обов’язку ліцензіата укладати договори, які є обов’язковими для здійснення ліцензованої діяльності, та виконувати умови цих договорів,

підпункту 22 щодо обов’язку ліцензіата оприлюднювати та оновлювати на своєму офіційному вебсайті, зокрема звіт щодо показників якості послуг з розподілу електричної енергії,

підпункту 31 щодо обов’язку ліцензіата припиняти електроживлення споживача у порядку та у випадках, визначених кодексом системи розподілу та правилами роздрібного ринку,

підпункту 43 (у редакції, що діяла до 01 січня 2022 року) щодо обов’язку ліцензіата виконувати інвестиційну програму в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт та обсягів фінансування згідно із схваленою НКРЕКП інвестиційною програмою,

підпункту 46 щодо обов’язку ліцензіата розробляти інвестиційну програму відповідно до Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу та подавати її на схвалення НКРЕКП не пізніше 30 вересня року, що передує прогнозному періоду,

підпункту 54 (у редакції, що діяла до 05 серпня 2022 року) та підпункту 60 щодо обов’язку ліцензіата своєчасно та в повному обсязі сплачувати за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та за послуги, що надаються на ринку електричної енергії.

Зазначена сума штрафу має бути сплачена до Державного бюджету України у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу (код бюджетної класифікації 21081100 «Адміністративні штрафи
та інші санкції»).

2. Взяти до відома загальну суму коштів 108 928,03 тис. грн (без ПДВ) по 58-ми частково профінансованих та освоєних станом на 31 грудня 2022 року заходах схваленої Інвестиційної програми ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» на 2022 рік.

3. Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов’язати ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «РІВНЕОБЛЕНЕРГО»:

1) урахувати в Інвестиційній програмі на 2023 рік статтю «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності у 2021 та 2022 роках» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 22 663,09 тис. грн (без ПДВ), яка включає:

суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2021 році коштів тарифу з розподілу електричної енергії у розмірі 1 310,72 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого у 2021 році доходу від надання
в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності у розмірі 1 504,76 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого доходу у 2021 році від плати
за доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики у розмірі 11 202,77 тис. грн (без ПДВ);

100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2021 році у розмірі 2 126,59 тис. грн (без ПДВ);

50 % від негативної (від'ємної) суми дельти за статтею «прибуток на регуляторну базу активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання» у 2021 році у розмірі 402,50 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого доходу у 2022 році від надання
в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності у розмірі 1 547,49 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого доходу у 2022 році від плати за
доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики у розмірі 4 041,26 тис. грн (без ПДВ);

100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році у розмірі 527,00 тис. грн (без ПДВ);

2) відповідно до вимог Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 04 вересня 2018 року № 955, звернутися до НКРЕКП з пропозицією щодо включення до Інвестиційної програми на 2023 рік довиконання заходів, зазначених у пункті 2 цієї постанови, на загальну суму 47 898,73 тис. грн (без ПДВ) у фізичних обсягах, що залишились недовиконаними, за рахунок джерел фінансування Інвестиційної програми на 2023 рік;

3) надати до 05 липня 2023 року до НКРЕКП та Сектору НКРЕКП у Рівненській області в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника ліцензіата (або іншої уповноваженої особи) уточнені за результатами перевірки реєстри, у яких виявленні розбіжності під час проведення планової перевірки.

4. Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:

1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що буде проводитися у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2024 рік шляхом його зміни в бік збільшення на суму 191 760,19 тис. грн (без ПДВ), врахувавши:

суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2021 році в розмірі 53 118,64 тис. грн (без ПДВ);

суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році в розмірі 94 614,34 тис. грн (без ПДВ);

суму дефіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» за 2021 рік, у розмірі 21 469,57 тис. грн (без ПДВ);

суму дефіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» за 2022 рік, у розмірі 12 239,24 тис. грн (без ПДВ);

витрати, що були понесені ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» у 2022 році внаслідок військової агресії російської федерації проти України у розмірі 10 318,40 тис. грн.

За результатами здійснення заходу державного контролю в частині перевірки стану виконання у 2023 році заходів схваленої Інвестиційної програми ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» на 2022 рік уточнити підсумкову суму надлишково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО»;

2) у разі неврахування ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» в Інвестиційній програмі на 2023 рік суми додатково отриманого доходу за результатом діяльності у 2021 та 2022 роках, зазначеної у підпункті 1 пункту 3 цієї постанови, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом його зміни в бік зменшення на загальну суму 22 663,09 тис. грн (без ПДВ).

5. У разі невключення до Інвестиційної програми з розподілу електричної енергії на 2023 рік заходів, зазначених у пункті 2 у термін до 01 липня 2023 року, Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «РІВНЕОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом його зміни в бік зменшення на суму профінансованих коштів схваленої Інвестиційної програми на 2022 рік у розмірі 108 928,03 тис. грн (без ПДВ).


Голова НКРЕКП                    Костянтин УЩАПОВСЬКИЙ

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux