Портал в режимі тестування та наповнення
Меню

Дата оновлення: 11.06.2024

День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 23.05.2024
Постанова
від 22 травня 2024 р. № 963
Київ
Про застосування санкцій до ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, та недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови НКРЕКП від 21 квітня 2023 року № 706

(У постанову вносяться зміни

постановою НКРЕКП від 04.06.2024 № 1070)


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ


ПОСТАНОВА

22.05.2024 № 963


Про застосування санкцій до ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, та недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови НКРЕКП від 21 квітня 2023 року № 706


Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у результаті розгляду 22 травня 2024 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта планової перевірки від 23 квітня 2024 року № 180, проведеної відповідно до Плану здійснення заходів державного контролю суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2024 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 22 листопада 2023 року № 2202, постанови НКРЕКП від 03 квітня 2024 року № 645 «Про збільшення строку проведення планової перевірки ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ», та посвідчення на проведення планової перевірки від 15 березня 2024 року № 134, установлено, що ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» (код ЄДРПОУ 41946011) порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1470 (далі – Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії) та не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:

Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії, а саме:

підпункт 13 пункту 2.2 у частині виконання умов укладених договорів, які є обов’язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії,

підпункт 26 пункту 2.2 (у редакції, що діяла до 01 січня 2022 року) у частині надання послуг з приєднання електроустановок замовника до системи розподілу електричної енергії з урахуванням положень статті 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» за умови дотримання замовником вимог кодексу систем розподілу,

підпункт 46 пункту 2.2 у частині розроблення інвестиційної програми відповідно до Порядку розроблення та подання на схвалення планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 04 вересня 2018 року № 955 (далі – Порядок розроблення та подання на схвалення планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм) та подання її на схвалення НКРЕКП не пізніше 30 вересня року, що передує прогнозному періоду,

підпункт 48 пункту 2.2 у частині виконання інвестиційної програми в повному обсязі відповідно до запланованих згідно зі схваленою НКРЕКП інвестиційною програмою етапів, обсягів робіт, джерел та обсягів фінансування,

підпункт 60 пункту 2.2 (у редакції, що діяла до 16 січня 2024 року) у частині своєчасної та в повному обсязі оплати за послуги, що надаються на ринку електричної енергії,

підпункт 2 пункту 2.3 у частині забезпечення та здійснення комерційного обліку електричної енергії та обміну даними комерційного обліку відповідно до правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312 (далі – Правила роздрібного ринку електричної енергії), а саме:

пункту 2.3.12 глави 2.3 розділу ІІ, згідно з яким споживання електричної енергії за відповідним тарифом (ціною) відповідно до комерційної пропозиції має бути забезпечене окремим комерційним обліком.

Окремі площадки вимірювання мають бути забезпечені засобами вимірювальної техніки, які дають можливість організувати комерційний облік за відповідним тарифом (ціною) на всій площадці вимірювання.

У разі виявлення оператором системи фактів споживання побутовим споживачем електричної енергії на непобутові потреби оператор системи складає акт про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, у якому вказується зобов’язання споживача здійснити заходи з усунення виявленого порушення шляхом негайного припинення споживання електричної енергії на непобутові потреби та організації комерційного обліку на непобутові потреби та/або укладення договору з електропостачальником за відповідним тарифом протягом місяця з дня складення акта про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії. Оператор системи надає копію зазначеного акта про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії відповідному електропостачальнику. У разі неусунення побутовим споживачем виявленого порушення у місячний строк постачання електричної енергії такому споживачу припиняється в установленому цими Правилами порядку,

підпункту 24 пункту 5.1.2 глави 5.1 розділу V у частині проведення не рідше одного разу на 6 місяців контрольного огляду засобів комерційного обліку споживачів відповідно до затверджених графіків;

пункту 10 Порядку тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану, затверджений постановою НКРЕКП від 26 березня 2022 року № 352 (далі – Порядок тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану), згідно з яким у договорі про тимчасове приєднання має бути визначено, зокрема, строки надання оператором системи розподілу послуги з приєднання електроустановок замовника до електричних мереж;

пункту 2.10 Порядку визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики, затвердженого постановою НКРЕКП від 11 липня 2013 року № 899 (далі – Порядок визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики), згідно з яким після переходу до стимулюючого регулювання у разі виведення з експлуатації активу (елементів активу) регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, регуляторна норма доходу на регуляторну базу активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, та амортизація на суму вартості цих активів (елементів активу) не нараховуються, починаючи з року, наступного за роком, у якому відбулось виведення з експлуатації цього активу (елементів активу).

У разі виведення з експлуатації активу (елементів активу) регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, у зв’язку із тимчасовим припиненням його використання (без демонтажу) відновлення нарахування регуляторної норми доходу на регуляторну базу активів, яка створена до переходу до стимулюючого регулювання, та амортизації на суму вартості цих активів (елементів активу) відбувається з року, наступного за роком, у якому відбулось введення в експлуатацію таких активів (елементів активу);

Порядку розроблення та подання на схвалення планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, а саме:

пункту 2.8 глави 2 у частині формування ІП відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)),

пункту 4.1 глави 4 у частині виконання схваленої Регулятором ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні, джерел та обсягів фінансування у вартісному вираженні, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер,

пункту 4.4 глави 4, згідно з яким при зміні (збільшенні або зменшенні) вартості виконання заходів, передбачених схваленою ІП, до 5 % оператор системи розподілу може самостійно зробити перерозподіл фінансування між цими заходами в межах одного розділу за умови незмінності фізичних обсягів цих заходів,

пункту 4.8 глави 4, згідно з яким об'єкти (заходи), що були профінансовані оператором системи розподілу, але не передбачені схваленою ІП або передбачені схваленою ІП у меншій кількості, не враховуються як виконання ІП, крім випадків відхилення не більше ніж ± 5 % від схвалених фізичних обсягів по лінійних об'єктах електричних мереж 0,4–20 кВ, з відповідним внесенням змін до проєктно-кошторисної документації.


Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» та Порядку (методики) визначення розміру штрафів, які накладаються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 29 вересня 2023 року № 1800, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:


1. Застерегти ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» (код ЄДРПОУ 41946011) щодо недопущення надалі порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:

Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, а саме:

підпункту 13 пункту 2.2 у частині виконання умов укладених договорів, які є обов’язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії,

підпункту 46 пункту 2.2 у частині розроблення інвестиційної програми відповідно до Порядку розроблення та подання на схвалення планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм та подання її на схвалення НКРЕКП не пізніше 30 вересня року, що передує прогнозному періоду,

підпункту 48 пункту 2.2 у частині виконання інвестиційної програми в повному обсязі відповідно до запланованих згідно зі схваленою НКРЕКП інвестиційною програмою етапів, обсягів робіт, джерел та обсягів фінансування,

підпункту 60 пункту 2.2 у частині своєчасної та в повному обсязі оплати за послуги, що надаються на ринку електричної енергії,

підпункту 2 пункту 2.3 у частині забезпечення та здійснення комерційного обліку електричної енергії та обміну даними комерційного обліку відповідно до правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

пункту 2.10 Порядку визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики, згідно з яким після переходу до стимулюючого регулювання у разі виведення з експлуатації активу (елементів активу) регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, регуляторна норма доходу на регуляторну базу активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, та амортизація на суму вартості цих активів (елементів активу) не нараховуються, починаючи з року, наступного за роком, у якому відбулось виведення з експлуатації цього активу (елементів активу).

У разі виведення з експлуатації активу (елементів активу) регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, у зв’язку із тимчасовим припиненням його використання (без демонтажу) відновлення нарахування регуляторної норми доходу на регуляторну базу активів, яка створена до переходу до стимулюючого регулювання, та амортизації на суму вартості цих активів (елементів активу) відбувається з року, наступного за роком, у якому відбулось введення в експлуатацію таких активів (елементів активу);

Порядку розроблення та подання на схвалення планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, а саме:

пункту 2.8 глави 2 у частині формування ІП відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)),

пункту 4.1 глави 4 у частині виконання схваленої Регулятором ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні, джерел та обсягів фінансування у вартісному вираженні, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер,

пункту 4.4 глави 4, згідно з яким при зміні (збільшенні або зменшенні) вартості виконання заходів, передбачених схваленою ІП, до 5 % оператор системи розподілу може самостійно зробити перерозподіл фінансування між цими заходами в межах одного розділу за умови незмінності фізичних обсягів цих заходів,

пункту 4.8 глави 4, згідно з яким об'єкти (заходи), що були профінансовані оператором системи розподілу, але не передбачені схваленою ІП або передбачені схваленою ІП у меншій кількості, не враховуються як виконання ІП, крім випадків відхилення не більше ніж ± 5 % від схвалених фізичних обсягів по лінійних об'єктах електричних мереж 0,4–20 кВ, з відповідним внесенням змін до проєктно-кошторисної документації;

Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме:

пункту 2.3.12 глави 2.3 розділу ІІ, згідно з яким споживання електричної енергії за відповідним тарифом (ціною) відповідно до комерційної пропозиції має бути забезпечене окремим комерційним обліком.

Окремі площадки вимірювання мають бути забезпечені засобами вимірювальної техніки, які дають можливість організувати комерційний облік за відповідним тарифом (ціною) на всій площадці вимірювання;

У разі виявлення оператором системи фактів споживання побутовим споживачем електричної енергії на непобутові потреби оператор системи складає акт про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, у якому вказується зобов’язання споживача здійснити заходи з усунення виявленого порушення шляхом негайного припинення споживання електричної енергії на непобутові потреби та організації комерційного обліку на непобутові потреби та/або укладення договору з електропостачальником за відповідним тарифом протягом місяця з дня складення акта про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії. Оператор системи надає копію зазначеного акта про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії відповідному електропостачальнику. У разі неусунення побутовим споживачем виявленого порушення у місячний строк постачання електричної енергії такому споживачу припиняється в установленому цими Правилами порядку,

підпункту 24 пункту 5.1.2 глави 5.1 розділу V у частині проведення не рідше одного разу на 6 місяців контрольного огляду засобів комерційного обліку споживачів відповідно до затверджених графіків;

пункту 10 Порядку тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану, який встановлює, що у договорі про тимчасове приєднання має бути визначено, зокрема, строки надання оператором системи розподілу послуги з приєднання електроустановок замовника до електричних мереж.

2. Накласти штраф у розмірі 102 000 (сто дві тисячі) гривень на ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» (код ЄДРПОУ 41946011) за порушення підпункту 26 (у редакції, що діяла до 01 січня 2022 року) пункту 2.2 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії у частині надання послуг з приєднання електроустановок замовника до системи розподілу електричної енергії з урахуванням положень статті 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» за умови дотримання замовником вимог кодексу систем розподілу.

Зазначена сума штрафу має бути сплачена до Державного бюджету України у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу (код бюджетної класифікації 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції»).

3. Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов’язати ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» відповідно до вимог Порядку розроблення та подання на схвалення планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм:

1) у термін до 01 серпня 2024 року звернутися до НКРЕКП з пропозицією щодо включення до Інвестиційної програми на 2024 рік статті «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності 2022 – 2023 років» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 29 845,55 тис. грн (без ПДВ), яка включає:

суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2022 році коштів у розмірі 14 015,55 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого у 2023 році доходу від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності, у розмірі 14 813,00 тис. грн (без ПДВ);

50 % суми додатково отриманого доходу у 2023 році від плати за доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики в розмірі 1 017,00 тис. грн (без ПДВ);

2) урахувати у Інвестиційній програмі на 2025 рік статтю «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності у 2023 році» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 29 439,65 тис. грн (без ПДВ), яка включає:

суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2023 році коштів у розмірі 25 926,65 тис. грн (без ПДВ);

100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2023 році, у розмірі 3 513,00 тис. грн (без ПДВ).

4. Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:

1) при підготовці та винесенні на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкту рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2025 рік здійснити збільшення тарифів на суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2023 році в розмірі 51 168,97 тис. грн (без ПДВ);

2) у разі неврахування ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» в Інвестиційній програмі на 2024 рік суми додатково отриманого доходу за результатом діяльності 2022 – 2023 років, зазначеної у підпункті 1 пункту 3 цієї постанови, при найближчому перегляді тарифів підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом їх зміни в бік зменшення на загальну суму 29 845,55 тис. грн (без ПДВ);

3) у разі неврахування ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» в Інвестиційній програмі на 2025 рік суми додатково отриманого доходу за результатом діяльності у 2023 році, зазначеної у підпункті 2 пункту 3 цієї постанови, при найближчому перегляді тарифів підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом їх зміни в бік зменшення на загальну суму 29 439,65 тис. грн (без ПДВ).

5. Підпункт 1 пункту 4 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 21 квітня 

2023 року № 706 «Про накладення штрафу на ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання», викласти в такій редакції:

«1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що буде проводитися у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2024 та 2025 роки шляхом його зміни в бік збільшення на суму 357 316,71 тис. грн (без ПДВ), врахувавши:

суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2021 році в розмірі 78 290,58 тис. грн (без ПДВ);

суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році в розмірі 310 068,55 тис. грн (без ПДВ);

суму профіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за 2021 рік, у розмірі 22 572,71 тис. грн (без ПДВ);

суму профіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов’язаних з наданням послуг з приєднання ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за 2022 рік, у розмірі 8 469,71 тис. грн (без ПДВ).

За результатами здійснення заходу державного контролю в частині перевірки стану виконання у 2023 році заходів схваленої Інвестиційної програми ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» на 2022 рік уточнити підсумкову суму надлишково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році ПРАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ»;».


Голова НКРЕКП                             Валерій ТАРАСЮК

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux