UA
EN
(044) 204 70 72
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ (НКРЕКП)
ОФІЦІЙНИЙ ВЕБ-САЙТ

 

 Реєстрація нового користувачаX  



Реєстрація нового користувача
Введіть реєстраційні дані


Логін (мінімум 3 символи)**:



Пароль (мінімум 6 символів)**:



Підтвердження пароля*:



Контрольне запитання*:



Відповідь на запитання*:



Прізвище Ім'я По-батькові*:



E-mail*:



Факс:



Телефон:



Введіть символи, зображені на малюнку:
 
 
* відмічені поля обов'язкові для заповнювання
** логін та пароль повинні містити тільки латинські символи та(або) цифри


 



Захоронення та перероблення побутових відходів
Головна сторінка  /  Захоронення та перероблення побутових відходів  /  Тарифоутворення  /  Тарифоутворення на послугу з захоронення побутових відходів



версія для друку


Дата розміщення на сайті: 15.11.2017

Тарифоутворення на послугу з захоронення побутових відходів

 

Наведена нижче інформація щодо тарифу на послугу з захоронення побутових відходів стосується виключно суб’єктів господарювання, які здійснюють захоронення побутових відходів, та які підпадають під тарифне регулювання НКРЕКП відповідно до законів України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», «Про житлово-комунальні послуги».

 

Тарифне регулювання суб’єктів господарювання, які здійснюють захоронення побутових відходів, та які не підпадають під регулювання НКРЕКП, здійснюють органи місцевого самоврядування відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про житлово-комунальні послуги».

 

Повноваження НКРЕКП

 

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», який набрав чинності 26 листопада 2016 року, НКРЕКП є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб’єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

 

Пунктом першим статті 5 Закону України «Про природні монополії» визначено, що відповідно до цього Закону регулюється діяльність суб'єктів природних монополій у сфері захоронення побутових відходів, а стаття 6 цього ж Закону визначає, що до суміжних ринків, що регулюються відповідно до цього Закону, належить перероблення побутових відходів.

 

Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» підпунктами 31 та 32 пункту першого статті 7 зазначає, що ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності як перероблення побутових відходів та захоронення побутових відходів.

 

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» суб'єктом природної монополії є суб'єкт господарювання будь-якої форми власності, який провадить діяльність на ринку, що перебуває у стані природної монополії, у сфері … захоронення побутових відходів …, а суб'єктом господарювання на суміжному ринку - суб'єкт господарювання, який провадить діяльність у сфері … перероблення побутових відходів;

 

Стаття 2 цього Закону зазначає, що органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), яка згідно з пунктом 1 частини першої статті 6 цього Закону України бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері захоронення побутових відходів. При цьому, відповідно до статті 5 Закону, НКРЕКП застосовує, зокрема, такі засоби регуляторного впливу, як ліцензування господарської діяльності та подальше встановлення тарифів на комунальні послуги ліцензіатам, які отримали ліцензію (ліцензіати НКРЕКП).

 

Закон України «Про житлово-комунальні послуги» статтею 5 визначає, що НКРЕКП є державним колегіальним органом, що здійснює регулювання діяльності у сфері теплопостачання (крім діяльності суб'єктів господарювання, які здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні або поновлювані джерела енергії), централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів для об’єктів, які обслуговують населені пункти з чисельністю населення понад 100 тисяч осіб, та об'єктів з потужністю перероблення чи захоронення понад 50 тисяч тонн або 200 тисяч метрів кубічних побутових відходів на рік.

 

Закон України «Про відходи» визначає терміни послуги з перероблення (оброблення) побутових відходів - здійснення будь-яких технологічних операцій, пов'язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей побутових відходів, з метою підготовки їх до екологічно  безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення та послуги із захоронення побутових відходів - послуги з остаточного  розміщення побутових відходів після їх перероблення (оброблення) у спеціально відведених місцях чи на об'єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини не перевищував установлених нормативів.

 

Що таке тариф

 

Постановою НКРЕКП від 27.04.2017 № 601 «Про затвердження Порядку формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів» встановлено, що тариф на послугу з захоронення побутових відходів – вартість одиниці (1 тонна) захоронення побутових відходів, визначена як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, витрат на покриття втрат ліцензіата та планованого прибутку, який встановлюється НКРЕКП без урахування податку на додану вартість.

 

Статтею 10 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» визначено:

 

- тарифи на комунальні послуги суб’єктів природних монополій (захоронення побутових відходів) повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку;

 

- встановлення тарифів на комунальні послуги, нижчих за розмір економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, не допускається і може бути оскаржено в суді.

 

Хто розробляє (розраховує) тариф

 

Згідно з Законом України «Про житлово-комунальні послуги» виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

 

Відповідно до статті 10 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» тарифи на комунальні послуги формуються суб’єктами природних монополій відповідно до порядків (методик), встановлених НКРЕКП.

 

Хто встановлює (затверджує) тариф 

 

Відповідно до Законів України «Про житлово-комунальні послуги», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» до повноважень НКРЕКП належить, зокрема, встановлення тарифів на комунальні послуги суб'єктам природних монополій та суб'єктам господарювання на суміжних ринках ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП.

 

При цьому, у статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» при встановленні цін/тарифів на послуги, які виробляються суб'єктами природних монополій, діяльність яких регулюється НКРЕКП, відповідно до законодавства, повноваження органів місцевого самоврядування поширюються виключно на тариф (складову тарифу), який (яка) не підлягає встановленню цими національними комісіями.

 

Разом з цим Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» у статті 28 зазначається, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються НКРЕКП), транспортні та інші послуги.

 

При цьому, НКРЕКП, відповідно до статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» здійснює регулювання діяльності у сфері теплопостачання (крім діяльності суб'єктів господарювання, які здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні або поновлювані джерела енергії), централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів для об’єктів, які обслуговують населені пункти з чисельністю населення понад 100 тисяч осіб, та об'єктів з потужністю перероблення чи захоронення понад 50 тисяч тонн або 200 тисяч метрів кубічних побутових відходів на рік.

 

Які документи регламентують розрахунок тарифу

 

Процес формування (розрахунку) тарифів на житлово-комунальні послуги регламентовано діючою нормативно-правовою базою. Єдиний підхід до формування тарифу та інвестиційної програми, проведення їх відкритого обговорення (відкритого слухання), вимоги до оформлення заяви на встановлення тарифу, переліку підтверджуючих  документів, порядок та строки розгляду заяви, та умови, за яких здійснюється перегляд тарифу на послугу з захоронення побутових відходів для ліцензіатів НКРЕКП передбачений наступними постановами:

 

постанова НКРЕКП від 27.04.2017 № 601 «Про затвердження Порядку формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів» (Порядок) (набрала чинності 25.06.2017);

 

постанова НКРЕКП від 27.04.2017 № 602 «Про затвердження Процедури встановлення тарифу на послугу з захоронення побутових відходів» (набрала чинності 31.08.2017);

 

постанова НКРЕКП від 25.05.2017 № 706 «Про затвердження Порядку формування, схвалення інвестиційних програм та/або інвестиційних планів суб'єктів господарювання у сфері захоронення побутових відходів» (набрала чинності 16.09.2017); 

 

постанова НКРЕКП від 30.06.2017 № 866 «Про затвердження Порядку проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (набрала чинності 22.07.2017).

 

Особливості формування тарифу

 

Порядок формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів передбачає:

  • встановлення єдиного тарифу, без розмежування на окремі категорії споживачів;
  • встановлення одиниці виміру послуги у одиницях маси (1 тонна);
  • врахування в тарифі всіх технологічних операцій процесу захоронення;
  • включення до структури тарифу платежу на рекультивацію полігону.

Детальніше презентаційні матеріали  див. тут.

 

Що включається до собівартості послуги з захоронення побутових відходів

 

Елементами собівартості послуги з захоронення побутових відходів є:

  • матеріальні витрати (зокрема паливно-мастильні матеріали для транспорту, задіяного безпосередньо у технологічному процесі);
  • витрати на заробітну плату з нарахуваннями;
  • амортизація;
  • інші витрати.

 

 Що таке інвестиційна програма 

 

Відповідно до статті 6 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» НКРЕКП забезпечує створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток інфраструктури ринку комунальних послуг та здійснює контроль за виконанням суб'єктами природних монополій та суб'єктами господарювання на суміжних ринках інвестиційних програм, спрямованих на оновлення основних фондів, підвищення ефективності та зменшення втрат у процесі провадження діяльності, що підлягає регулюванню.

 

Визначення терміну «інвестиційна програма/інвестиційний план» надано у Порядку формування, схвалення інвестиційних програм та/або інвестиційних планів суб'єктів господарювання у сфері захоронення побутових відходів, затвердженим постановою НКРЕКП від 25.05.2017 №706:

 

інвестиційна програма – план реалізації заходів і їх цільового фінансування на прогнозний період для підвищення рівня надійності та економічної роботи основних фондів, який містить комплекс зобов’язань ліцензіата на період її виконання щодо розвитку ліцензіата, будівництва, підвищення рівня екологічної безпеки об'єктів у цій сфері, поліпшення якості послуг, з відповідними розрахунками та обґрунтуваннями, а також зазначенням джерел фінансування та графіка виконання;

 

інвестиційний план – річний план надходження та використання коштів для реалізації заходів у складі інвестиційної програми або окремо, згідно з яким формується інвестиційна складова тарифу на планований період.

 

Що є джерелами фінансування інвестиційної програми

 

Джерелами фінансування інвестиційної програми та/або інвестиційного плану є кошти, отримані ліцензіатом від провадження ліцензованої діяльності з надання послуги з захоронення побутових відходів, за рахунок яких здійснюється фінансування заходів інвестиційної програми та/або інвестиційного плану, зокрема амортизаційні відрахування, витрати на здійснення заходів з рекультивації полігона/звалища та/або черги полігона/звалища, виробничі інвестиції з прибутку (кошти в обсязі, передбаченому в установлених тарифах для виконання інвестиційної програми та/або інвестиційного плану) та інші надходження, отримані від здійснення господарської діяльності, пов’язаної і не пов’язаної з ліцензованим видом діяльності (власні кошти), позичкові кошти (облігаційні позики, банківські кредити), залучені кошти (кошти, одержані від продажу акцій, залучені за договорами фінансового лізингу, пайові та інші внески громадян і юридичних осіб, інвесторів, гранти), бюджетні кошти тощо.

 

Планований прибуток визначається як сума коштів, що додається до суми повної планованої собівартості і спрямовується на здійснення необхідних інвестицій.

 

Планування складової частини зазначеного прибутку, що передбачається для здійснення необхідних інвестицій, провадиться відповідно до інвестиційної програми ліцензіата, затвердженої згідно з його установчими документами і погодженої в установленому уповноваженими органами порядку.

 

Інвестиційна програма/інвестиційний план розробляється і затверджується ліцензіатом (після проведення відкритих обговорень) згідно з його установчими документами та погоджується органом місцевого самоврядування, повноваження якого поширюються на адміністративно-територіальну одиницю, загальний обсяг утворених і спрямованих на захоронення побутових відходів якої складає не менше 10 % загального річного обсягу захоронення побутових відходів ліцензіата.

 

Схвалена уповноваженими органами інвестиційна програма повинна містити планований обсяг використання коштів для здійснення необхідних інвестицій із зазначенням об'єктів і пооб'єктних обсягів інвестування, джерел фінансування та графіка здійснення інвестиційних заходів на планований період чи більш тривалий строк (з окремим визначенням показників планованого періоду) з відповідними техніко-економічними розрахунками та обґрунтуваннями, що підтверджують їх доцільність і ефективність.

 

У разі залучення для виконання заходів інвестиційної програми та/або інвестиційного плану бюджетного фінансування затверджені і погоджені інвестиційна програма та/або інвестиційний план також повинні бути узгоджені з відповідним розпорядником бюджетних коштів у частині підтвердження зазначених та запланованих обсягів бюджетного фінансування.

 

Повноваження органів місцевого самоврядування 

 

НКРЕКП звертає увагу, що на формування тарифів на послугу з захоронення побутових відходів також суттєво впливають органи місцевого самоврядування, так:

 

статтею 27 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, розгляд проектів планів підприємств і організацій, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, внесення до них зауважень і пропозицій, здійснення контролю за їх виконанням. Це безпосередньо пов’язано з формуванням ліцензіатом річного планового обсягу захоронення побутових відходів, який погоджується/підтверджується відповідним органом місцевого самоврядування згідно з повноваженнями, визначеними Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», у разі якщо частка захоронених побутових відходів кожного окремого населеного пункту становить більше ніж 10 % від загальних річних обсягів захоронення побутових відходів ліцензіата (додаток 2 до Процедури встановлення тарифу на послугу з захоронення побутових відходів, яка затверджена постановою НКРЕКП від 27.04.2017 № 602).

 

Окрім цього, відповідно до постанови НКРЕКП від 30.06.2017 № 866 «Про затвердження Порядку проведення відкритого обговорення проектів рішень НКРЕКП» питання щодо цін (тарифів)/змін до них, схвалення/затвердження інвестиційних програм/планів розвитку/змін до них підлягають відкритому обговоренню:

 

До винесення питання щодо встановлення цін (тарифів)/змін до них, схвалення/затвердження інвестиційних програм/планів розвитку/змін до них на відкрите обговорення НКРЕКП ліцензіат має провести відкрите обговорення (відкрите слухання) на місцях питання щодо необхідності встановлення цін (тарифів)/змін до них, схвалення/затвердження інвестиційної програми/плану розвитку/змін до них із залученням місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

 

Результат відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях оформлюється протоколом, який підлягає оприлюдненню ліцензіатом на своєму офіційному веб-сайті та надсилається до НКРЕКП.

 

Відкрите обговорення проектів рішень НКРЕКП з питань встановлення цін (тарифів)/змін до них, схвалення/затвердження інвестиційних програм/планів розвитку/змін до них у сфері комунальних послуг проводиться за місцем надання послуг ліцензіатами.

 

На такому відкритому обговоренні мають бути присутні, окрім інших, передбачених постановою, представники місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

 

Результати відкритого обговорення проекту рішення НКРЕКП оформлюються протоколом. Додатком до нього є таблиця узгодження позицій, в якій зазначаються редакція спірної частини проекту рішення/частини проекту рішення, до якої висловлено зауваження (пропозиції), зміст зауважень (пропозицій) та мотиви їх відхилення/спосіб врахування.

 

Протокол підписується керівником розробника, уповноваженим представником ліцензіата, керівником територіального органу НКРЕКП, представником місцевого органу виконавчої влади/органу місцевого самоврядування, які були присутні на відкритому обговоренні.

 

Постановою НКРЕКП від 27.04.2017 № 602 «Про затвердження Процедури встановлення тарифу на послугу з захоронення побутових відходів» передбачено, що на засіданні НКРЕКП, яке проводиться у формі відкритого слухання, для розгляду та встановлення оприлюднених тарифів на послугу з захоронення побутових відходів та врахування відповідної позиції територіальних громад забезпечується присутність уповноважених представників органу місцевого самоврядування населеного пункту, частка захоронення побутових відходів якого є найбільшою від загальних річних обсягів захоронення побутових відходів ліцензіата.

 

Роз’яснення НКРЕКП щодо тарифів на послугу захоронення побутових відходів див. тут. 





   НКРЕКП

03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19            тел. (044) 204-48-27;
E-mail: box@nerc.gov.ua

© 2016 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП)